Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Staletí krasavci jezdili S kopce do kopce

  10:48aktualizováno  10:48
Do Svatého Jana nad Malší na Českobudějovicku se v sobotu sjelo 110 historických automobilů a motocyklů. Uskutečnil se zde 16. ročník závodu S kopce do kopce – jde o soutěž, při níž si účastníci zvolí průměrnou rychlost do 40 kilometrů v hodině a tu se pak snaží při jízdě držet.

Jízda veteránů S kopce do kopce. Svatý Jan nad Malší (4.9.2010) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Mezi účastníky nechyběl ani osmatřicetiletý Jiří Odvářka z Českých Budějovic. Řídil skvost: béžovo-červenou Škodu 422 Kellner z roku 1929.

Když budoval rodinný dům, postavil si dvojgaráž a dílnu. Kamarád, který renovoval staré vozy, jej pak přivedl na myšlenku, že by si mohl také nějaký automobil opravit.

A tak Odvářka před lety koupil klasickou zastřešenou Škodu 422 se čtyřmi válci a 22 koňmi. Avšak byl v ní špatný motor, a tak začal shánět jiný.

"Před Vánocemi se mi ozval pán z Prahy, že má tři motory a ať si přijedu vybrat. Měl plnou zahradu strojů včetně vraku kabrioletu Škoda 422 Kellner," vzpomíná Odvářka. Za absolutní šrot mu nabídl 50 tisíc korun. Majitel po hodině váhání kývl a Jihočech si vezl domů vánoční dárek a roky práce.

Jízda veteránů S kopce do kopce. Svatý Jan nad Malší (4.9.2010)Jízda veteránů S kopce do kopce. Svatý Jan nad Malší (4.9.2010)

Jiří Odvářka z Českých Budějovic a jeho Škoda 422 Kellner z roku 1929

Následovala těžká volba: zrenovovat klasickou škodu, nebo kabriolet, který si právě přivezl? Otevřený vůz z roku 1929 zvítězil.

"Dříve jej vlastnil farní úřad v Praze a jezdily s ním jeptišky. Dostal jsem k autu spoustu dílů, ale ne vše. Tak začalo shánění přes burzy a inzeráty," vypráví Odvářka, který na autě pracoval čtyři roky.

Práce pro truhláře, čalouníka, lakýrníka... A hlavně svépomocí

Při opravě využil mnoho řemeslníků: s dřevěným skeletem vozu pomáhal truhlář, s kapotami a plechovými díly autoklempíř, se střechou a sedačkami čalouník a s lakem lakýrník.

"Spoustu věcí jsem si navíc dělal sám," říká bývalý strojvedoucí, který dnes pracuje jako šofér autodopravy.

Hodiny, které v garáži strávil, nepočítá. I tak jej veterán přišel na 300 tisíc korun. "Hodnota vozu je specifická. Škodovek 422 bylo vyrobeno tři a půl tisíce kusů, dochovalo se ale jen 25 až 30 kusů a jen dva právě typ Kellner. Auto ale neprodám, mám tři kluky a ti se o něj jednou podělí," dodává Odvářka.

Vůz nenechává stát v garáži, jakmile se udělá hezké počasí, vyráží se syny na projížďku. Všude, kam přijede, je středem pozornosti. "Chlap je ješitný, a tak mu to dělá dobře. I mladé holky na mě mávají," směje se.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
E-receptů odbavují lékárny málo. Od 1. ledna budou povinné

Do velké českobudějovické nemocniční lékárny přinesou pacienti za měsíc 16 tisíc receptů. Elektronických je mezi nimi zatím jako šafránu. Od 1. ledna je budou...  celý článek

Podolský most byl v roce 1942 postaven vedle staršího řetězového mostu, který...
Orlík zatopil více než pět stovek budov. Z kostelíku je hit potápěčů

Byla to malebná vesnice na břehu Vltavy. Právě tady fungoval přívoz na důležité cestě mezi Pískem a Táborem. Dnes obec Podolsko, která stávala pod Podolským...  celý článek

Kvůli filmařům, kteří u Lipna točili dva příběhy do seriálu Modrý kód, si...
Filmaři točili u Lipna seriál Modrý kód i s olympijským vítězem Svobodou

Filmový štáb, který točí televizní seriál z lékařského prostředí Modrý kód, vyrazil o víkendu na jih Čech. Jako komparz využil účastníky běžeckého závodu i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.