Přestavěný jez v Českém Vrbném. Jeho modernizace proběhla v souvislosti se splavněním Vltavy.

Přestavěný jez v Českém Vrbném. Jeho modernizace proběhla v souvislosti se splavněním Vltavy. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Podívejte se na téměř dokončenou plavební komoru v Českém Vrbném

  • 0
Už na jaře by mohly plout první lodě z Českých Budějovic až do Hluboké nad Vltavou a zpět. Umožní to nová plavební komora na řece Vltavě v Českém Vrbném. Dílo je téměř dokončeno, o čemž se dnes přesvědčilo na 500 účastníků Dne otevřených dveří.

Proplutí lodí z Budějovic směrem na sever dosud bránil železobetonový jez. Ten už zmizel a na jeho místě je nový, který lodě obeplují přes 45 metrů dlouhou, 6 metrů širokou a 12 metrů hlubokou plavební komoru.

František a Hana Blažkovi přijeli na včerejší Den otevřených dveří až z Týna nad Vltavou. "Spojili jsme to sice už s předvíkendovým nákupem v Budějovicích, ale nevím, jestli odtud manžela vůbec odtrhnu," smála se padesátiletá zdravotní sestra, kterou technické záležitosti příliš nebaví.

Přestavěný jez v Českém Vrbném. Jeho modernizace proběhla v souvislosti se splavněním Vltavy.

Právě nadšenci pro technické detaily si tady ale přišli na své. Každá asi dvacetičlenná skupina návštěvníků dostala svého odborného průvodce, který je provedl oběma stavbami.

Role průvodce se ujal i oblastní ředitel Metrostavu Miroslav Führer. "Českovrbenský jez je nejvyšší na řece Vltavě po celé její délce. Rozdíl mezi horní a spodní vodou je tak sedm a půl metru," objasňoval na lávce přes vodu a ukazoval pyšně i na plavební komoru.

Tloušťka jejích stěn je v průměru 2,5 metru. Až do ní vplují lodě, pomocí počítače se za 7 minut hladina vyrovná a kapitán se může s plavidlem vydat buď směr Hluboká, nebo Budějovice.

VLTAVSKÁ VODNÍ CESTA

Projekt prohloubení, rozšíření a vyčištění 33 kilometrů řeky Vltavy začal v roce 2008. Je rozdělen do tří úseků. První je mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou a má téměř devět kilometrů. Bude zprovozněn jako první. Další jsou Hluboká nad Vltavou - vodní dílo Hněvkovice a Hněvkovice - Týn nad Vltavou, které budou dokončeny zhruba v květnu 2013.

První úsek cesty z Českých Budějovic do Hluboké bude stát kolem 740 milionů korun bez daně. Akce je spolufinancována Evropskou unií.

Slavnostní otevření přístaviště Lannova loděnice v Českých Budějovicích (25.8.2010)Slavnostní otevření přístaviště Lannova loděnice v Českých Budějovicích (25.8.2010)

V srpnu bylo slavnostně otevřeno přístaviště Lannova loděnice v Českých Budějovicích

V současnosti je už dokončeno obratiště lodí pod Jiráskovým jezem a přístaviště Lannova loděnice v krajském městě, po rekonstrukci je jez České Vrbné.

Po dokončení celého projektu v roce 2013 a dobudování lodních zdvihadel na Orlíku a Slapech by měla vzniknout souvislá vltavská vodní cesta napojená díky Labi na rozsáhlou síť evropských vodních cest. Řeka by pak měla být plně splavná nejen pro vodáky, ale i pro výletní lodě s délkou 38,5 metru a ponorem 1,3 metru.

,