Zahradu školky v Dasném dělí od rušné silnice plot z plexiskla.

Zahradu školky v Dasném dělí od rušné silnice plot z plexiskla. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Čekají na obchvat. Kolem školky v Dasném projede 20 tisíc aut denně

  • 14
Zmizí kolony aut a u silnic bude bezpečněji. To jsou hlavní výhody obchvatů, které chybí řadě měst a obcí v Jihočeském kraji. V plánech jich je jedenáct za stovky milionů korun. Nejvíce se čeká na ten kolem Budějovic.

Dvacet tisíc aut, nebo pouhých pět set. Tak obrovský může být rozdíl v počtu aut, která denně projedou obcí či městem. Rozhodující je obchvat. Ten zajistí více bezpečí i klidu pro obyvatele a komfort pro řidiče.

Někde na něj čekají i více než 20 let, třeba v Lišově na Českobudějovicku. Jinde ho mají mít už za tři roky, konkrétně ve Strážkovicích rovněž na Budějovicku, a brzy na to povede možná i kolem Němčic na Prachaticku.

MF DNES sestavila seznam jihočeských míst, kde na stavbu obchvatů čekají.

V Němčicích po něm volají několik let a nyní se zdá, že se dočkají. Jihočeský kraj zpracovává dokumentaci pro územní rozhodnutí.

„Jsme rádi, že je obchvat ve hře. V minulosti se zde stalo několik nehod, měli jsme tu třeba vyklopená nákladní auta,“ reagoval starosta obce Radek Rypota.

Plánované obchvaty

1. Lišov
2. Štěpánovice
3. Dasný
4. Češnovice
5. Němčice
6. Strážkovice
7. Trhové Sviny
8. Dačice
9. České Budějovice
10. Srubec
11. Čimelice

Přes Němčice vede hlavní tah na trase Prachatice - Budějovice. „Postavit bychom ho chtěli co nejdříve a také na něj čerpat evropské dotace. Patří do sítě vozovek druhé třídy, na které bude možné peníze získat,“ upozornil Jiří Klása, vedoucí krajského odboru dopravy. Nejpozději kolem roku 2020 by se tak mělo stavět.

Ještě dříve se mají dočkat ve Strážkovicích mezi Budějovicemi a Trhovými Sviny. Kraj tam chce začít stavět příští rok, nebo v roce 2018. Obchvat za odhadovaných 85 milionů korun by byl hotový do 12 měsíců.

„Bude měřit téměř 2,1 kilometru. Na odbočce ze Strážkovic směrem na Trocnov vyroste kruhová křižovatka,“ uvedl krajský radní pro dopravu Antonín Krák. I zde chtějí čerpat evropské peníze.

Zatím však není jasné, jak dopadne odvolání dvou vlastníků pozemků proti územnímu rozhodnutí. Věc přezkoumává ministerstvo pro místní rozvoj.

Marně naopak čekají na obchvat v obcích Dasný a Češnovice, které jsou na hlavním tahu z Budějovic na Písek. V tomto případě je asi nejlépe vidět, jak moc dokáže obchvat zklidnit provoz. V nedalekém Pištíně vede silnice mimo obec a přes náves projede jen několik stovek aut za den.

O pár kilometrů dál v Češnovicích a Dasném je to pravidelně přes 20 tisíc za den. Obchvat by tam měl vzniknout stavbou 14kilometrové silnice, která začne u Budějovic u křižovatky s výjezdem na Hlubokou a skončí za Sedlcem. Stavba je plánovaná na roky 2018 až 2021 a na starost ji bude mít Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„Je to neúnosné. Někdy tudy projede až 30 tisíc aut za den. Hned u silnice je školka a děti tady hodně přecházejí, když jdou na autobusovou zastávku,“ řekla starostka Dasného Ludmila Kahounová.

V obci před časem před přechody na silnici nastříkali vrstvu, na které auta v případě nutnosti rychleji zastaví, na přechody upozorňují také blikající světla. „Ještě zkusíme požádat o dotaci na osvětlení, které by hodně pomohlo. Obchvat by byl každopádně nejlepší. To, že ho zde lidé chtějí, je slabé slovo,“ dodala starostka.

Dlouhodobě naplánovaná je i přeložka Lišova a Štěpánovic na Budějovicku. Silnice má být dlouhá přibližně 9,5 kilometru a výrazně zrychlí provoz z Budějovic na Třeboň. ŘSD tam ovšem muselo zahájit nové územní řízení, což očekávanou akci opět oddálilo. Dříve než v roce 2020 tam práce nezačnou. Bude například nutné vykoupit hodně přes 300 pozemků.

Problematický je také obchvat Trhových Svinů, kde část lidí nesouhlasí s jeho severní variantou. Podobné spory se vedou i o trasu silnice kolem Srubce u Budějovic. Ta by měla být napojená na dálniční obchvat krajského města. Jeho první část mezi Úsilným a Borkem už se staví, další by měla začít příští rok.

Do pěti let by se pak podle odhadů ministerstva dopravy měli dočkat i v Čimelicích na Písecku v souvislosti se stavbou dálnice D4. Podle Václava Kováře z Besipu mají obchvaty zásadní pozitivní dopad.

„A to nejen na bezpečnost obyvatel, ale i na řidiče. Třeba v Budějovicích by měl pomoci zkrátit nebo odstranit některé kolony. V nich se zvyšuje agresivita části motoristů. Je známé, že kolony a hustý provoz na řidiče vyvíjí psychický tlak,“ uvedl Kovář.