Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Rallye Český Krumlov musí organizátoři sehnat téměř pět set pořadatelů

  13:57aktualizováno  13:57
Jak sám říká, na Rallye Český Krumlov si vyzkoušel téměř všechno. Jako dítě u tratí sledoval jezdce, pak si sám zazávodil jako navigátor, jako novinář o rallye psal i fotografoval a od roku 2012 pomáhá organizátorům. Teď je Pavel Kacerovský hlavním pořadatelem a zároveň ředitelem New Energies Rallye.

Na letošní Rallye Krumlov, která se pojede už po 44., bude Pavel Kacerovský poprvé hlavním pořadatelem a také ředitelem doprovodné soutěže pro auta na alternativní pohony. | foto: Petr Lundák, MF DNES

„Jednou bych se zase chtěl vrátit do soutěžního auta a rallye jet. Ale vím, že na Krumlově už to asi nikdy nebude. To by se nedalo absolutně stihnout, což mě docela mrzí,“ říká osmadvacetiletý Kacerovský, který v těchto dnech spolu s kolegy dokončuje přípravy na 44. ročník Rallye Český Krumlov, jenž začne 27. května.

Jihočeskou soutěž pomáhá připravovat i Jindřich Kunc, také bývalý závodník. Využíváte vaše předchozí závodní zkušenosti při stavbě tratí a při celkové přípravě rallye?
Právě Jindra Kunc, který v minulých letech trať stavěl, vždycky vycházel z vlastních zkušeností a z toho, jak závod vnímá v autě. Něco jiného je, projet trať normálním autem rychlostí šedesát kilometrů a něco jiného pak jet závodním speciálem dvojnásobnou rychlostí. Určitě tedy využíváme svých zkušeností, protože sami si pamatujeme, co se nám na soutěžích nelíbilo.

Jak je těžké připravit a hlavně pak uspořádat největší motoristický podnik na jihu Čech?
Teď už jsme v období, kdy přípravy finišují. Soutěž jako taková začne vznikat prakticky hned po skončení předešlého ročníku. Musíme si sednout a říci si, jakou budeme mít koncepci, jestli máme možnost postavit nové rychlostní zkoušky, a také si řekneme, co jsme udělali minule hůř a co lépe. Intenzivněji se začíná připravovat rallye na přelomu října a listopadu, kdy podáváme na obce a města žádosti, abychom tudy mohli jet a část uzavřít. Pak musíme sehnat téměř pět set pořadatelů, aby se vůbec mohlo jet, a podobně.

Pavel Kacerovský (28 let)

Bývalý novinář se poprvé dostal do kontaktu s rallye, když mu bylo třičtvrtě roku. To ho vzali rodiče se podívat k trati v kočárku. Od roku 1998, tedy ve svých 11 letech, začal objíždět závody pravidelně. Na křeslo navigátora si prvně sedl ve svých 19 letech a intenzivně se podílí na organizaci Rallye Český Krumlov už od roku 2012. Má vystudovanou odbornou ekonomickou školu v Kaplici. Je ženatý a má jedno dítě. Kromě motorismu jsou jeho koníčky rodina, fotografování a hokej.

Zmínil jste obce. Jak se v dnešní době vyjednává se starosty o tom, jestli přes náves mohou projet desítky závodních aut?
Letos jsme se v tomto ohledu nesetkali se záporným stanoviskem či s většími problémy. Jsou i obce, kde jsou rádi, že tudy rallye jede, a berou to jako svou propagaci.

Máte nějaký příklad?
Napadají mě tradiční a už snad můžeme říci legendární Malonty, kde závodem opravdu žijí. Když se po republice řekne Malonty, tak si je hodně lidí od motosportu spojí právě s Krumlovem. Parta nadšenců si tam například vytvořila i vlastní webové stránky dané zkoušky, která tudy projíždí. Ale nechci zapomenout na další známé obce, jako třeba Svatý Jan nad Malší či Soběnov.

Hlásí se vám starostové sami, že chtějí, abyste u nich závodili?
To ani ne. Není tolik možností, kudy nově rallye vést, byť se o to pořád snažíme. V kraji je už řada míst, kde je rallye prostě neprůchodná. I tak budeme mít letos dvě nové erzety, které povedou poblíž Dolního Třebonína, Velešína a Rožmberka nad Vltavou. U Velešína se pojede okruhová zkouška a pak u Rožmberka lesní, kam ale diváci nebudou mít přístup.

