Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přivaděč D3 pošle k viaduktu v Budějovicích více aut, varují kritici

  12:18aktualizováno  12:18
Lidé v Českých Budějovicích řeší, zda město potřebuje všechny plánované přivaděče z budoucího dálničního obchvatu D3. Část obyvatel chce vyškrtnutí hlinského, zástupci radnice tuto možnost vylučují. Zrušit by se podle nich mohl snad jen hodějovický.

Doprava v Českých Budějovicích. Ilustrační snímek | foto: Slavomír KubešMF DNES

Hlinský, pohůrecký, hodějovický, úsilný a roudenský. Všech pět názvů má jedno společné, mají to být silniční přivaděče z dálničního obchvatu do Českých Budějovic. Na problémy se zřejmě narazí při stavbě každého z nich. Největší emoce však zatím budí hlinský a část obyvatel pochybuje o jeho potřebnosti.

Kvůli nejasnostem se někteří lidé snaží projekt zastavit. Naposledy proti němu vznášeli námitky na nedávném projednávání zásad územního rozvoje Jihočeského kraje a na ně navázané úpravy územního plánu Českých Budějovic.

Na magistrátu jsou naopak politici o potřebnosti hlinského přivaděče přesvědčeni. Vozidla z něj však budou směřovat na rušnou Rudolfovskou třídu jen několik set metrů od viaduktu, který je na hranici své kapacity. Právě to by mohla být jedna z velkých komplikací.

Okružní křižovatka v Rudolfovské je nejistá

Na Rudolfovské měla pod výjezdem z Hlinské vzniknout velká okružní křižovatka a z ní silnice na spojnici okruhů. Teď není její stavba vůbec jistá, a právě Rudolfovská je tak ohrožena náporem tisíců aut.

„Přivaděč není jen problém, který vadí obyvatelům Nového Vráta či Hlinska, ale týká se dopravy ve velké části města, což by si lidé měli uvědomit,“ upozorňuje Nikola Vondráková, která je jednou z odpůrkyň hlinského přivaděče.

Náměstkyně primátora Ivana Popelová (OPB) na námitky reagovala s tím, že silnice kapacitu viaduktu neohrozí. „Přivaděč bude sloužit zejména k odvedení dopravy z východní části města, kde je poměrně koncentrovaná výrobní a spediční činnost,“ podotkla.

Tamní obyvatelé však upozorňují, že vznik silnice přiláká tisíce aut. Zatímco odpůrci míní, že na okružní křižovatku není na Rudolfovské dostatečný prostor, zástupci města tvrdí, že se s ní stále počítá. Náměstek primátora Miroslav Joch (ČSSD) upozornil, že se také už přibližně rok řeší, jestli by v místě nestačila pouze klasická světelná křižovatka.

„Pokud je hlinský přivaděč v územním plánu města, tak bychom ho měli jako město držet do poslední možné chvíle. Každá silnice, která umožní napojení na dálnici, je dobrá. Rozmělní se tím intenzita dopravy někde jinde, kde také žijí lidé,“ vysvětlil Joch.

Vznikne průmyslová zóna?

Ve Vrátě jsou ale toho názoru, že by na úkor hlinského stačil první přivaděč u Úsilného, který svede provoz na spojnici okruhů, kde je kapacitní vozovka o dvou pruzích v každém směru.

„Třeba Brno, které je čtyřikrát větší než Budějovice, má čtyři přivaděče a stačí. Potřebujeme jich tady také tolik?“ ptal se František Mareček ze čtvrti Suché Vrbné. Podle něj hlinský přivaděč jen přiláká další těžkou dopravu a mezi Vrbným a Vrátem bude velký tlak na to, aby tam vznikla velká průmyslová zóna.

Popelová s Jochem se shodli, že pokud by měl být přece jen některý z přivaděčů vypuštěn, pak jedině ten hodějovický. „Má problém s normami,“ dodal Joch.

Všechny silnice mají ještě jedno společné, stavby jsou v nedohlednu stejně jako obchvat. Konkrétní termíny skoro nikdo neodhaduje. Přivaděče bude také složité zajistit finančně, nehradí je stát, přitom náklady budou stovky milionů na každou akci.

„Hlinský není v kompetenci Ředitelství silnic a dálnic. Bude to zřejmě investice Jihočeského kraje nebo Budějovic,“ řekl František Petroušek, vedoucí týmu D3 a R3 Jihočeského kraje ŘSD.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Jihočeský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Voda v Budějovicích zůstane Čevaku. Má zakázku na dalších deset let

Další desetiletí se bude starat o dodávku pitné vody v Českých Budějovicích společnost Čevak. Vyhrála koncesní řízení, vše ještě musí schválit zastupitelé....  celý článek

Průmyslová zóna v Písku.
Písek prodá další část své průmyslové zóny za 30 milionů korun

Město Písek prodá společnosti s.n.o.p. pozemky o celkové výměře přes deset hektarů. Firma tak může dál plánovat rozšíření výroby v tamní průmyslové zóně....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.