Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že z Českých Budějovic na rakouské hranice pojedeme v roce 2021 po kompletně hotové rychlostní silnici R3. (Ilustrační snímek)

Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že z Českých Budějovic na rakouské hranice pojedeme v roce 2021 po kompletně hotové rychlostní silnici R3. (Ilustrační snímek) | foto: ČTK

R3 do roku 2021? Vsázím na to bedny šampaňského, říká šéf z ŘSD

  • 11
Tomáš Čížek, ředitel úseku plánování a realizace staveb Ředitelství silnic a dálnic před několika dny přijel do Českých Budějovic jednat o dálnici D3 a rychlostní silnici R3 na hranice s Rakouskem. Čelit musel kritice starostů měst, jejichž obyvatelé dlouhé roky na stavbu obou komunikací čekají.

Čížek mimo jiné slíbil, že jihočeská část D3 i R3 bude hotová do konce roku 2021, tedy už za sedm let. Vsadil by na to bedny šampaňského.

To je hodně odvážné tvrzení, když Jihočeši spíš jen sledují, jak se přípravy obou staveb vlečou a měly být už mnohem dál.
Máme velký zájem na tom, aby se dálnice dostavěla za pomoci Operačního programu Doprava II, to mimo jiné znamená mít hotovo do konce roku 2021. Naší snahou je skončit ještě dřív.

Chápete, že tomu hodně lidí nebude věřit?
Mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi nám chybí čtyři úseky, které chceme začít stavět letos a příští rok. Hotové by tak byly v letech 2017 a 2018.

Tomáš Čížek je ředitel úseku plánování a realizace staveb Ředitelství silnic a dálnic.

Jenže na dvou ze čtyř úseků už se mělo pracovat více než rok. Vaši předchůdci to slibovali jako hotovou věc. Tak proč by lidé měli věřit nyní?
Na konci září zasedne komise, která by mohla rozhodnout o tendrech na stavby Veselí - Bošilec a Borek - Úsilné, brzy na to by mohly začít samotné práce. Doufám, že to bude její poslední zasedání a doporučí vítěze. Máte pravdu, že ten tendr se už táhne hodně dlouho. Oni se bojí rozhodnout bez celé řady posudků, nechtějí být popotahování Nejvyšším kontrolním úřadem nebo mít jiné problémy.

A další dva úseky na cestě z Veselí do Budějovic?
Žádáme o stavební povolení na úseku Bošilec - Ševětín a někdy do konce roku budeme žádat o stejné povolení na úsek Ševětín - Borek. U prvního bychom tak vypsali tendr ještě letos, u druhého na začátku příštího roku. Samozřejmě po následném vyhlášení výsledků nemůžeme ovlivnit případné odvolání, a tím zdržení, jako už se to stalo v minulosti.

Na obchvatu Budějovic chybí vykoupit bezmála dvě stovky pozemků a s přípravou na tom není nejlépe ani rychlostní silnice R3 od Třebonína k rakouským hranicím. To hodláte stihnout jak?
S výkupy byl problém, protože lidé nechtěli prodávat za nízké odkupní ceny a ze zákona jsme nemohli nabídnout vyšší. Ale v platnost vstoupila novela zákona, která by měla pomoci, ceny upravuje a s vlastníky se nám bude lépe jednat. To se teď týká i obchvatu. Na úseku R3 jsme před několika dny schválili ekonomickou studii stavby nutnou pro financování z evropských peněz. Kromě úseku Nažidla - státní hranice máme územní rozhodnutí, ale mělo by být ještě letos. Příští rok na R3 začneme s výkupy. Očekáváme získání stavebního povolení kolem roku 2016 a 2017 a následně bychom začali stavět.

Po všem, co jste řekl, kolik byste vsadil na to, že bude na konci roku 2021 hotová dálnice a rychlostní silnice na celé jihočeské části od Mezna až k hranicím?
Věřím tomu na sto procent. Je to i můj primární úkol, aby bylo vše hotové v tomto termínu. Pánům, se kterými jsem tu dnes měl bouřlivou diskusi, bych koupil basu šampaňského, tedy každému z nich.

V Českých Budějovicích se teď hodně řeší počet přivaděčů dálničního obchvatu. Město prosazuje i kvůli stavu přípravy současné plány s pěti sjezdy, Ministerstvo dopravy zvažuje stavbu pouze dvou.
Snížení počtu přivaděčů by mělo vliv na platné územní rozhodnutí, které by bylo nutné znovu získat. Vypuštění sjezdů není časová komplikace, primární je zajištění komfortu připojení města. Je to předmětem diskuse s městem, co je, a co není nutné.

Budějovičtí radní se ale před časem shodli, a dokonce vydali dokument, že trvají na současné variantě obchvatu.
Za Ředitelství silnic a dálnic ještě definitivní rozhodnutí nepadlo. V případě vypuštění nějaké křižovatky by to bylo zpoždění v řádech měsíců, určitě ne v řádech let.