Jízda veteránů S kopce do kopce. Svatý Jan nad Malší (4.9.2010)

Jízda veteránů S kopce do kopce. Svatý Jan nad Malší (4.9.2010) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

OBRAZEM: Staletí krasavci jezdili S kopce do kopce

Do Svatého Jana nad Malší na Českobudějovicku se v sobotu sjelo 110 historických automobilů a motocyklů. Uskutečnil se zde 16. ročník závodu S kopce do kopce – jde o soutěž, při níž si účastníci zvolí průměrnou rychlost do 40 kilometrů v hodině a tu se pak snaží při jízdě držet.

Mezi účastníky nechyběl ani osmatřicetiletý Jiří Odvářka z Českých Budějovic. Řídil skvost: béžovo-červenou Škodu 422 Kellner z roku 1929.

Když budoval rodinný dům, postavil si dvojgaráž a dílnu. Kamarád, který renovoval staré vozy, jej pak přivedl na myšlenku, že by si mohl také nějaký automobil opravit.

A tak Odvářka před lety koupil klasickou zastřešenou Škodu 422 se čtyřmi válci a 22 koňmi. Avšak byl v ní špatný motor, a tak začal shánět jiný.

"Před Vánocemi se mi ozval pán z Prahy, že má tři motory a ať si přijedu vybrat. Měl plnou zahradu strojů včetně vraku kabrioletu Škoda 422 Kellner," vzpomíná Odvářka. Za absolutní šrot mu nabídl 50 tisíc korun. Majitel po hodině váhání kývl a Jihočech si vezl domů vánoční dárek a roky práce.

Jízda veteránů S kopce do kopce. Svatý Jan nad Malší (4.9.2010)Jízda veteránů S kopce do kopce. Svatý Jan nad Malší (4.9.2010)

Jiří Odvářka z Českých Budějovic a jeho Škoda 422 Kellner z roku 1929

Následovala těžká volba: zrenovovat klasickou škodu, nebo kabriolet, který si právě přivezl? Otevřený vůz z roku 1929 zvítězil.

"Dříve jej vlastnil farní úřad v Praze a jezdily s ním jeptišky. Dostal jsem k autu spoustu dílů, ale ne vše. Tak začalo shánění přes burzy a inzeráty," vypráví Odvářka, který na autě pracoval čtyři roky.

Práce pro truhláře, čalouníka, lakýrníka... A hlavně svépomocí

Při opravě využil mnoho řemeslníků: s dřevěným skeletem vozu pomáhal truhlář, s kapotami a plechovými díly autoklempíř, se střechou a sedačkami čalouník a s lakem lakýrník.

"Spoustu věcí jsem si navíc dělal sám," říká bývalý strojvedoucí, který dnes pracuje jako šofér autodopravy.

Hodiny, které v garáži strávil, nepočítá. I tak jej veterán přišel na 300 tisíc korun. "Hodnota vozu je specifická. Škodovek 422 bylo vyrobeno tři a půl tisíce kusů, dochovalo se ale jen 25 až 30 kusů a jen dva právě typ Kellner. Auto ale neprodám, mám tři kluky a ti se o něj jednou podělí," dodává Odvářka.

Vůz nenechává stát v garáži, jakmile se udělá hezké počasí, vyráží se syny na projížďku. Všude, kam přijede, je středem pozornosti. "Chlap je ješitný, a tak mu to dělá dobře. I mladé holky na mě mávají," směje se.