Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Obchvat Českých Budějovic bude mít tři, možná čtyři sjezdy, říká šéf ŘSD

  • 11
Hned několik apelů a výzev si při úterním zahájení stavby dvou úseků dálnice D3 vyslechl šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Kdyby měl všem vyhovět, bude dálnice a rychlostní silnice k rakouským hranicím hotová hodně brzo. Zatím má ale v plánu co nejdříve začít s dalšími dvěma částmi, které D3 dotáhnou do Českých Budějovic.

Na spojení dálnice z Mezna přes Tábor do Budějovic chybí zahájit ještě dva úseky, Bošilec - Ševětín a Ševětín - Borek. Je reálné, že letos začne jejich stavba?
Co se týká části Bošilec - Ševětín, tam soutěž běží a věříme, že letos podepíšeme smlouvu s vítězem tendru a předáme staveniště. A není vyloučeno, že by to mohlo být i u úseku Ševětín - Borek, který chceme ve spolupráci s ministerstvem dopravy začít soutěžit ještě letos v květnu. Samozřejmě bude záležet na tom, jestli budou mít obě výběrová řízení hladký průběh a nikdo se proti výsledkům neodvolá.

Následuje obchvat Budějovic, kde to tak jednoduše nevypadá. Jaká je současná situace třeba ohledně počtu dálničních sjezdů?
S vedením města a kraje hodně diskutujeme právě nad počty sjezdů především v návaznosti na infrastrukturu. Důvod je jednoduchý, podle norem tam nevycházely vzdálenosti mezi jednotlivými přivaděči, respektive křižovatkami u sjezdů.

Snažíte se to nějak napravit?
V současné době si myslím, že jsme cestu našli. Vede přes rozdělení do etap staveb jednotlivých křižovatek.

A kolik by tedy mělo být sjezdů?
Shodujeme se, že plánovaných pět je mnoho. Takže by měly být pravděpodobně tři s tím, že by bylo možné později postavit třeba i čtvrtý. Pokud by se ukázalo, že bude potřeba.

Postupují výkupy pozemků potřebných ke stavbě?
Neřekl bych, že máme nyní nějaký problém. Samozřejmě vykupujeme podle zákona. Například na prvním úseku obchvatu jsme v současné době na padesáti procentech vykoupených pozemků. Na druhém úseku se nám nyní vrací smlouvy, které jsme rozeslali vlastníkům.

Pomůže i skutečnost, že má po dlouhé době své vedení budějovická správa ŘSD?
Určitě ano, výkupy jsme museli řídit z Prahy a nyní celý proces vrátíme zpět do Jihočeského kraje.

Ještě k obchvatu. Jeho součástí je také tunel Pohůrka. Bude se stavět? I jeho se týkaly problémy se vzdálenostmi mezi sjezdy.
Co se týká technického řešení, postupujeme striktně podle zásad územního rozvoje. V zásadách tunel je a my ho respektujeme.

Odhadovaná cena dvou úseků, jejichž stavba nyní začala, byla 2,7 miliardy korun. Nyní je o dost nižší. Čím to je?
Vysoutěžené jsou zhruba za 1,3 miliardy korun, takže jsme tak přibližně na polovině odhadu. Získáme za to celkem 129 stavebních objektů a také dvě mimoúrovňové křižovatky či 18 mostů. Pro zajímavost, po mostech povede více než kilometr trasy z celkem 8,3 kilometru. Výrazně nižší cena, než byl odhad, je daná i tím, že mají firmy velký hlad, protože jsme dlouho žádné dálnice a podobně významné stavby nedělali.

Stavba více než osmi kilometrů dálnice potrvá dva a půl roku. Je to dlouho?
Když to řeknete takhle, je to velmi hrubé měřítko. Je potřeba nahlížet na to, jak technologicky náročné jsou jednotlivé stavební objekty. Doba je daná vždy tou nejsložitější částí v konkrétní trase.