Obchodní ředitelka lázní Aurora a Bertiných lázní Sabina Kodlová.

Obchodní ředitelka lázní Aurora a Bertiných lázní Sabina Kodlová. | foto: MF DNES

Podařilo se nám omladit klientelu, říká manažerka třeboňských lázní

  • 0
Lázeňství v Česku prošlo od konce roku 2012 malou revolucí. Změna úhradové vyhlášky znamenala drtivý propad pojištěnecké klientely a lázně se musely začít soustředit na samoplátce. V Třeboni to zvládli dobře, za loňský rok přijel do Aurory a Berty rekordní počet klientů.

Třeboňské lázně mají celkovou kapacitu 745 lůžek. Aurora je největším hotelem v jižních Čechách. "S partnerskými penziony se dostáváme až na 1 200 lůžek. Mým úkolem je naplnit je," říká obchodní ředitelka lázní Sabina Kodlová.

Na léčebné pobyty sem míří řada známých osobností a sportovců. Před pár dny zde byl ubytovaný například dvojnásobný medailista z olympiády v Soči Jaroslav Soukup.

Parkoviště před Lázněmi Aurora je zaplněné. To nevypadá, že by bylo lázeňství v krizi.
My máme v současné době problém klienty ubytovat, praskáme ve švech.

Rok 2011 byl pro vás rekordní. Pak přišel propad s ministerskou vyhláškou. Loňský rok k vám přijelo nejvíc klientů v historii – přes 34 tisíc. Znamená to, že se situace v lázeňství stabilizovala?
Říjen 2012, kdy byla změna indikačního seznamu, odstartoval propad. Pro nás to nastalo od ledna 2013. Prvních pět měsíců bylo slabých. Lékaři byli zvyklí psát všechno postaru, takže se jim jejich návrhy vracely, protože nesplňovaly parametry. Řada lékařů pak žádanky přestala psát úplně, protože to pro ně byla administrativní zátěž. Po nějaké době se s tím srovnali. Takže ano, situace se stabilizovala. Ale myslím, že už nikdy nebudeme na těch číslech jako v roce 2011. Ale oproti loňskému prvnímu pololetí jsme letos v plusu.

Sabina Kodlová (44 let)

Narodila se 16. ledna 1970 v Jindřichově Hradci. Po absolvování hotelové školy v Mariánských Lázních vystudovala VŠE v Praze, obor ekonomika práce. Rok studovala angličtinu v kanadském Torontu. Poté pracovala ve firmě svého otce. V roce 1997 nastoupila do hotelu Zlatá Hvězda jako sales manager. Po osmi letech přešla do Lázní Aurora a od roku 2005 je obchodní ředitelkou jak lázní Berta, tak Aurora. Jejím úkolem je zajistit naplněnost obou podniků, pořádání akcí, propagaci. Jejím koníčkem je golf, kolo a cestování. Jejím srdečním místem je jihovýchodní Asie, zvláště pak Srí Lanka.

Změnila se struktura klientů? Všeobecně panuje názor, že do lázní jezdí hlavně důchodci.
Podařilo se nám výrazně omladit klientelu. Jezdí k nám hodně lidí v kategorii 40 plus. Stoupá i skupina rodin s dětmi. Ty ale musí respektovat, že jsme lázeňské zařízení a lidé sem jezdí relaxovat a léčit se. Takže děti musí být umírněné.

Nesměřuje to k tomu, že lázeňství se stane okrajovou záležitostí a hlavní bude wellness?
Byla to velká bitva s lékaři. Naším základem je léčba pohybového ústrojí, třeboňskou slatinu nám mohou ostatní lázně závidět. Lékaři se proto dost bránili myšlence, abychom spojovali svět wellness se světem pojištěnecké klientely a klasického léčení. Naštěstí se nám podařilo nalézt kompromis. Je to celosvětový trend, zvaný medical wellness. Člověk, který přijíždí na týdenní relaxační pobyt, navštíví lékaře, ten vyhodnotí jeho zdravotní stav a doporučí nějaké procedury. Většinou k tomu doporučí třeba změnu životosprávy. Ohlasy na to máme skvělé.

Je to cesta, kterou se budou muset vydat všechny české lázně?
Kdo s tím začíná v tuhle dobu, tak mu ujel vlak. My na tom pracujeme už zhruba šest let. Přizpůsobili jsme se složením procedur, máme nabídku wellnessových masáží a celotělových rituálů. Dokážeme ke klasické lázeňské péči přidat tuto nadstavbu v kombinaci s bazénovým komplexem na Auroře. Člověk tak má celodenní náplň. Jsou tu kosmetické salony, pedikúra, manikúra, kadeřnictví. Půjčujeme kola, možností je tu neomezeně, je tu spousta památek, přírodních zajímavostí i kulturních akcí.

Trend vám hraje do karet. Lidé o své zdraví pečují stále víc a věnují se i prevenci.
Je pravda, že jsou skupiny lidí, kteří o své zdraví velmi dbají. Máme věrnostní systém, díky kterému vidíme, kolik lidí se nám vrací. U samoplátců je to číslo kolem 65 procent. Rekordman tu od roku 2006 strávil 800 nocí.

Před dvěma lety se investovalo asi 180 milionů do ubytování a balneoprovozu. Vyplatilo se to?
Investice do Aurory byla zásadní pro to, abychom onu krizi zvládli dobře. Bylo to velmi dobře načasované, protože samoplátce chce za své peníze maximální komfort.

Nyní se chystá 40milionová investice do Bertiných lázní. Co se v nich bude dělat?
Už nám dožívají provozy, které dělají lázně lázněmi. Potřebujeme zrekonstruovat slatinu. Zároveň zde bude nový výtah, takže celý objekt bude bezbariérový. Stavební úpravy se budou dělat přes zimu, abychom nezasáhli do komfortu klientů. V té době bude Berta zavřená.

Jak funguje spolupráce s třeboňskými podnikateli?
Spolupracujeme hlavně v oblasti ubytování. Aurora a Berta mají dohromady asi 40 partnerských penzionů. Do roku 2012 s námi žili v symbióze, pak přišla krize a penziony na to nebyly připravené. Nyní sháníme klienty primárně pro sebe. Takže oni se najednou museli víc snažit, investovat do reklamy. Konkurence ve městě je velká.