Od pondělí mohou přes českobudějovický Modrý most opět jezdit osobní

Od pondělí mohou přes českobudějovický Modrý most opět jezdit osobní automobily. Jejich vjezd je ale omezen na denní hodiny, mezi 6. a 22. hodinou. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Na Modrý most v Českých Budějovicích se vrátila auta. Zkušebně na rok

  • 22
Modrý most u polikliniky v Českých Budějovicích přes řeku Malši mohou od pondělí znovu využívat osobní auta. Obyvatelé z okolí mostu v Havlíčkově kolonii to cítí jako podraz radnice, která jim slibovala, že Modrý most staví jen pro cyklisty, pěší a auta záchranářů.

"Ať si radnice postaví most na obchvatu, když chce pořád podporovat auta. Všude jen přibývají parkoviště a silnice na úkor trávníků a stromů. Lidé zvyklí žít v klidových čtvrtích mají smůlu," posteskla si učitelka v penzi Marie Maladová, která žije vedle Modrého mostu.

Spor o most

Spojnice přes Malši mezi čtvrtí Havlíčkova kolonie a Poliklinika Jih vznikla jako náhrada lávky poničené povodní v roce 2002.

Mohutný most s chodníky za 55 milionů korun zprvu sloužil jen pěším a cyklistům. Auta sem magistrát pustil v roce 2008.

Místní obyvatelé ze sdružení Modrý most dosáhli před rokem zákazu vjezdu autům na most tím, že Nejvyšší správní soud zrušil vydané stavební povolení.

Krajský úřad nyní potvrdil rozhodnutí magistrátu z roku 2008 a zkušebně pustil automobilovou dopravu na most. Na jeden rok.

Ve zkušebním provozu mohou řidiči přes Modrý most pouze třicítkou a přes noc od 22 do 6 hodin na něj vůbec nesmí.

Ten nahradil lávku, kterou před 10 lety strhla povodeň. Původně sloužil jen pěším a cyklistům, vozidla tam magistrát pustil před čtyřmi lety.

Radnice to zdůvodnila tím, že se tak odlehčí provozu na přetížené křižovatce Lidická - Mánesova. Lidé z Havlíčkovy kolonie ale proti autům na mostě protestovali a před rokem se jim je z něj podařilo vytlačit.

Město se s tím však nesmířilo a krajský úřad nyní potvrdil rozhodnutí magistrátu pustit automobilovou dopravu na most. Současně zamítl odvolání občanského sdružení Modrý most, které usilovalo o to, aby zůstal pro auta s výjimkou vozidel záchranky, hasičů a policie zavřený.

Zajímavé je, že budějovický primátor Juraj Thoma dostal těsně před znovuotevřením mostu petici podporující dopravní provoz na této spojce. Podepsalo ji přes tři stovky občanů.

"Je to běžná městská ulice s normálním mostem, který sem historicky patří. Ten původní ale koncem padesátých let minulého století dosloužil, a teprve poté ho nahradila jen lávka," objasnil iniciátor petice František Bárta, který také žije na dohled od mostu.

Radní si od jeho zprůjezdnění slibují rychlejší spojení mezi ulicemi Lidickou, Dukelskou a Čechovou. "Samozřejmě budeme respektovat požadavek hygieniků na jednoroční zkušební provoz, během něhož tu bude opakovaně změřena hladina hluku," potvrdil primátor Thoma.

Připomněl, že město nechalo lidem v okolí mostu před pár lety vyměnit okna.