(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Archiv MF DNES, MAFRA

Písek chystá wi-fi na zastávkách. Poskytovatelé sítí ale mají obavy

  • 4
Prezentuje se jako chytré město, ale zastávky MHD nabízejí často jen nepřehledné papírové jízdní řády a přístřešky. To se má změnit. Písek chce cestujícím nabídnout atraktivnější městskou dopravu.

První změnu zaznamenají lidé už v září, kdy přibudou na zastávkách největších dopravních uzlů digitální panely s jízdními řády.

„Cestujícím podají informaci o příjezdu spoje, případně o jeho zpoždění. Umožní to propojení těchto panelů se softwarem v jednotlivých autobusech, který bude posílat data o aktuální poloze spoje,“ vysvětluje obchodní ředitel ČSAD Autobusy České Budějovice Karel Coufal.

Do projektu vybrali 19 nejvytíženějších zastávek MHD a těch, kde se přestupuje. Panely budou energeticky soběstačné, napájené pouze z vlastních solárních panelů.

„Řada cestujících se v jízdních řádech neorientuje“

Se záměrem přepracovat jízdní řády souvisí i snaha poskytnout cestujícím informaci o trasách jednotlivých linek. V současné době by návštěvníci města na jednotlivých zastávkách, ale třeba i na nádražích hledali schéma veřejné dopravy marně.

„Mapa s vyznačenou linkou navíc pomůže odlišit městskou dopravu od meziměstské. Návštěvníci si ji budou moci načíst do svých chytrých telefonů i prostřednictvím QR kódů,“ podotýká Patrik Horažďovský z kanceláře Smart Písek.

Ulice města teď křižuje jedenáct linek. Některé jezdí jen jednou denně. Podle odborníků ze Smart Písek je počet zbytečně vysoký.

„Řada cestujících se v jízdních řádech neorientuje. Řešením by byl systém několika páteřních linek jezdících pravidelně. Ty pak budou rozšířeny o doplňkové linky obsluhující podle potřeby například školy, úřady či velké firmy,“ popisuje Horažďovský.

A Smart Písek má i další plány. „Chtěli bychom s provozovatelem veřejné dopravy v Písku diskutovat o možnosti zavedení bezplatné wi-fi na jednotlivých zastávkách, případně i v jednotlivých vozech,“ naznačil místostarosta Josef Knot.

O jejím zřízení je ČSAD připraveno s vedením města jednat. „V současné době je wi-fi připojení v autobusech na vybraných příměstských linkách. Jsme proto schopni ho v podstatě ihned nabízet i v autobusech MHD. A jsme připraveni jím vybavit i zastávky,“ podotkl Karel Coufal.

Podnikatelé se cítí ohroženi

S tím nesouhlasí písecký zastupitel a podnikatel v telekomunikacích Martin Brož. „Nelíbí se mi, že chce město určitým způsobem zasahovat do věcí určených pro podnikatelskou sféru. Tento názor zastávám za tři největší poskytovatele internetu z Písku. Byl bych nerad, abychom se dočkali toho, že tu město udělá neskutečnou síť, která umožní dalším zákazníkům fungovat zdarma v domech. Jako podnikatelé dáváme nemalé prostředky do údržby sítí a dalších věcí. Bylo by to pro nás něco jako zmařená investice,“ upozorňuje Brož s tím, že doufá, že dojde k rozumné domluvě a omezení dat.

Podle místostarosty Knota jsou obavy zbytečné. „Wi-fi zdarma bude určená pro vyhledávání spojů či koupi jízdenky. Anténa bude slabá, takže ani kapacitou, ani výkonem nebude konkurovat wi-fi v domácnostech a kancelářích. Služby budou navíc omezeny na informace o autobusové dopravě a turistické informace o městě,“ vysvětluje Knot.

„I přístup pro jedno zařízení bude navíc časově omezený a přístupové body budou zabezpečené proti zneužití,“ dodává za Smart Písek Miloš Prokýšek.

MHD by v budoucnu měla být propojena také s potřebami cyklistů. „Například v klíčových dopravních uzlech by si mohli bezpečně zaparkovat kolo, uložit si přilbu a dále pokračovat autobusem. Zázemí pro cyklisty by mělo nabízet i další servis, jako je dofouknutí pneumatik či dobití ebiku,“ vypočítal Patrik Horažďovský.

Písek podporuje také nízkoemisní a bezemisní dopravu. „Máme proto v plánu doplnit chytrá parkoviště o bikesharing jako alternativu k veřejné dopravě. Návštěvník Písku tak zaparkuje svůj automobil na okraji města a odtud bude buď cestovat veřejnou dopravou, nebo si vypůjčí kolo,“ plánuje Josef Knot.