Vladimíra Hrušková, ředitelka českobudějovické správy Ředitelství silnic a...

Vladimíra Hrušková, ředitelka českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Ředitelka ŘSD: Tunel Pohůrka na obchvatu Budějovic vyjde na tři miliardy

  • 1
Konečně to vypukne. Kolem Českých Budějovic začnou přípravné práce pro stavbu dálničního obchvatu. Už v zimě se bude kácet, pak dostanou prostor archeologové. Stavět by se pak mohlo začít na konci roku.

„Teď máme na úseku Úsilné – Hodějovice vykoupených 91 procent pozemků,“ potvrzuje Vladimíra Hrušková, ředitelka českobudějovického závodu Ředitelství silnic a dálnic. Na Jihočeský kraj se podle ní v minulosti zapomínalo se stavbami obchvatů měst a obcí, teď se to pokouší dohánět.

Půjde to vůbec někdy dohnat? Příprava každé akce se zdá být nekonečná. V obci Dasný o něm padla první zmínka před 48 lety a dodnes tam na obchvat čekají.
Celý systém je nesmírně složitý a časově náročný. Ke všemu jsou třeba dokumentace a vyjádření. Zdržují nás různé průzkumy, dohledy, které nelze urychlit. Ale my třeba musíme vědět, jaký dopad může mít silnice na okolní přírodu, proudění vod, aby kvůli zásahu nevyschly lidem v okolí studny. Jen těch velkých kroků je více než dvacet.

Přesto toho mohlo být více?
Domnívám se, že ano. Přijde mi, že se na Jihočeský kraj v určité době trochu pozapomnělo a příprava některých akcí se neposouvala příliš kupředu. Důvodem byl nedostatek financí. Příští rok začne stavba obchvatu ve Strakonicích a mohla by být dokončena příprava pro obchvat Chýnova. Další potřebné jsou třeba Lišov-Štěpánovice či Dasný-Češňovice u Budějovic. Tam je vidět ten dlouhý odklad a minulý měsíc občané udělali na protest blokádu silnice. Následně jsem se proto s nimi sešla na jednání.

Bylo to bouřlivé?
Trochu jsem měla obavy, aby to nebylo plné emocí. Nakonec tam nikdo nekřičel a hodně věcí jsme si vyjasnili. Slíbila jsem místním, že než bude obchvat až do Pištína, tak zajistíme alespoň úpravy současné silnice v obcích, aby byla co možná nejbezpečnější. Pustíme se do nich už příští rok.

Ještě více Jihočechy zajímá obchvat Budějovic. Má definitivně zelenou?
Má. Teď to leží na ministerstvu životního prostředí, které by mělo projekt posvětit. Jedná se o kontrolu úplnosti. Dostali jsme vyjádření, že jsme odevzdali vše potřebné. Platí to pro oba úseky obchvatu, do Hodějovic i dál na jih do Třebonína.

Celá řada projektů na jihu Čech má ale na rozdíl od obchvatu smůlu. Bude se u nich muset opakovat proces EIA, který řeší dopady staveb na životní prostředí.
Bohužel, týká se to třeba úseků dálnice D3 směrem k hranicím, kde musíme projít celým procesem znovu. Týká se to i obchvatů. Máme v kraji přes dvacítku veřejně prospěšných staveb, z toho jen severní spojka v Budějovicích, obchvat Chýnova a přivaděč v Třeboníně novou EIA nepotřebují.

Jak velké zdržení to pro ostatní bude znamenat?
Jen rok se zpracovávají různé podklady, kdy ekologové sbírají data v místě stavby. Pak tam budou veřejná projednání, námitky a jejich vypořádání. V tuhle chvíli to nedokážu přesně odhadnout.

Když se bavíme o obchvatu Budějovic, kde se má příští rok začít pracovat, čeho se tam viditelně dočkáme?
V úseku Úsilné – Hodějovice máme vykoupených 91 procent pozemků a dokončují se vyvlastnění. Pro stavební povolení potřebujeme mít 100 procent vlastnictví. V tom mají lepší podmínky v Rakousku, kde stačí, aby měli všechny vlastníky obeslané. To je veliký rozdíl. Zároveň běží zadávací řízení na výběr zhotovitele stavby. Řízení je dvoukolové. Druhé kolo by mělo být v polovině příštího roku.

