Přejít hlavní silnici v Lišově, to je ve všedních dnech nadlidský úkol.

Přejít hlavní silnici v Lišově, to je ve všedních dnech nadlidský úkol. Komunikace je totiž hlavním tahem z Českých Budějovic na Třeboň. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Na obchvat Lišova by mohli řidiči vyjet už za pět let

  • 5
Tisíce aut denně vyžene z města obchvat Lišova. Silnice dlouhá 9,5 kilometru zároveň výrazně zrychlí cestu z Českých Budějovic na Třeboň a Jindřichův Hradec. Plány však mohou narazit při výkupu pozemků.

Tři těžkotonážní kamiony, hned za nimi další čtyři nákladní auta. Projíždějí lišovskou třídou 5. května. Je 11 hodin dopoledne a kolona zdaleka nekončí. Takový je běžný stav ve více než čtyřtisícovém městě na Českobudějovicku.
 
I proto se tam už více než třicet let mluví o obchvatu. Až za poslední dva roky se přípravu stavby podařilo posunout dál. V úterý měli lidé poslední možnost podávat námitky a připomínky k územnímu řízení. Na radnici bylo kvůli tomu veřejné jednání a několik námitek skutečně padlo. Účastníci zasedání doufají, že to důležitou stavbu příliš neprotáhne.
 
"Velké obavy nemám. Je to standardní postup při každé takové akci. Netroufám si tvrdit, jestli jsou námitky oprávněné, to je věc příslušných úřadů, ale víme, že mohou přípravy zdržet i o několik měsíců," řekl starosta Lišova Jiří Švec.
 
Zůstává optimistou a věří, že začnou po obchvatu jezdit auta v roce 2019. "Denně nám Lišovem projede přibližně třináct tisíc aut, určitě tedy novou silnici potřebujeme," doplnil starosta.

Obchvat zrychlí cestu do Třeboně a Jindřichova Hradce

Obchvat se však zdaleka netýká jen Lišovských, ale také obyvatel Štěpánovic a tisíců řidičů. Úsek má být dlouhý 9,5 kilometru, a výrazně tak zrychlí jízdu z Budějovic do Třeboně či Jindřichova Hradce a zpět. Napojí se na konci výpadovky z krajského města na Třeboň, kde vyroste mimoúrovňová křižovatka Klauda.
 
"Když si představím, že z Budějovic vyjedu z Nádražní na spojnici okruhů a pak už pojedu rychle až do Vranína, tak mi do Třeboně zbývají jen čtyři kilometry. Na nich už se navíc z velké části jede pohodlně. Bylo by to skvělé zrychlení," přemýšlí řidič z povolání Vladislav Stránský. Časová úspora na trase podle něj může být pět až deset minut.
 
Dřívější odhady za stavbu vycházejí na 800 milionů. Vedle zmíněné Klaudy je mimoúrovňová křižovatka navržená také za Lišovem ve směru na Třeboň.
Štěpánovice pak obchvat mine severně od obce, kde bude stát 66 metrů dlouhý most přes Miletínský potok.

Další křižovatka je v plánu u odbočky na Ledenice. Ta už bude pouze úrovňová. Nová silnice bude mít jeden pruh v každém směru a navržená šířka je 11,5 metru i s prostorem za krajnicemi. "Její profil bude podobný jako u obchvatu Stráže nad Nežárkou," upozornil projektant komunikace Jiří Hovorka z Pragoprojektu.
 
Pokud se podaří získat územní rozhodnutí, což by mělo trvat několik měsíců, může příprava pokračovat. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by pak vypsalo soutěž na geologický průzkum a na dokumentaci pro stavební povolení. Poté mohou začít i důležité výkupy pozemků - nejdříve v roce 2015. Zástupci ředitelství na jednání upozornili, že na místě budoucího obchvatu drží pozemky dohromady asi 400 majitelů.

Tady možná stavba narazí. Podle nových zákonů se totiž pozemky vykupují za mnohem nižší ceny než dříve. ŘSD by tak mohlo nabídnout řádově třeba jen do deseti korun za metr čtvereční. "Za čtyři nebo osm korun za metr bych půdu určitě neprodala. Já si ji cením více," upozornila na jednání Věra Fenclová.