Úspěšný ředitel zdravotnické školy Karel Štix dostal vyznamenání od ministra

Úspěšný ředitel zdravotnické školy Karel Štix dostal vyznamenání od ministra školství. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Pedagog: Je to ocenění manželky, že mi toleruje 12 hodin ve škole

  • 0
Ředitel českobudějovické zdravotnické školy Karel Štix převzal od ministra školství Petra Fialy nejvyšší vyznamenání za dlouholetý přínos školství - medaili ministerstva 2. stupně.

"Beru to hlavně jako ocenění manželky, která mi toleruje, že jsem ve škole dvanáct hodin denně. A také jako poctu celému kantorskému sboru, díky němuž škola dobře funguje," uvedl Karel Štix.

A co sportovně vyhlížející 49letý muž v ředitelně střední školy tak dlouho dělá? Kromě řízení 70členného učitelského týmu a vyplňování spousty výkazů několik hodin týdně učí zeměpis a také dohlíží na hladký průběh deseti rozjetých projektů.

Po skončení těchto povinností se pustí do vyřizování úkolů, které má na starosti jako předseda Asociace zdravotnických škol, místopředseda Asociace vyšších odborných škol a člen akreditační komise pro vyšší odborné vzdělávání.

"Jsou to další hodiny práce navíc ve všedních dnech i o víkendech. Ale je to důležité, protože v asociaci ovlivňujeme zákony a vzdělávání, v komisi zase akreditujeme programy pro zdravotnické školy," podotkl Štix.

Úroveň zdravotních škol klesá, jedničkáře nahradili i čtyřkaři

Rodák z Přední Výtoně na Krumlovsku měl díky rodinnému zázemí o budoucím povolání jasno už od dětství. Vyrůstal ve škole, protože oba rodiče učili v malotřídce. Kantorkou byla i teta, jeho sestra je učitelkou v mateřské škole.

Po absolvování budějovické pedagogické fakulty začal s aprobací ruština, hudební výchova a angličtina učit na zdravotnické škole. Jenže po třech letech tam pro něj nebylo místo, a tak působil devět let na nedalekém Gymnáziu Česká. Do zdravotnické školy se vrátil v roce 2000, po úspěšném konkurzu rovnou do ředitelny.

"Když jsem loni své místo obhajoval, neměl jsem žádného konkurenta. Zřejmě je to tím, že zdravotnická problematika je složitá a pořád se tam něco mění, takže se v tom lidi moc nevyznají. A také málokdo si troufne řídit sbor, v němž je 60 učitelek a jen 10 mužů," přemítá úspěšný šéf školy, který se snaží kolektiv spojovat třeba při pravidelných středečních volejbalových zápasech. Rád si vyčistí hlavu také při hře na kytaru či na klavír, při lyžování a plavání.

Během let může zblízka pozorovat, jak se středoškoláci mění. "Dřív byla zdravotnická vedle gymnázií prestižní škola, chodili sem žáci se samými jedničkami. V polovině 90. let se to začalo lámat, vznikl velký počet škol, začali ubývat žáci. Dneska tu máme i čtyřkaře, úroveň šla dolů," srovnává oceněný ředitel střední školy s 522 a vyšší odborné školy se 101 studenty.