Ještě jste mi neřekla, co se bude dít přímo v místě stavby příští rok.
Musíme začít přípravou území. To znamená kácet už teď v zimě. To můžeme dělat v předstihu. Pak máme vysoutěžený archeologický průzkum. U Bošilce na D3 se nám to trochu kouslo, tak to chceme mít nyní hotové předem. Archeologové očekávají nálezy u Starých Hodějovic. Bude to dělat Jihočeské muzeum, které už si brousí zuby. Pak přeložíme sítě, bude se dělat monitoring a štoly v místech, kde má stát kilometrový tunel Pohůrka. Bude záležet na průběhu soutěže. Konec roku 2017 pro zahájení hlavních prací je zatím stále pracovním termínem. Je to složité a není to jen v moci ŘSD. Teď v prosinci třeba očekáváme vydání nového závazného stanoviska EIA ministerstvem životního prostředí.

Tunel bude určitě nejdražší na celé stavbě?
Vyjde asi na polovinu z veškerých nákladů na části Úsilné - Hodějovice. Jeho rozpočet přesahuje tři miliardy korun.

Je rozhodnuté, že budou tři sjezdy místo původních pěti. Jak to budete řešit v oblasti poblíž Rudolfova a Dubičného?
Tam vznikne ještě jedna paralelní silnice, kterou budeme převádět dopravu. Dubičné by jinak bylo odříznuté. Mezi Rudolfovskou a Vrbenskou ulicí je pak naplánovaná propojka v oblasti těsně nad místem, kde jsou naproti sobě dvě čerpací stanice. Suchému Vrbnému také ulevíme od přívalů dešťové vody.

A jakým způsobem?
ŘSD vybuduje u dálnice ohromnou retenční nádrž, která dešťovou vodu zachytí a pak postupně vypustí do Dobrovodské stoky. Bude stát 45 milionů. Určitě se to oproti současnosti podstatně zlepší.

Váš závod nepřipravuje jen dálnici D3. Na kolika stavbách pracujete?
Napočítala jsem jich 22 veřejně prospěšných. Jedná se o obchvaty Strakonic, Kardašovy Řečice, Horní Plané, Lišova a Vranína, Sedlice a dalších. Aktuálně stavíme u Skalky a Dubence ve středních Čechách další úsek dálnice D4.

A na co je po dálnici největší tlak?
V současnosti je jednoznačně nejdůležitější stavbou pro Budějovice Severní spojka. Jsou tak na stejné úrovni důležitosti jako obchvat Budějovic. Je reálné tam začít stavět v roce 2020. Bude to poměrně nákladné, součástí je most přes Vltavu, podjezd pod železnicí v Nemanicích. Rozpočet stavby vychází asi na 1,5 miliardy korun.

Na zastupitelstvu zaznělo, že od města nepotřebujete na spojku pomáhat s výkupem pozemků, což by s tím tlakem úplně nekorespondovalo.
Jenže tak to vůbec není. To je nesmysl. Když nám město pomůže, tak přípravu výrazně urychlí. My můžeme začít vykupovat až na základě územního rozhodnutí a zpracované dokumentace pro stavební povolení, město už předtím. Navíc město si může dovolit vykoupit celý pozemek, my jen to, co opravdu potřebujeme pro stavbu. Naše pravidla jsou v tom přísnější.

Hodně řidičů v Budějovicích by ještě uvítalo úpravu nejrušnější křižovatky ve městě u výstaviště a Dlouhého mostu.
Zatím tam úpravu neplánujeme. Zátěží v místě jsou chodci, kteří jdou přes Dlouhou louku. Město připravuje přemostění, ale jsou tam majetkové problémy. Očekáváme, že na Dlouhé louce klesne se vznikem obchvatu intenzita tranzitní dopravy. Část řidičů už nebude mít důvod sjíždět do Budějovic.