Vlaky mohou jezdit na trati České Budějovice - Volary maximálně 70 km/h. Po rekonstrukci se to v místech zvedne až na 90 km/h. (Ilustrační snímek)

Vlaky mohou jezdit na trati České Budějovice - Volary maximálně 70 km/h. Po rekonstrukci se to v místech zvedne až na 90 km/h. (Ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Vlaky pojedou z Českých Budějovic na Šumavu rychleji až o půl hodiny

  • 9
Skoro dvě miliardy korun investuje v tomto a příštím roce Správa železniční dopravní cesty do trati mezi Českými Budějovicemi, Českým Krumlovem a Volary. Jedna cesta se urychlí o 25 minut. Cestující se však nyní musí připravit na řadu výluk.

„Jedná se o modernizaci trati o délce přes 90 kilometrů, což je ojedinělé. Velkým přínosem je, že dojde ke zkrácení jízdní doby zhruba o 25 minut,“ vysvětlil Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy.

Trať, která před čtyřmi roky oslavila 100 let, už modernizaci potřebuje. Poslední větší oprava se datuje do šedesátých let 20. století. Vlaky musí na některých úsecích jezdit pomalu.

„Zatímco dnes se tu jezdí rychlostí 50 až 70 kilometrů v hodině, po revitalizaci rychlost stoupne na 75 kilometrů, a v úseku mezi Českými Budějovicemi a Boršovem nad Vltavou dokonce až na 90 kilometrů ,“ řekl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Na mostech jsou omezení rychlosti až na 20 kilometrů

Projekt zčásti zaplatí evropská dotace, která činí 1,2 miliardy korun. Zbývající peníze poskytne Státní fond dopravní infrastruktury. Vysoké náklady zdůvodňuje SŽDC několika náročnými rekonstrukcemi. Například kompletní opravou čtveřice železničních mostů. Právě ty stojí za současnými nízkými rychlostmi vlaků na trati. „Na mostech jsou výrazná omezení rychlosti, až na 20 kilometrů v hodině,“ upozornil Nejezchleb.

Zlepšení se dočkají také nádraží. Všechna dostanou nová nástupiště, která budou bezbariérová. Výrazně kvalitnější bude také zabezpečovací zařízení. Polovina ze 113 železničních přejezdů bude mít světelnou signalizaci, dalších třináct bude osazeno závorami. Přejezdy tak budou pro řidiče bezpečnější. Nové zařízení navíc umožní celou trať ovládat dálkově ze stanice Kájov.

Rekonstrukce bude náročná i kvůli tomu, že prochází chráněným územím a také vojenským prostorem. „Zakázka je komplikovaná, protože trať vede Národním parkem Šumava a Vojenským újezdem Boletice a je třeba respektovat specifické podmínky pro stavební postupy. Technicky se trať po dokončení stane nejmodernější regionální dráhou v Česku,“ uvedl Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD Praha, která trať rekonstruuje.

Dělníci nyní pracují na úseku u Černého Kříže a postupují ve směru na Český Krumlov. Podle Nejezchleba by stavební práce měly trvat po celý příští rok.

„Počítáme i s nějakými dodělávkami na jaře 2016. Po tu dobu bude doprava omezena dílčími výlukami,“ upozornil. Bude však zajištěna náhradní autobusová doprava. Výluky by se měly vyhnout letním měsícům, kdy je trať velmi využívaná turisty.

Největší zakázka v historii Jihočeského kraje

V budoucnu by se na této a dalších šumavských tratích měly prohánět moderní vlaky. Jihočeský kraj vypsal letos v srpnu tendr, ze kterého by měl vzejít dopravce na třech šumavských lokálkách. Ten by měl zajišťovat železniční spojení v následujících 15 letech. S hodnotou 2,25 miliardy korun se jedná o největší zakázku v historii Jihočeského kraje.

„Od soutěže si slibujeme, že zlepšíme kvalitu přepravy, že tam budou jezdit modernější a rychlejší vozidla a vybraný dopravce nabídne cestujícím vyšší pohodlí. Jde i o cenu, ta je rozhodujícím kritériem. Důležité je, aby nepřesáhla současnou dotaci Českým drahám, které tam teď jezdí,“ uvedl poradce hejtmana Ivan Študlar.

Nyní běží nabídkové řízení, vyhodnocení by mělo být v listopadu. „Uvidíme, kolik dopravců se přihlásí,“ dodal Študlar.