Můstek pod Pražskou třídou se při velké vodě stává špuntem. Součástí opravy...

Můstek pod Pražskou třídou se při velké vodě stává špuntem. Součástí opravy bude jeho rozšíření. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Nový most musí počkat, oprava Pražské třídy v Budějovicích letos nebude

  • 3
Hotovou věcí měla být letos velká rekonstrukce na rušné Pražské třídě v Českých Budějovicích, kudy projede až 24 tisíc aut denně. Půlroční uzavírka však nebude. Stavební firma zahájí jen práce okolo mostu přes Dobrovodský potok.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přitom akci za desítky milionů korun řádně vysoutěžilo a od května je podepsaná smlouva s vítěznou firmou Silnice Group. Obě strany se však ještě nedohodly na konkrétním postupu.

„Práce na mostu by nyní končily až v někdy v zimě. Na dokončení prací a některé technologické postupy je potřeba teplota alespoň deset stupňů nad nulou a to by byl v zimě problém, i proto práce začnou pravděpodobně až na jaře,“ konstatovala ředitelka českobudějovické správy ŘSD Vladimíra Hrušková.

Z nastalé situace je rozmrzelá a nespokojená s tím, že firma nezačala tak, jak to bylo naplánované. „Je to velká škoda, peníze jsou připravené,“ doplnila.

Jednu výhodu však podle ní zdržení má. Pokud se Pražská u křižovatky se Strakonickou zavře až příští rok, lze předpokládat, že v tu dobu už bude mnohem méně využívaná. Na podzim se totiž otevře úsek dálnice z Borku do Úsilného a hodně motoristů pak bude do Budějovic přijíždět z výpadovky od Třeboně ulicí Generála Píky. Tudy má ostatně v době uzavírky vést objízdná trasa. Dnes je naopak Pražská jednou z nejvytíženějších silnic v krajském městě.

„Podle dopravního modelu jede po Pražské třídě až 24 tisíc vozidel denně,“ upozornil před časem Petr Polák z magistrátního útvaru hlavního architekta.

Chtějí udělat 40 procent prací

Zástupce společnosti Silnice Group potvrdil, že je firma připravena začít s některými pracemi ještě letos, ale nebudou se týkat přímo mostu, a nepočítají tedy ani s uzavírkou.

„Chtěli bychom v první fázi letos udělat asi 40 procent prací, mezi které patří například přeložky. Směřujeme k dohodě s ředitelstvím. Příští rok by pak most nebyl zavřený na šest měsíců, ale pravděpodobně o měsíc méně,“ konstatoval Roman Daniel, ředitel výrobní divize speciálních staveb Silnice Group.

Zmínil, že součástí mostu, který vede přes Dobrovodský potok, je extrémní množství inženýrských sítí. Vina za zdržení není podle Daniela na straně ŘSD ani Silnice Group. Problém je podle něj v tom, že projekt původně připravovalo město a pak už ho hotový i s dokumentací přebíralo ředitelství. O provedení některých částí akce se nyní firma s ŘSD dohaduje.

Stavbou vznikne v podstatě úplně nový most. Rekonstrukce završí stavbu protipovodňových opatření na Dobrovodském potoce, který v místě při velké vodě mnohokrát vyplavil majitele desítek garáží. Most totiž funguje jako špunt. Průtok pod ním se po úpravě zvýší až na stoletou povodeň a koryto se rozšíří. Nová bude i vrchní železobetonová deska mostu.

Pikantní na celé věci je skutečnost, že divize speciálních staveb firmy, která soutěž vyhrála, je zčásti složená z bývalých zaměstnanců společnosti SDS Exmost. Ta se vloni dostala do problémů a pak zastavila práce na mostech v Táboře a Strakonicích. Společnost se nakonec dostala do insolvence.

I přes odložení opravy se musí řidiči v Budějovicích připravit na dopravní omezení a uzavírky na dalších místech. Oprava silnice je naplánovaná například na části Lidické třídy. A v centru se dostane na další prodloužení koridoru MHD v ulici Na Sadech, za úpravy tam město zaplatí odhadem 8,5 milionu korun. Stavba horkovodu pak omezila provoz v Lipenské ulici na Pražském předměstí.