Po tragických událostech v minulých letech se pohled na rallye hodně změnil. Řada starostů o závodění v obci nechtěla ani slyšet, zaznamenali jste to také?
Obce samotné samozřejmě reagují na požadavky svých obyvatel. Je logické, že všem jde hlavně o bezpečnost, a nás se v první řadě ptají na to, co uděláme, aby se nic nestalo. Starostové i zastupitelé hodně dbají na to, aby vše bylo perfektně zajištěné. Ne vždy se setkáme s pochopením, ale snažíme se se všemi domluvit. Spousta lidí však vnímá Rallye Český Krumlov jako tradici a nechce nám házet klacky pod nohy.

O to samé jde i pořadatelům.
Samozřejmě. Naším hlavním cílem je bezpečí diváků a jezdců. Na to u nás v Česku dbáme především. Na mnohých světových podnicích by se od nás mohli učit. Krumlov patří určitě mezi špičku v tomto ohledu. Proto pořád dokola apelujeme na diváky, že mají chodit jen pouze do vyznačených míst, kde se jim nic nestane.

Řada fanoušků rallye ale zase na druhou stranu říká, že bezpečnostních opatření je už moc, že sledují závody daleko od silnice a že ve světě právě tak tvrdá pravidla neplatí. Co na to říkáte?
Viděl jsem celou řadu světových podniků a už to tam dnes také není tak volné, jako tomu bylo třeba před deseti lety. I když je pravda, že třeba v Portugalsku stojíte pár metrů od projíždějících aut, to je u nás nemyslitelné. Všechno je to ale o lidech a jejich zdravém rozumu. A ano, spousta lidí, co porovnává závody venku a u nás, pro naše opatření pochopení nemá.

Nelíbí se jim to?
Bohužel po těch událostech, co se v minulých letech staly, je to nutné. Požadavky na bezpečnost se pak u nás výrazně zpřísnily a i my na Krumlově se musíme řídit pokyny a pravidly předepsanými Autoklubem České republiky. Bezpečnostní delegát k nám jezdí na obhlídku tratě několikrát před soutěží a diskutujeme spolu, jak daleko bude třeba páska od tratě a kde budou zakázané prostory.

Kolik stojí Rallye Krumlov?
Částka se pohybuje mezi třemi až čtyřmi miliony korun.

K soutěži už řadu let patří speciální zkouška na budějovickém výstavišti, která je spolu se servisem mezi diváky hodně oblíbená. Přesto, vyplatí se dojíždět se závodními vozy z rychlostních zkoušek až do Budějovic?
Určitě ano. Pro závody je areál výstaviště skoro až nadstandardní. Jinde mají servisní zázemí třeba na letištích, ale my tu máme i zkoušku s veškerým zázemím. Už nám ale v dnešní dobře přestává výstaviště kapacitně stačit, mohli by ho dostavět (směje se). Zažíváme znovu u rallye boom, zvyšuje se počet posádek a zvětšuje se týmové zázemí a podobně. Ale tento typ závodění je mezi lidmi žádaný, jezdíme přímo v krajském městě, lidi to sem mají blízko a můžou sem přijít s dětmi a vědí, že tu stojí naprosto bezpečně. A hlavně tady mohou během dvou dnů celkově vidět až 180 aut.

Kromě funkce hlavního pořadatele jste i ředitelem New Energies Rallye. Co si pod tím můžeme představit?
Před lety jsme přemýšleli, kam soutěž posunout. V roce 2012 jsme začali s New Energies, což je soutěž pro auta na alternativní pohony. Tedy na elektřinu, CNG či plyn. Ale není to klasická rallye, kde se stává vítězem ten, kdo je nejrychlejší. Soutěžící mají běžná auta a my posádkám na daný úsek stanovíme přesný čas, za který ho musí projet. Pak kontrolujeme, jak to zvládnou. Letos se premiérově pojede závod v rámci světového poháru a taková soutěž se nejede nikde v okolí. Na této úrovni je to hodně unikátní a představí se tu okolo pětačtyřiceti aut.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Polomy na Šumavě v okolí Nové Pece. Na snímku je silnice do Jeleních Vrchů.
Zákaz vstupu do lesů na Šumavě posvětili úředníci, může jít o život

Do známých turistických lokalit v okolí Nové Pece, Stožce ale i Horní Plané je od úterý zakázáno vstupovat. Lesy jsou nebezpečné kvůli sobotní bouřce, která v...  celý článek

ilustrační snímek
Muže čeká soud. Ucpal vstupy do úlů, v nichž se upekla čtyři včelstva

Policisté prošetřují případ poškození včelích úlů na Netolicku. Dvaatřicetiletý muž je podezřelý, že ucpal česna, tedy vchody do úlů, a včely uvnitř tak kvůli...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.