Nový úsek dálnice D3 spojil Tábor a Veselí nad Lužnicí. Řidiči se po něm poprvé...

Nový úsek dálnice D3 spojil Tábor a Veselí nad Lužnicí. Řidiči se po něm poprvé projeli 28. června. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Nový úsek dálnice D3 je na Táborsku rok. Vyhnal auta z měst

  • 1
Loni koncem června začala auta jezdit po dálnici D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. V Plané nad Lužnicí si nechali udělat sčítání dopravy, ze kterého zjistili, že přes město jezdí o 40 procent kamionů méně než dříve.

Řidiči spokojeně sviští po dálnici mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí a už si ani nevzpomenou, jak se museli ploužit Soběslaví, nebo jak čekali v kolonách u kruhového objezdu v Plané nad Lužnicí. V sobotu to byl přesně rok, co se otevřel dlouho očekávaný 25 kilometrů dlouhý úsek D3.

Přes města, která si loni na začátku prázdnin pochvalovala zklidnění dopravy, teď ale stejně proudí více kamionů a osobních automobilů. Od loňského července stát zpoplatnil dálnici pro kamiony a od začátku letošního roku i pro osobní auta. Mnoho řidičů tak placenou dálnici objíždí.

Jan Hrdlička z Dobrušky v Královéhradeckém kraji jel v sobotu s nákladním autem do Rakouska. U Tábora se dálnici vyhnul a jel po „staré“ cestě, tedy přes města.

„Na čas to vyjde skoro stejně, na dálnici můžu jet nejvýše devadesát a každá koruna, která se na dopravě ušetří, je dobrá. Trasu přes Planou už mám najetou, není to žádná úzká klikatá cesta a ještě se tam dá natankovat levnější nafta,“ vysvětloval Hrdlička na čerpací stanici v Plané nad Lužnicí.

V Plané nad Lužnicí si nechali sečíst dopravu

Nový úsek D3 u Tábora

Kamionů v Plané nad Lužnicí ale s otevřením dálnice znatelně ubylo. „Nechali jsme si udělat sčítání dopravy, kamionů jezdí o čtyřicet procent méně než dříve. Samozřejmě myslet si, že otevřením dálnice nebude v Plané vůbec žádná doprava, je nesmysl. Lidé z okolních obcí musí do města za prací nebo do Tábora. Kromě toho je zde spousta podniků, kam nákladní doprava také musí. A kvůli uzavřené Lužnické ulici v Táboře teď přes nás proudí i doprava směrem na Bechyni a Slapy,“ popsal situaci plánský radní Josef Drtina z ODS.

Právě Planá nad Lužnicí přitom po otevření dálnice usilovala o to, aby na krajské silnici první třídy, která ji protíná, byla omezena tonáž maximálně na 3,5 tuny, čímž by veškeré kamiony kromě zásobování musely jezdit po dálnici. Ale neuspěla.

Dálnice bezesporu dopravě velmi ulevila. V sobotu, kdy mnoho aut od Prahy a Tábora proudilo na dovolenou do jižních Čech či dále do zahraničí, byl provoz na D3 i na původní silnici znatelně hustější.

Poznat to bylo například v Klenovicích. Přes obec, kde je dlouhá rovina, v minulosti jezdili vysokou rychlostí i motorkáři, kteří si jízdy natáčeli a pak je zveřejňovali na internetu (více o případu čtěte zde).

„Po otevření dálnice se znatelně doprava zklidnila, po zpoplatnění znovu mírně narostla. Nicméně stále je situace mnohem lepší než dříve. Jsou okamžiky, kdy po silnici nejede žádné auto, na to jsme nebyli vůbec zvyklí. Na druhou stranu tím, že je na silnici volněji, se občas stane, že některý řidič v obci předjíždí, ale to už je o lidech,“ komentuje starosta Klenovic Lubomír Turín a sleduje víkendový provoz na silnici. „Začaly prázdniny, mírně doprava narostla,“ dodává.

V Klenovicích provozuje u silnice restauraci Martin Fišer. Ačkoliv pocítil otevření dálnice, protože mu ubylo hostů, míní, že jeho podnik se stále drží.

„Pořád v okolí rekonstruují železniční koridor, takže dělníci jezdí k nám na jídlo. Otázka bude, co se stane, až všechny takové stavby v okolí skončí. Po otevření dálnice provoz jednoznačně klesl, ale po zpoplatnění se následně zvýšil, takže v současné době jsme na tom zhruba stejně jako dříve,“ řekl provozovatel restaurace Fišer.