V Hradci Králové už parkovací dům pro kola funguje.

V Hradci Králové už parkovací dům pro kola funguje. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Budějovice chystají pro cyklisty parkovací věž, schovají tam 116 kol

  • 12
Bezpečnost je několikanásobně větší než v běžných stojanech na kola a navrch je vše ošetřené pojistkou. A bicykl máte v suchu. Takové jsou výhody parkovací věže pro kola. Unikátní stavba funguje skoro rok v Hradci Králové a teď ji chtějí také v Českých Budějovicích.

V Hradci Králové "úschovnu" už využilo přibližně 10 500 cyklistů. Do věže, stavba je z ocelové konstrukce ve tvaru osmiúhelníku se skleněnou výplní, se vejde až 116 kol. Jeho umístění stojí jen pět korun na den.

Před několika dny byl českobudějovickým radním projekt představit sám jeho autor Rudolf Bernart. Radní už pověřili Michala Šrama z útvaru hlavního architekta města, aby ve městě vyhledal vhodné lokality.

"Jedno z prvních vytipovaných míst je u budovy Českých drah, kde stávala historická lokomotiva," potvrdila náměstkyně primátora Ivana Popelová s tím, že zástupci Českých drah nápad vítají.

"U nádraží je to jedna z nejideálnějších ploch. Lidé by sem přijeli na kole, bezpečně ho uložili a dál pokračovali vlakem či autobusem. Navíc je tady návaznost na Lannovu třídu, Sady a odtud na další stezky," poznamenal Lukáš Bajt ze sdružení CykloBudějovice.

O další věži se uvažuje v areálu kampusu Jihočeské univerzity u Branišovské ulice, kde by ji využili především studenti.

Výhodné je, že parkovací dům potřebuje jen plochu o rozloze 64 metrů čtverečních, vysoký je bezmála 11 metrů. Popelová upozornila, že odhadované náklady na stavbu jsou kolem šesti milionů korun.

"Je to sice dražší, ale naprosto bezpečné," zdůraznila. Navíc následující provoz už mnoho nestojí, vejde se do pěti tisíc korun měsíčně.

Stovky ukradených kol ročně

Škody na ukradených kolech jsou přitom jen v Českých Budějovicích ročně statisícové. "Na území krajského města jsme loni měli 404 krádeží," spočítala jihočeská policejní mluvčí Lenka Holická.

Další desítky odcizených kol majitelé ani nehlásí. Věž je přitom proti krádežím chráněná. Každý, kdo tam kolo zaparkuje, získá čip, díky kterému ho pak dostane zpátky. Prostřednictvím čipu má každý bicykl přiřazenou vlastní pozici pro příjem i výdej. Vše je navíc chráněno pojistkou. Kdyby do objektu někdo vnikl, okamžitě se spustí alarm.

"Lidé si postupně zvykli a dnes už tam parkují i dražší kola, elektrokola a nebojí se tam nechat třeba i přilbu a další věci," řekl Rudolf Bernart.

Upozornil, že případná českobudějovická věž by navíc byla i rychlejší. "V Hradci Králové trvá celý proces 35 až 43 vteřin. Díky úpravám technologií to nově zvládneme o 12 vteřin rychleji," doplnil tvůrce projektu.

První věž by mohla stát v Českých Budějovicích ještě do konce letošního roku.