Motocyklový nadšenec, cestovatel, publicista, grafik a majitel téměř všech 150...

Motocyklový nadšenec, cestovatel, publicista, grafik a majitel téměř všech 150 exponátů Jihočeského motocyklového muzea Petr Hošťálek. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Plaťte povinné ručení za exponáty, žádá kancelář pojistitelů sběratele

  • 23
Na jihu Čech se rozhořel spor mezi sběrateli a provozovateli motoristických muzeí a Českou kanceláří pojistitelů. Ta vyžaduje, aby sběratelé platili povinné ručení za historická vozidla, která na silnicích vůbec nejezdí. Někteří sběratelé už na kancelář podali trestní oznámení.

Česká kancelář pojistitelů (ČKP) si z nás dělá dojné krávy. To tvrdí provozovatelé muzeí a sběratelé historických vozidel.

ČKP po nich chce úhradu povinného ručení za dobu, kdy byla vozidla prokazatelně v depozitu. Podle některých to zkouší, protože se vždy najde někdo, kdo zaplatí, podle jiných mají nepořádek v evidenci. Nejmarkantnější je případ Petra Hošťálka, který provozuje Jihočeské motocyklové muzeum.

Během jednoho týdne mu v první polovině ledna přišly čtyři dopisy od ČKP, aby zaplatil pojištění za čtyři motorky. Všechny jsou přitom v depozitu. Aby toho nebylo málo, tak v průběhu minulého týdne dostal další dopis. Tentokrát ovšem dokonce na motocykl, který už dávno prodal.

"Z budějovické evidence byl odhlášen 20. dubna 2009. Jenže ČKP na mně žádá úhradu za období od 4. května 2009 do 12. května 2009. To jsem již majitelem prokazatelně nebyl," říká rozzlobený Hošťálek. Na ČKP proto podává trestní oznámení pro pokus o cílené vymáhání peněz od lidí. A není sám.

"Dostal jsem dopis, abych uhradil 1 970 korun za povinné ručení na motorku. Manželka to raději zaplatila, protože se bála, že jsme něco zanedbali," vypráví Miroslav Šídlo z Českých Budějovic. Pak se ale začal případem zabývat a zjistil, že vlastně nic platit neměl. "Vozidlo bylo řádně vyřazeno. ČKP ze mě vylákala peníze, proto jsem na ni podal trestní oznámení," dodal.

Kontaktovat vedení kanceláře pojistitelů je nemožné

S tím souhlasí i Hošťálek. Od chvíle, kdy na své problémy veřejně upozornil, mu chodí výpovědi nespokojených lidí. "Buď v tom mají nepořádek, nebo úmyslně tahají z lidí peníze," zlobí se Hošťálek, na kterého loni přišla i exekuce.

Princip byl tehdy stejný. Přišel dopis, aby uhradil pojištění. ČKP proto napsal, že mají špatnou evidenci, a pro jistotu ještě přiložil kopii technického průkazu, kde je to uvedeno. Odpověď ČKP ho zaskočila: Věc jsme již předali exekutorovi. S tím byla naštěstí rozumnější řeč a vše se rychle vysvětlilo.

Lidem vadí i způsob, jakým ČKP komunikuje. V dopise vymáhajícím povinné ručení člověka z něčeho obviní a žádají ho, aby v případě nesprávných údajů ve vlastním zájmu do 30 dnů prokázal "neexistenci své povinnosti k úhradě".
"Člověka obviní, začnou ho strašit a pak jim má prokazovat, že oni udělali chybu. To je naprosto zvrácený princip," zdůrazňuje Hošťálek. Místo omluvy nakonec přijde dopis, že ČKP ukončuje případ.

Navíc má ČKP jedinou telefonní linku - zpoplatněnou, na které se člověk může informovat. Dostat se na někoho z vedení je nemožné, operátorka nikam nepřepojí. Přestože má číslo pražskou předvolbu, doručovací adresa, kam lidé posílají dopisy a složenky, je pouze P. O. Box v Ostravě.

Sběratelé a provozovatelé muzeí navíc nesouhlasí s tím, aby platili povinné ručení, když vozidla neprovozují na veřejných komunikacích. "Člověk se úplně bojí, co zase přijde, aut mám v muzeu asi 60. Teď mám všechny v depozitu, ale oni se vrtají v případech několik let starých," poukazuje Jiří Hlach, který provozuje Muzeum užitkových vozidel v Trhových Svinech.

Ani MF DNES se vyjádření společnosti nepodařilo získat. "Jenom přes e-mail," uvedla operátorka a odkázala na společnost Native PR, která pro ČKP zajišťuje vztahy s veřejností. Ani ta ale případy neokomentovala.