Řada lidí by ráda využívala kolo, mají však strach z provozu na silnicích.

Řada lidí by ráda využívala kolo, mají však strach z provozu na silnicích. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Po Budějovicích jezdí třetina lidí autem. Na kole se bojí, ukázal průzkum

  • 43
Chuť je, ale chybí motivace. A nebo mají lidé strach. České Budějovice mají nový dopravní průzkum, který ukázal, že až 20 procent lidí je ochotných přesedlat z auta do jiného dopravního prostředku. To by výrazně pomohlo dopravě v krajském městě. Jenže k tomu, aby se situace opravdu změnila, chybí podmínky.

Co lidem brání, aby nechali svá auta doma? U přesedlání na kolo jsou to obavy z nedostatku bezpečnosti na silnicích, u MHD zase dostatečná rychlost a flexibilita. Na druhou stranu, značná část lidí u hromadné dopravy a cyklistiky vnímá zlepšení.

Na podzim se průzkumu společnosti STEM/MARK zúčastnilo 7 227 lidí z Budějovic a okolí. Včera výsledky představili na radnici. Zjišťoval, jaké cesty lidé přes den vykonávají. Přitom sledoval pohyb po městě a okolních 29 obcí, třeba Hluboké či Dasného, odkud lidé často míří do Budějovic.

„Právě v tom je největší problém. Do města denně přijíždí skoro 20 tisíc lidí, ale opouští ho jen čtyři tisíce, což je velký nepoměr a musí to být zákonitě vidět,“ konstatoval náměstek primátora pro dopravu František Konečný.

Jak lidé cestují

České Budějovice

MHD 38 %
Auto 33 %
Pěšky 12 %
Kolo 8 %
Linkové autobusy 6 %

Z okolí do Českých Budějovic
Auto 52 %
MHD 17 %
Linkové autobusy 12 %
Vlaky 12 %
Pěšky 2 %
Kolo 1 %

Město chce preferovat MHD

Situace se však v budoucnu může zlepšit, a to nejen díky stavbě dálničního obchvatu či Severní spojky. Ukázalo se, že existuje značné procento lidí, kteří chtějí častěji jezdit třeba na kole nebo MHD.

„Také proto chceme jít dál cestou preference hromadné dopravy. Výborně se osvědčily třeba vyhrazené pruhy, které zvýšily rychlost trolejbusů a autobusů, stejně tak jejich upřednostnění na křižovatkách,“ sdělil Konečný.

Už letos tak město upraví prostor u Mercury Centra, což má pomoci právě MHD, připravuje se také prodloužení vyhrazeného BUS pruhu z Husovy třídy na Sady a v budoucnu i u výstaviště. Cyklisté se pak mají dočkat vlastních pruhů či stezky rovněž poblíž Mercury v Průmyslové ulici.

„V průzkumu se ukázalo, že je obrovský rozdíl v tom, jak lidé mnohem méně používají auto při cestách ve městě a mimo něj, když dojíždějí. Tam je skok skoro o 20 procent,“ zdůraznil Pavel Šimoník ze společnosti STEM/MARK.

Lidem se zkrátka stále vyplatí jet do Budějovic třeba z Boršova či Hrdějovic autem. „Vítězí pohodlí, rychlost, ale i pružnost, když se pak potřebujete rychle přesunout,“ dodal Šimoník.

To ukazuje, že většinu neodradí ani problémy s hledáním parkovacího místa. Řešit by to mohla větší atraktivita MHD. V tom hodlá město oslovit kraj, aby více podporoval MHD. Zároveň ale nebude omezovat auta a naopak chce budovat záchytná parkoviště, třeba na konci Jírovcovy ulice, či postavit parkovací dům u sportovní haly.