Ve chvíli, kdy bude stát parkovací dům, se v Písku budou zabývat omezení dopravy na náměstí.

Ve chvíli, kdy bude stát parkovací dům, se v Písku budou zabývat omezení dopravy na náměstí. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

V Písku vyroste parkovací dům pro 234 aut

  • 6
Před dvěma lety se řidiči radovali z nového parkoviště u pošty v centru Písku s 90 místy. Radnice teď připravuje v proluce výstavbu parkovacího domu. Čtyřpatrový objekt za 125 milionů korun nabídne 234 stání.

Cestou do centra už se poohlížejí po místě, kde by mohli zastavit. Spoléhat se na náměstí totiž znamená riskovat, že nezaparkují. Řidiči v Písku upozorňují na nedostatek parkovacích míst už léta. Jejich trápení ukončí nový čtyřpatrový parkovací dům naproti poště v proluce na rohu ulic Komenského a Žižkovy. Nahradí současné parkoviště se zhruba 90 místy.

Projekt posvětili na svém posledním zasedání zastupitelé, kteří vybírali ze čtyř variant parkovišť. První návrh zachoval současný stav s drobnými úpravami, které by vyšly na necelých šest milionů korun.

Druhý počítal se 121 místy. Investiční náklady na parkoviště činily devět milionů korun a demolicí depa pošty, které v proluce stojí, by se cena zvedla o dalších pět milionů.

Třetí možností byla výstavba parkovacího domu s 234 parkovacími místy za 125 milionů korun. Čtvrtá varianta nabídla třípatrový parkovací dům se 180 místy za 96 milionů. Část přízemí nárožního domu by však byla pro parkování využitá na úkor jednoho z obchodů.

Nejvíce hlasů zastupitelů získala právě třetí varianta. „Parkovací dům se skládá ze čtyř nadzemních podlaží. První je částečně zapuštěné do terénu, následují dvě typická patra. Poslední patro je limitováno proporcemi sousedních objektů, a je tak prostorově úspornější,“ vysvětlil místostarosta Josef Knot.

Parkovací dům vyroste ve střední části vnitrobloku. „Mimo jiné svým objemovým řešením respektuje současnou okolní zástavbu,“ podotkl městský architekt Josef Zábranský.

Odhadovaná cena za první městský parkovací dům je 120 milionů korun, sumu navýší o pět milionů demolice depa pošty. „Řeší ale parkování v širším centru města na desítky let dopředu. Navíc bude odpovídat projektu Smart City. Počítá i s místy pro elektromobily včetně několika dobíjecích stanic. K parkovišti řidiče navedou tabule s inteligentní navigací,“ upozornil Knot.

Hotovo by mohlo být za dva roky

Když půjde vše podle plánu, mohla by první auta v parkovacím domě stát už za dva roky. Důležité slovo však budou mít sousedé. „Mám obavu, že nám lidé zejména z Žižkovy ulice mohou výstavbu zablokovat na několik let, stejně jako to udělali u třetí etapy úprav Žižkovy ulice,“ upozornil předseda výboru pro investice Ondřej Veselý.

Odbor investic a rozvoje proto teď zahájí jednání s účastníky územního a stavebního řízení a výsledek projednání včetně plánovacích smluv předloží zastupitelstvu do 31. března 2017.

Výstavba parkovacího domu nahrává i dalšímu projektu. Tím je rekonstrukce Velkého náměstí, kde se počítá se snížením parkovacích míst v historickém centru přibližně o třetinu. Město chce naopak v rozšiřování parkovacích ploch pokračovat v dalších částech Písku. Druhé největší sídliště Jih se v květnu dočkalo 46 nových stání. V příštím roce jich přibude dalších dvacet.

„Největší rozšíření parkovacích ploch by mělo nastat úpravou jižní lokality směrem od sídliště k silnici I/20, kde by postupně mělo vzniknout 250 míst,“ naznačil Knot.

Radnice ale musí nejdříve zpracovat územní studii celé lokality. Zastupitelé by ji měli projednat začátkem příštího roku. Vedení města zvažovalo i výstavbu dalšího parkovacího domu, který by mohl nahradit dřívější společenské centrum Družba naproti autobusovému nádraží. Nakonec však nedošlo k dohodě s vlastníkem kvůli požadované ceně za odkoupení objektu.


Elektromobil