Přes Moravu propojit Čechy a Slovensko a co nejdříve uvést na trh plechovkové pivo. Strakonický pivovar Dudák čeká v příštím roce několik úkolů. Cílem je vypořádat se s poklesem prodeje piva, který podle vedení způsobilo hlavně na vesnicích zavedení EET a zákaz kouření.
Tou nejaktuálnější akcí je však dokončení prodejny, která právě vzniká u vstupu do areálu. Hotovo má být do března, práce ale možná skončí dřív. Investice vyjde na pět milionů korun.
Nabídku prodejny by pak v budoucnu mohl obohatit Dudák v plechovce. Má to ale jeden háček. Linka by vyšla na desítky milionů korun.
„Mělo by to vypadat tak, že my pivo vyrobíme a cisternou ho odvezeme do stáčírny. Pravděpodobně to budeme dělat v Kralupech nad Vltavou, nebo oslovíme jiný pivovar,“ vysvětlil sládek Dušan Krankus.
Podle vedení začnou vyjednávání už příští rok. V plechovkách pak chce prodat kolem dvaceti procent výstavu, který byl loni více než 57 tisíc hektolitrů. Letos zatím číslo není jasné.
Už teď mohou pivaři ochutnat třináctistupňový Vánoční světlý speciál. „Vysoký podíl českého aromatického chmele žateckého poloraného červeňáku se postará o správně vyrovnanou a lahodnou hořkost. Je to pravděpodobně nejaromatičtější odrůda na světě. Tím je pivo speciální. Uvařili jsme jedinou várku pro vánoční trh. Vyprodat by se měla do konce roku,“ popsal Krankus.
Až pivo zmizí, objeví se od příštího roku na trhu další novinka. Lahvová piva budou zdobit historické etikety z první poloviny minulého století. „Jedná se o čtyři typy etiket. Využívají inzeráty na pivo z roku 1925, jejichž text a kresby jsou z dnešního pohledu humorné i poučné. Je třeba je brát s nadsázkou. Každé tři měsíce budeme motivy měnit,“ přiblížil Krankus.
Pivovar se chce soustředit hlavně na prodej, v plánu má investovat pouze do nejnutnějších akcí 10 až 12 milionů korun. Cílem je pro vedení hlavně rozšíření piva za hranice jižních Čech. Jedním z důvodů je i fakt, že jim nedávné legislativní změny způsobily komplikace.
Pivovar zaměstnává 60 lidí
„Mnoho našich restaurací je na vesnicích, obcích nebo menších městech. Návštěvnost se zákazem kouření a dalších restrikcí, jako je například zákaz hracích automatů nebo EET, které byly vyhlášeny krátce za sebou, dlouhodobě klesá. Některé hospody zavřely, jinde omezili provoz, což má dopad na celkový trh s pivem. My se s tím musíme vyrovnat,“ upozornil obchodní ředitel pivovaru Martin Man.
Zároveň zmínil některé oblasti, kde by se chtěl Dudák během nadcházejícího roku prosadit. Součástí strategie je i rozšiřování obchodního týmu. „Chceme posílit na Moravě. Tento region nám roste a zároveň bychom se díky němu propojili se Slovenskem, kde také působíme. Zaměřit se chceme také na Prahu a Středočeský kraj. I tam se nám daří,“ oznámil Man.
Pivovar, který jako poslední v Česku vlastní město, zaměstnává nyní 60 lidí. Jeho letošní výsledek by se měl pohybovat kolem nuly. „Letos ho nepříznivě ovlivní to, že jsme měli daňovou kontrolu za roky 2013 a 2014. Finanční úřad nám vyměřil daňový doměr přes milion korun kvůli ztrátám obalů. Uvidíme, jestli ta letošní nula bude kladná, nebo záporná. Předpokládáme, že se v roce 2017 definitivně vypořádáme s minulostí, která tady byla v letech 2012 až 2014, kdy hospodaření bylo záporné a ztráta narůstala,“ řekl předseda představenstva Rudolf Oberfalcer.
Nula podle Martina Mana zklamáním není. „Prognóza je taková, že trh letos poklesne nejvíce za posledních 14 let. Toto období se nazývá černým rokem pivovarnictví. My se ale teď chceme soustředit hlavně na budoucnost,“ dodal Man.