Vybudování úseku kolem krajského města v posledních měsících hrozilo minimálně dvouleté zdržení. Stát zaspal a s novým zákonem přestaly platit posudky, které řešily dopady staveb na životní prostředí takzvané EIA. Týkalo se to přibližně stovky akcí za 130 miliard korun, které tím ztratily možnost čerpat evropské dotace.
Vláda proto narychlo schválila mimořádný plán a sestavila seznam deseti prioritních staveb, pro které u Evropské komise v Bruselu žádala výjimku. Připravená je novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, která má umožnit budovat vybrané stavby bez opakování posudku EIA. Zákonodárci ji dostali do ruky v polovině června.
Komise podle informací MF DNES návrh vlády přijala a čeká se na podpisy, které vše potvrdí. „Premiér Bohuslav Sobotka by měl dostat podpis na schválení výjimky na deset vybraných projektů. Pak je na řadě zrychlené schválení novely zákona už v prvním čtení a následně by se vše mohlo znovu naplno rozjet. Na jaře příštího roku by po všech legislativních krocích mohly pokračovat přípravné práce,“ sdělil jihočeský poslanec Roman Kubíček (ANO).
Oficiální informace má padnout až po návratu premiéra Sobotky z Bruselu.
Ani teď příprava obchvatu úplně nestojí a pokračují například výkupy pozemků, na které je k dispozici i dostatek financí stejně jako na další chystané akce související s dálnicí.
„Na úseku D3 Úsilné - Hodějovice je vykoupeno 85 procent, na části Hodějovice - Třebonín to dělá 33 procent pozemků,“ spočítal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
Trať Sudoměřice - Votice
Pro Jihočechy je dobrou zprávou, že mezi prioritní akce ministerstvo dopravy zařadilo ještě jeden jihočeský projekt, a to modernizaci železniční tratě Sudoměřice - Votice na trase z Budějovic do Prahy. U ostatních zhruba 90 staveb v celé republice zřejmě bude nutné proces EIA zopakovat. To může trvat minimálně rok a půl a bude to stát další miliony korun.
Nejen proto není úplný důvod k optimismu. „Věřím, že pro schválení novely bude podpora napříč politickým spektrem. Ale až po schválení zákona dostaneme definitivní stanovisko Evropské komise a teprve potom se dozvíme, jestli vše prošlo, nebo ne,“ dodává jihočeský senátor Pavel Eybert, předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 (dnes už D4). Pokud bude definitivní stanovisko kladné, může stát počítat s miliardami korun na výstavbu obchvatu a dalších devíti vybraných akcí.
Ministr dopravy Dan Ťok při nedávné návštěvě krajského města sdělil, že věří v zahájení stavby obchvatu v roce 2018. Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa byl méně optimistický a mluvil o roku 2019. Z obchvatu v tu dobu bude dokončená zatím jen část Borek - Úsilné, která odlehčí dopravě na Borku, a pak také Pražské třídě v Budějovicích. Hotovo tam má být podle Ťoka příští rok na podzim.
Ve stejnou dobu by podle něj měla být v provozu i pět kilometrů dlouhá část z Veselí nad Lužnicí do Bošilce. „Sice nás u Veselí trochu zdržely archeologické průzkumy, ale domníváme se, že otevření stihneme na podzim 2017,“ konstatoval Kroupa.
Dálnice D3 by pak od Mezna na hranicích Jihočeského a Středočeského kraje až do Budějovic vedla v roce 2019. Chybí zahájit úsek Borek - Ševětín. Předpokládané předání staveniště je v září.
Tam, kde stavba začala, není dodnes hotovoJe 30. června 1991. U Tábora stříhají pásku, cinkají skleničky se sektem. A politici slibují, že brzy vyrostou další a další úseky, které umožní rychlou jízdu na trase České Budějovice - Praha. |