Výtluky na obchvatu Vodňan.

Výtluky na obchvatu Vodňan. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Obchvat Vodňan je po prvních mrazech a sněžení plný výtluků

  • 5
V červnu stáli na obchvatu Vodňan na Strakonicku cestáři a štěrkem s asfaltem opravovali díry v silnici. Teď po přívalech sněhu a silných mrazech to na frekventované silnici vedoucí od Českých Budějovic na Písek a Prahu vypadá, jakoby nikdy opravena nebyla.

Výmoly jsou jeden za druhým, řidiči jedoucí v kolonách mezi nimi kličkují. Cestáři jen krčí rameny - opravy štěrkem s asfaltem jsou sice dočasné, ale nejlevnější řešení.

Obchvat Vodňan a rovinka před Češnovicemi na Českobudějovicku na stejné silnici vypadají naprosto stejně. V silnici jsou díry i když ji v létě cestáři opravovali. "Když je povrch narušený, zateče do toho voda a přijde mráz, tak díra znovu vznikne. Kdyby bylo tepleji, vydržel by povrch ještě dva měsíce," říká šéf Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Miloslav Ouředník.

Silničáři nyní moc šancí, jak silnici opravit, nemají. Buď musejí díry zalátat takzvanou studenou balenou asfaltovou směsí, nebo počkat na teplejší počasí, kdy se rozjedou obalovny vyrábějící asfalt.

"Studená asfaltová směs je znouzectnost, příliš dlouho to nevydrží," škrtá hned první z možností Ouředník a slibuje, že se osobně postará o to, aby jeho dispečeři prověřili, v jakém stavu silnice je, a pokud možno ji ještě jednou nyní v zimě opravili.

Opravy silnic jsou podle lidí pohybujících se ve stavebnictví vždy složité a náročné na důkladné dodržení technologického postupu. Když se totiž díry nejprve neodfrézují a nezalijí speciální emulzí, nevydrží záplata vůbec nic. Často je proto lepší a celkově levnější, než záplatovat díry, odfrézovat starý asfalt celý a položit zcela nový koberec.

"Ač se to nezdá, je to mnohdy levnější. Asfalt se položí bez spár, do kterých by pak mohla zatékat voda a mráz roztrhat, jak se tomu děje právě u oprav záplatováním," sdělil vedoucí výroby obalovny asfaltových směsí v Příbrami Milan Riegel.