Co lidem brání, aby nechali svá auta doma? U přesedlání na kolo jsou to obavy z nedostatku bezpečnosti na silnicích, u MHD zase dostatečná rychlost a flexibilita. Na druhou stranu, značná část lidí u hromadné dopravy a cyklistiky vnímá zlepšení.
Na podzim se průzkumu společnosti STEM/MARK zúčastnilo 7 227 lidí z Budějovic a okolí. Včera výsledky představili na radnici. Zjišťoval, jaké cesty lidé přes den vykonávají. Přitom sledoval pohyb po městě a okolních 29 obcí, třeba Hluboké či Dasného, odkud lidé často míří do Budějovic.
„Právě v tom je největší problém. Do města denně přijíždí skoro 20 tisíc lidí, ale opouští ho jen čtyři tisíce, což je velký nepoměr a musí to být zákonitě vidět,“ konstatoval náměstek primátora pro dopravu František Konečný.
Jak lidé cestujíČeské Budějovice MHD 38 % Z okolí do Českých Budějovic |
Město chce preferovat MHD
Situace se však v budoucnu může zlepšit, a to nejen díky stavbě dálničního obchvatu či Severní spojky. Ukázalo se, že existuje značné procento lidí, kteří chtějí častěji jezdit třeba na kole nebo MHD.
„Také proto chceme jít dál cestou preference hromadné dopravy. Výborně se osvědčily třeba vyhrazené pruhy, které zvýšily rychlost trolejbusů a autobusů, stejně tak jejich upřednostnění na křižovatkách,“ sdělil Konečný.
Už letos tak město upraví prostor u Mercury Centra, což má pomoci právě MHD, připravuje se také prodloužení vyhrazeného BUS pruhu z Husovy třídy na Sady a v budoucnu i u výstaviště. Cyklisté se pak mají dočkat vlastních pruhů či stezky rovněž poblíž Mercury v Průmyslové ulici.
„V průzkumu se ukázalo, že je obrovský rozdíl v tom, jak lidé mnohem méně používají auto při cestách ve městě a mimo něj, když dojíždějí. Tam je skok skoro o 20 procent,“ zdůraznil Pavel Šimoník ze společnosti STEM/MARK.
Lidem se zkrátka stále vyplatí jet do Budějovic třeba z Boršova či Hrdějovic autem. „Vítězí pohodlí, rychlost, ale i pružnost, když se pak potřebujete rychle přesunout,“ dodal Šimoník.
To ukazuje, že většinu neodradí ani problémy s hledáním parkovacího místa. Řešit by to mohla větší atraktivita MHD. V tom hodlá město oslovit kraj, aby více podporoval MHD. Zároveň ale nebude omezovat auta a naopak chce budovat záchytná parkoviště, třeba na konci Jírovcovy ulice, či postavit parkovací dům u sportovní haly.