Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Povodí Vltavy chystá nový přístav u hráze Lipna. Zakotví tam i policie

  9:49aktualizováno  9:49
Stavbu přístaviště s krytým bazénem, jeřáby a správními budovami připravuje na Lipně Povodí Vltavy. Areál za 40 milionů korun se má začít stavět v roce 2018 vlevo u hráze přehrady. V místě, kde je dnes budova státního podniku. V těchto dnech povodí požádalo o vydání územního rozhodnutí.

Lipenská přehrada | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

V novém přístavu bude moci kotvit minimálně šest lodí, z toho dvě větší o výtlaku až dvanáct tun. Povodí počítá s tím, že místo pro své čluny tu najde nejen státní plavební správa, ale i lipenská poříční policie. Právě ta řeší vleklé problémy s kotvením. Před rokem jí dokonce zloděj vyloupil garáž v Horní Plané a ukradl lodní motor.

„Garáž už neexistuje. Kotvíme v marině, ale nová místa nutně potřebujeme. Už proto, že hlídkování na jezeře bude pro nás stále náročnější i vzhledem k loňskému povolení spalovacích motorů,“ uvedl vedoucí územního odboru policie Českokrumlovska Pavel Kučera.

Další starosti přinese poříční policii letní Olympijský park Rio - Lipno, který přiláká k přehradě desetitisíce nových návštěvníků.

„O stavbě přístaviště víme, ale zatím ji s námi nikdo nekonzultoval. Chceme kotvení nejméně pro dva menší čluny a jeden velký s kajutou. Ten musíme v zimě garážovat na letišti v Plané u Českých Budějovic,“ řekl Kučera.

Práce načas ztíží pohyb po cyklostezce mezi Lipnem a Přední Výtoní. Terénní úpravy pro přítokový kanál a bazén, kde kotví lodě, chce podnik dělat na jaře a na podzim. „Využijeme doby, kdy je snížená hladina Lipna,“ vysvětlil mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.

Krytá garáž s rozměry 25 krát 16 metrů

Provoz přístaviště si vyžádá nejen moderní technické zázemí, ale i bezpečné vyvázání plavidel a ochranu před vlnobitím. Kotviště bude obsluhovat mostový jeřáb, další otočný jeřáb bude manipulovat s plavidly u břehu jezera. Krytá garáž s bazénem má mít rozměry 25 krát 16 metrů.

„Současný stav je dlouhodobě nevyhovující. Některé čluny jsou u hráze v plovoucích garážích, částečně u vtokového objektu vodní elektrárny. Uskladnění v zimě zajištěné není. Přitom právě v zimě musí být lodě kvůli ledu vytažené,“ popsal Roldán.

Ačkoliv je přístav navrhovaný výhradně jako zázemí pro služební lodě, Povodí Vltavy nevylučuje, že některé služby bude nabízet i veřejnosti. Například spouštění a vytahování lodí z nádrže.

Podle předběžného posudku k vlivu stavby na životní prostředí by neměla být v průběhu prací fauna ani flóra významně ohrožena. Bagrování v této části jezero zakalí, což může krátkodobě ovlivnit čerpání pitné vody pro nedaleké Loučovice. Vodovod z Lipna ale prochází čističkou.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.