Parkování na náměstí Přemysla Otakara II. se prodraží. První hodina vyjde na 40 korun, každá další 90. Přesto je tam pořád plno.

Parkování na náměstí Přemysla Otakara II. se prodraží. První hodina vyjde na 40 korun, každá další 90. Přesto je tam pořád plno. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Jak řešit parkování v Budějovicích? Třeba přidat místa na Dlouhé louce

  • 14
Přes den je obsazenost parkovišť v Českých Budějovicích 108 procent. To znamená, že auta stojí i na zákazech. Pomoci má záchytné parkoviště poblíž centra. Možná na Dlouhé louce.

Na nedostatek parkovacích míst si řidiči v Českých Budějovicích stěžují už několik let, přesto se za poslední roky mnoho nezměnilo. Až letos.

Radní nejdříve v květnu schválili zdražení parkovného na náměstí a do října pak mají dostat na stůl dokument, který bude řešit například rozšíření placených zón. Lidé mohou čekat zásadní změny.

Současné tři tarifní zóny

N: náměstí Přemysla Otakara II. - první hodina 40 korun, každá další 90 korun

A: Kněžská a kolem Černé věže - první hodina 30 korun, každá další 60 korun

B: další placené plochy v centru - každá započatá hodina 10 korun

První materiál nakonec radní projednávali už předminulý týden. Jenže měl řadu nedostatků, takže má teď vedení města spíše více otazníků než odpovědí. "Analýzu je nutné dopracovat. Potřebujeme vědět, jaké jsou potřeby abonentů, jak moc potřebujeme záchytné parkoviště, kam by bylo možné přesunout kamiony," nastínil náměstek primátora Kamil Calta.

Právě velká nákladní auta totiž na Dlouhé louce nedaleko Kauflandu zabírají plochu, která by mohla sloužit jako odstavné parkoviště pro osobní vozy. "Je to jedno z míst, kde by mohl fungovat takzvaný systém park and go, tedy parkoviště, odkud dojdou lidé pohodlně do centra. Nejdříve však musíme najít náhradní prostor pro kamiony," upozornila náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Konkrétní termín upřesnit však nedokázala. Jisté je, že analýza by měla být hotová v říjnu. Co by podle Popelové nemusel být až takový problém, je vytvoření navigačního systému, který bude především nebudějovické řidiče směrovat k volným místům.

"Několik desítek jich je například u fotbalového stadionu na Střeleckém ostrově, kde není parkoviště příliš využívané, protože o něm mnozí nevědí. Jsem přesvědčená, že je dostatečně blízko centru a úřadům, aby bylo pro řidiče atraktivní," nabídla jednu z možností Popelová.

Rezidenti možná vyzkouší parkovací kartu

Radní Tomáš Bouzek pak připustil, že zřejmě vznikne zkušební zóna, kde by získali rezidenti parkovací kartu a ostatní by v těchto ulicích stát nesměli. Podobně placené, takzvané modré zóny, fungují například v Praze.

Na zkušební dobu by přitom v Budějovicích karty možná vydali zadarmo. Majitelé aut by začali platit až později.

Částku zatím radní neupřesnili, padla však zmínka o přibližně tisíci korunách za rok. "Na sledovaných místech je obsazenost parkovacích ploch 108 procent, je tedy jasné, že to musíme řešit," konstatoval Bouzek.

Se vznikem zóny se uvažuje například o Pražském předměstí. "Nemůžeme tím ostatní řidiče vytlačit až k Budvaru. Nejdříve musí mít nějakou alternativu, to znamená jiné parkoviště," podotkl náměstek primátora Miroslav Joch.

Do Budějovic přijíždí za prací z okolních obcí tisíce lidí. Pro život ve městě je ideální, aby zaparkovali na jeho okraji a dál pokračovali hromadnou dopravou. Takové možnosti však zatím v krajské metropoli neexistují.

Lidem, kteří se zabývají dopravou ve městě, je navíc jasné, že podobný systém v republice funguje jen v Praze, a to díky rychlému přesunu metrem. Například v Brně, kde se o něco podobného pokoušeli, už to nemělo zdaleka takový efekt. I proto mají dostat přednost zmíněná parkoviště park and go.

Na Dlouhé louce v Českých Budějovicích by mohlo být odstavné parkoviště. Odtud je to do centra deset minut pěšky.

Na Dlouhé louce v Českých Budějovicích by mohlo být odstavné parkoviště. Odtud je to do centra deset minut pěšky.