Radovan Kaprál je obchodní a marketingový ředitel firmy WindowStar v Plané nad...

Radovan Kaprál je obchodní a marketingový ředitel firmy WindowStar v Plané nad Lužnicí. | foto: František Panec, MAFRA

Pro Rusy děláme i okna neprůstřelná, podotkl obchodní šéf firmy

  • 0
V závodě WindowStar v Plané nad Lužnicí vyrábějí okna, která putují do celého světa. Celkem jich zde vyprodukují 80 tisíc ročně. Pokud by byla všechna použita na rodinné domy, postavilo by se jich s nimi více než deset tisíc. Radovan Kaprál působí ve firmě téměř pět let jako vedoucí obchodu a marketingu.

Obchodní a marketingový ředitel firmy Radovan Kaprál si prošel zajímavými životními etapami. Pracoval na kriminálce, jako voják byl ve válce v Jugoslávii. I díky těmto drsným zkušenostem bere všední problémy s nadhledem.

Firma nyní vyrábí plastová okna na tři směny, dřevěná pak na dvě. I tak zaznamenala za poslední roky tvrdý propad.

"Letošek je však o mnoho lepší než loňský rok. Předloni se výrazně měnila spodní sazba DPH, ke konci roku se tu děly neuvěřitelné věci. Na Silvestra sem lidi vozili v igelitkách milionové zálohy, aby stihli nižší daň," vzpomíná na konec roku 2011.

Radovan Kaprál (43 let)

Narodil se 18. července 1970 v Českém Krumlově. Absolvoval střední školu dřevařskou v Děčíně. Po vojně vystudoval ještě střední školu sociálně právní a nastoupil k policii, kde působil na kriminálce. Pak přešel k armádě, rok a půl byl ve válce v Jugoslávii. Během bojů zde přišel o dva kamarády. Poté se opět vrátil ke kriminálce. Před 11 lety odešel a začal pracovat ve firmě vyrábějící v Krumlově okna. Později se stal ředitelem podobné společnosti v Trhových Svinech. V roce 2009 přešel do Plané k ELKu, kde se vyrábějí okna od roku 1990. V lednu 2010 se výroba oddělila a vznikl WindowStar. V loňském roce měl obrat 330 milionů korun. ELK ve městě zaměstnává 350 lidí, WindowStar z toho má 130. Je ženatý, z prvního manželství má dvě děti a z druhého jedno.

Moderní domy, které se nyní staví, jsou hodně prosklené. Z takového trendu musíte mít radost, ne?
Technologicky je nám přáno. Na druhou stranu je teď stavebnictví v hrozném útlumu. Je to obrovský boj. My prodáváme 90 procent produkce do zahraničí, takže to zvládáme lépe. Jsme samostatná firma, ale patříme do koncernu ELK, což je nejstarší a největší evropský výrobce pasivních domů.

WindowStar vyrábí okna pro celý koncern?
Ano, všechny domy, které ELK staví na celém světě, mají naše okna. Se zahraničím obchodujeme i sami, naposledy jsme prodali velkou zakázku do Mongolska. Jeden tamní velkopodnikatel přijel na pražský veletrh For Arch a líbily se mu naše produkty.

Co tedy tvoří vaše prodeje?
Máme tři nohy, na kterých prodejně stojíme. První tvoří koncern ELK, pak to jsou stavební firmy, menší výrobci domů, obchodníci v Rakousku a Česku, kteří jsou našimi partnery a dodáváme jim. Pak samozřejmě prodáváme přímo koncovým zákazníkům.

Původně firma patřila přímo pod ELK, proč jste se oddělili, čímž vznikl WindowStar?
Rozdělili jsme se v lednu 2010. Bylo to čistě kvůli tomu, že prodávat okna jako ELK je těžké. V zahraničí každý ví, že to je značka firmy, která dělá domy. Což byl problém, když jsme chtěli spolupracovat s jinými výrobci domů, kteří nás vnímali jako konkurenci.

Co všechno v Plané nad Lužnicí produkujete? Pokud vím, nejsou to jen okna...
Kromě oken máme i dveře a různé příslušenství. Velkým trendem posledních let jsou posuvné elementy. Dříve se dělaly balkonové dveře, které se otevírají do prostoru. Dnes už dokážeme udělat třeba šestimetrovou prosklenou stěnu, která se dá celá otevřít jedním prstem. V zahraničí jsou také nyní hitem vstupní dveře, které mají místo kliky madlo a místo klíče skener na otisk prstu. Můžete si tam nastavit třeba 20 lidí, které budou dveře pouštět dovnitř. A není to vůbec drahé. Jsou tam baterie a je to připojeno do sítě. Pro všechny případy je tam i klasický zámek.

Jaký je nyní poměr v prodejích dřevěných a plastových oken?
Před deseti lety se prodávaly hlavně dřevěné a plastové spíše méně. Dnes je to přesně naopak, 80 procent tvoří plastová okna. Hodně se v poslední době rozjela dřevěná okna oplášťovaná hliníkem. To podle mého tradiční materiál zachránilo. Bohužel, dost lidí kupuje levné a nekvalitní "plasťáky" od polských výrobců. Dívat se primárně na cenu se přitom v této oblasti moc nevyplácí. Týká se to i veřejných zakázek, kdy je určujícím faktorem nejnižší cena, a ne kvalita, takže pak do škol dávají okna bez výztuží a za rok dva vypadají.

Čím to podle vás je, že lidé jdou po méně kvalitních výrobcích? U oken se to z dlouhodobého hlediska nemůže vyplatit.
Jsou nerozumní. Je to paradoxní, někteří dají za designovou kuchyňskou linku 200 tisíc a na oknech šetří. Přitom to je na domu, co se týče tepla, po zdech druhá nejdůležitější věc.

Laici možná v oknech nevidí takový rozdíl. Dá se nějak poznat, jaké mají izolační vlastnosti?
Ano, každý produkt má číslo udávající součinitel prostupu tepla, hluku, tlaku vody. To počítá státní zkušebna ve Zlíně. V zahraničí je velké povědomí o těchto údajích a lidé se tím řídí. Posledních pět let se to zlepšuje i v Česku. Lidi se dnes hodně vzdělávají na internetu.

Děláte i okna na míru?
V drtivé většině děláme atypické věci. ELK má typové domy, zákazníci si ale téměř vždy vymyslí něco jiného. Umíme dělat i speciální věci jako třeba okna s neprůstřelnými skly pro ruské zákazníky žijící v Praze a Karlových Varech.

Pamatuji si, když byla velká novinka dvojsklo. Teď jsou i trojskla. Půjde to ještě dál?
Nemyslím, že by to mělo valný smysl. Už jsou i čtyřskla, ale podle mého to už žádné výhody nepřináší. Okno je pak těžší, musí se na to dimenzovat kování. Sklo už je nyní dotažené takřka k dokonalosti. Moderní trojsklo má stejné izolační vlastnosti, jako kdybyste měl za sebou osm špaletových oken, která se dělala před 20 lety. Stále se však objevují nějaké zajímavé novinky. Teď třeba máme speciální lomené lamely, které fungují jako venkovní žaluzie. Díky jejich tvaru je vidět ven, ale ne dovnitř. Lamely navíc odráží světlo ke stropu, takže místnost je pak zajímavě prosvícená.