Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Planá bez aut předělá silnici na bulvár, cyklostezku i parkovací místa

  10:18aktualizováno  10:18
Centrum Plané nad Lužnicí už díky novému úseku dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nebude zaplavené auty. Radnice se proto rozhodla, že okolí hlavní silnice předělá na místo pro odpočinek a setkávání obyvatel, a vypsala architektonickou soutěž. Úpravy vyjdou na 25 milionů korun a budou rozděleny do etap.

Vizualizace nové podoby Plané nad Lužnicí. | foto: www.ateliervltava.cz

Architektonickou soutěž o novou podobu centra města vyhrál návrh Studia P a Atelieru Vltava. Nejlépe "nakreslil" prostor od kostela směrem na Tábor, za zastávku MHD. Úpravy by se tedy měly týkat ulice Československé lidové armády a části ulice Nádražní.

Fotogalerie

"Rozhodli jsme se, že jakmile se otevře D3 a sníží se doprava v Plané, přizpůsobíme město lidem. Začali jsme vyhlášením architektonické soutěže," popsal místostarosta Jiří Rangl a upozornil, že zatím se jedná o návrh a radnici čekají sezení s architekty, aby vyřešili drobné úpravy.

Pokud se v Plané bude stavět podle vítězného návrhu, dočkají se místní například náměstí s kašnou a lavičkami zasazeného mezi školou a kostelem.

"Vytvořili jsme tam prostor, kde se lidé budou moci setkávat. Dalším místem pro lidi je tržiště nebo prostor před devítipatrovým domem, kde jsou vytvořené nové obchodní možnosti," popsal jeden ze skupiny architektů vítězného návrhu Zbyněk Buchta.

Ze silnice bude bulvár s cyklostezkou

Za farou vznikne park, kde se vysadí nové stromy a upraví cesty. Změní se i plocha kolem rybníka. Na park navazuje předzahrádka bytového domu. Zbylá část silnice E55 má vypadat jako bulvár. Na jedné straně vznikne zastávka MHD a na druhé se pod stromy udělají parkovací místa.

Jako další hlavní bod vyzdvihl Buchta úpravu silnice E55. "Zúžili jsme vozovku z 10 metrů na 7,5. Díky tomu jsme rozšířili chodníky. Město tak bude více patřit lidem, auta budou výrazně potlačena. Vytvořili jsme i cyklostezku v rámci hlavního bulváru, která má vnitřní význam pro občany Plané. Po břehu Lužnice již cyklostezka vede, ale ta má meziměstský charakter," nastínil Buchta.

Místostarosta Rangl ve vítězném projektu vyzdvihl dobře řešenou dopravu, obchodní zónu, napojení k řece i přirozené centrum, které vznikne mezi kostelem a školou.

Návrh se v Plané zalíbil i kvůli tomu, že může být rozdělený do etap. "Bude také důležité, kdy se změní hlavní silnice z první třídy na druhou, protože na tom záleží rozložení dopravních staveb," naznačil Rangl. Podle architekta Buchty jsou práce rozdělené do etap na pět let, ale záleží na rozhodnutí rady města.

Výstava návrhů na radnici

Úpravy města vyjdou na 25 milionů korun. "Máme zatím jen architektonickou soutěž, takže celá řada jednání nás teprve čeká. V rozpočtu města jsou vyčleněné prostředky na projektovou dokumentaci. Myslím, že ta by se mohla připravovat již letos," odhadl Rangl.

Návrhy přihlášené do soutěže jsou zveřejněné na stránkách města. K vidění jsou i na výstavě v budově městského úřadu.

Místní novou podobu Plané většinou vítají. "Líbí se mi, že přibude zeleň. Pokud máme finanční prostředky, tak si myslím, že je dobré je nějakým způsobem proinvestovat. Rozpočet na tento rok je ale schodkový a ve městě je několik lokalit, které potřebují úpravy, a já mám pocit, že pozornost a prostředky směřují pořád jedním směrem," řekl Jan Schmödl.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Šestašedesátiletá řidička Škody Fabie vjela do protisměru a střetla se s...
U Vodňan se srazilo sedm aut. Na vině je zřejmě mikrospánek řidičky

Řetězová nehoda sedmi aut výrazně zkomplikovala provoz na obchvatu Vodňan na hlavní silnici I/20 z Českých Budějovic do Písku a dále na Prahu. Celé dopoledne...  celý článek

Každý pohyb stroje je možné kontrolovat z kabiny. Signalizátor informuje, když...
V kabině nového kombajnu je lépe než ve staré fabii, vyzkoušel reportér

Většina obilí na jihu Čech je v polovině srpna už pod střechou. Ještě pár dní se ale sklízet bude. Reportér MF DNES si tak na jednom z posledních nesklizených...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.