Oprava žďákovského mostu se odkládá.

Oprava žďákovského mostu se odkládá. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Oprava Žďákovského mostu se odkládá, čtyři roky je zavřený pro kamiony

  • 2
Unikátní technická památka Žďákovský most, která se klene nad řekou Vltavou na Písecku, bude dál čekat na opravu. Ačkoliv je vše připraveno, Ředitelství silnic a dálnic nemůže podepsat smlouvu na zakázku. Jedna z firem se soudí kvůli vyloučení z tendru.

V roce 2011 vypsalo ŘSD výběrové řízení na jeho opravu. Jedna z firem se proti výsledku odvolala k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, který ale potvrdil, že byla vyloučena právem. Společnost pak vše zažalovala u krajského soudu, který na podzim dal antimonopolnímu úřadu za pravdu a ředitelství se těšilo, že v těchto dnech podepíše smlouvu. Jenže to se opět nestane.

Žďákovský most

Se stavbou mostu se začalo současně s budováním Orlické přehrady v roce 1958. Auta přes něj začala jezdit v roce 1965. Letos tak bude sloužit padesátý rok. V době výstavby byl největším jednoobloukovým ocelovým mostem na světě. Dlouhý je 540 metrů a hlavní oblouk má rozpětí 330 metrů. Stavebně-technická památka také láká milovníky bungee-jumpingu. Most se zároveň zapsal i do dějin kriminalistiky. Právě z něj shazovali těla svých obětí v sudech takzvaní orličtí vrazi v první polovině 90. let.

„Na jaře jsme chtěli začít s rekonstrukcí, ale firma podala kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Jak dlouho teď bude trvat rozhodnutí, nemám vůbec představu. Jen krajský soud rozhodoval rok a půl,“ krčí rameny pověřený ředitel českobudějovického ŘSD Jan Kudrle.

Chystaná oprava má být složitá a potrvá 28 měsíců. Půl roku bude most zcela uzavřen pro veškerou dopravu. I osobní auta tak budou muset jezdit objížďkami, které nyní využívají kamiony. Ty mají jezdit přes Bernartice na Písek, ale krátí si cestu přes Milevsko a Zvíkovské Podhradí.

Pro kamiony těžší než třináct tun ho Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavřelo už v roce 2010, protože ničily jeho konstrukci.

„Dálkové kamiony respektují objížďky, ale ty, které místní situaci znají, si to zkracují. Starostům obcí se to samozřejmě nelíbí, ale nákladní auta nic neporušují, protože na trasách žádné zákazy nejsou,“ upřesnila vedoucí odboru dopravy milevské radnice Milena Brčáková s tím, že dalším problémem je porušování zákazu vjezdu kamionů na Žďákovský most.

„Tím trpí i samotný most, který byl v havarijním stavu už v roce 2010, kdy na něj byl zakázán vjezd autům těžším než třináct tun,“ uvedla Brčáková.

„Kamion jede za vámi, a ještě troubí, abyste přidal“

Obce, přes které si kamiony cestu už roky krátí, tvrdí, že trpí cesty, na nichž jsou už vyjeté koleje, a navíc doprava několikanásobně narostla.

Nebezpečný je například úsek mezi Zvíkovským Podhradím a křižovatkou s hlavní silnicí Písek - Praha.

„Kamionů tu jezdí spousta, bohužel osm z deseti nedodržuje rychlost. Proženou se obcí, ze které auta nemohou kvůli hustému provozu vyjet. Často se stává, že kamion jede za vámi, a ještě troubí, abyste přidal,“ kritizuje starosta Zvíkovského Podhradí Josef Bárta.