Podchod u vlakového nádraží v Českých Budějovicích.

Podchod u vlakového nádraží v Českých Budějovicích. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Z podchodu za miliony je opuštěná díra v zemi. Zbyl tam jediný obchod

  • 78
Kdysi podchod pod Nádražní ulicí v Českých Budějovicích voněl pečivem a cestou k vlakovému nádraží ho denně využívaly stovky lidí. Dnes je to ‚smutná díra v zemi‘. Chodci se mu vyhýbají a navíc po úpravách vzniknou nad ním v Nádražní ulici a na Žižkově třídě nové přechody.

Podchod má v nájmu od města do roku 2025 společnost CB Mercury Center. Stará se sice podle hlasů z radnice vzorně o jeho čistotu, ale úvahy o jeho komerčním využití jdou mimo. Sama se totiž potýká se svou existencí, je kvůli dluhům v insolvenci.

Jednat s ní se pokouší koordinátor města pro cyklodopravu Lukáš Bajt. Podle jeho představ by mohl podchod sloužit cyklistům jako parkoviště.

„Zatím je to jen záměr, ale město by mělo tyto prostory smysluplně využít. Kromě úschovny na kola by tu mohl fungovat třeba i servis. Jak radnici, tak manažerům Mercury se sice nápad líbí, ale je otázka, zda by do toho investovali. Zdá se mi, že podchod nikdo nechce,“ říká Bajt.

V podchodu zbyl jediný obchod

Z dřívějších obchůdků zde zbyl jen jediný. Nabízí suvenýry, pohlednice a poštovní známky pro filatelisty.

„Mně se tu líbí. Jsem tady už od listopadu 1990, kdy jsme tu zařídili prodejny. Je tu klid, ale někdo sem přece zajde. Spíš mám stálé zákazníky. Nabízím aršíky známek, které kromě mě nikdo od Prahy na jih neprodává,“ říká sedmdesátiletý majitel poslední prodejny Pavel Pechoč.

Za čtvrt století mu místo přirostlo k srdci. Podchod nejdříve slavnostně otevírali ještě v roce 1989 předlistopadoví funkcionáři, po nich už nabídl prodejní místa drobným obchodníkům první polistopadový starosta Českých Budějovic Mojmír Prokop.

V roce 1997 tu třeba zažil bujaré oslavy s rautem několika budějovických radních, kdy jeden z nich postříkal stěnu podchodu sprejem. Jiní vandalové tu ale podle něj nejsou.

„Museli jsme si obchůdky postavit sami. Za to jsme deset let neplatili nájem. Po uplynutí této doby ale všichni živnostníci kromě mě prodejny opustili,“ vzpomíná Pechoč.

První léta přilákala do podchodu prodejny novin a časopisů, sazky nebo pekařských výrobků. Uličky pod zemí voněly pečivem. Od počátku ale veřejnost kritizovala projektové chyby. Špatný bezbariérový přístup, příliš strmé schody nebo chybějící pásy pro kočárky.

Lidi do podchodu nepřivedla ani nákladná rekonstrukce

V roce 2005 současně se stavbou Mercury Centra proto podchod prošel rekonstrukcí za 20 milionů korun. Současně s ní nechalo město předělat dopravní systém v Nádražní ulici nad ním. Cena těchto úprav stála městskou kasu 40 milionů korun.

Ani po přestavbě vstupů a výstupů ale podchod nepřilákal více lidí. Ti si raději zkracují cestu přebíháním silnice. Někteří se vymlouvají na obavy, že by je tam mohl někdo přepadnout.

„Jsou to všechno předsudky, žádné zkušenosti s kriminalitou tu nemáme. Podobně je málo využívaný také podchod u hřbitova na Pražské. Obyvatelé Budějovic se prostě podchodům vyhýbají, nezvykli si na ně,“ míní mluvčí městských strážníků Pavel Štýfal.

A chodci to potvrzují. „Jdu sem jen občas. Spíš ne. Podle toho, jak chvátám,“ říká František Náhelka z Budějovic. Důchodkyně Božena Hofbauerová z Českých Velenic si myslí, že cesta do podzemí je dost krkolomná a nebezpečná.

V ulicích nad podchodem zatím pokračují úpravy za devět milionů korun, které potrvají do konce prázdnin. Mimo jiné zmizí masivní zábradlí uprostřed silnice a vzniknou dva nové přechody.

Skeptici vidí v novince zase zradu. Podle nich budou další semafory zdržovat dopravu v Nádražní ulici.