Loni otevřel strakonický pivovar novou degustovnu.

Loni otevřel strakonický pivovar novou degustovnu. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Rozkradený pivovar. Strakonickému Dudákovi chybí devět kamionů lahví

  • 8
V měšťanském pivovaru Dudák ve Strakonicích se podle nového vedení kradlo. Po komunálních volbách se v jediném pivovaru vlastněném městem v Česku vyměnilo představenstvo a dozorčí rada firmy, které vzápětí nařídily inventuru. A ta zjistila obrovské manko. Ve skladech podniku chybějí lahve a bedny za 3,3 milionu korun.

Přepočtena na množství lahví představuje ztráta zhruba devět kamionů, což je polovina všech obalů, které pivovar uvádí v soupisu svého majetku. Případ už vyšetřuje policie, ředitel podniku nechce uvěřit, že by majetek rozkradli zaměstnanci, a věří v účetní chybu.

„Chybí 390 tisíc lahví a dvacet tisíc beden. To je zhruba polovina obalů, které podnik má,“ uvedl pro MF DNES nový člen představenstva a radní Rudolf Oberfalcer.

Nové vedení podniku okamžitě podalo trestní oznámení. Jak se zálohované lahve a přepravky ztratily, není jasné. Tento typ lahví však podnik začal používat v roce 2011.

Podle nové předsedkyně představenstva Marcely Vlčkové se lahve ztratily během několika posledních let. „A to i když podle inventury udělané před rokem byly počty lahví a beden papírově v pořádku,“ uvedla Vlčková. Inventura před rokem mohla být totiž zfalšovaná.

Ředitel pivovaru na břehu řeky Otavy Jan Tůma má po skandálu omezené pravomoci, nesmí například sám podepisovat dokumenty. Tomu, že by se z podniku ukradlo tolik lahví a přepravek, nevěří.

„Nedovedu si představit, že by přes vrátnici projelo devět kamionů. Zjišťujeme i ve spolupráci s dodavatelem lahví, čím by toto hrozivé číslo mohlo být,“ uvedl ředitel Tůma.

Výstav klesá, marketing nefunguje

Městský pivovar ve Strakonicích má navíc další starosti. Klesá mu výstav, rostou mzdové náklady a peníze, které dává do marketingu, se na zvýšení prodejů neodrážejí.

Na vině je podle nového vedení podniku mimo jiné štědrý sponzoring fotbalových, basketbalových nebo hokejových klubů a kulturních spolků ve městě. Pivovar na reklamních smlouvách vyplatil v letech 2012 až 2014 kolem 5,6 milionu korun, na věhlasný mezinárodní dudácký festival například přispíval rovným milionem. Firma přitom vykázala kumulovanou ztrátu za zmíněné roky ve výši 15,1 milionu.

„Peníze, které se do marketingu daly, se nijak nepromítly na tržbách, ty naopak klesaly,“ uvedla Vlčková. Podnik podle ní rozděloval statisíce korun sportovním oddílům a kulturním spolkům. „Podle jakého klíče byly vybírány podpořené oddíly, nám není jasné,“ dodala Vlčková.

Strakonice privatizovaly pivovar v roce 2005 za 50 milionů korun. Nyní především touží po tom, aby se letos situace v podniku stabilizovala. Příští rok už by podle radnice mohl být ziskový. „Podnik není zdravý a kvůli tomu, že byl roky decimován špatnými rozhodnutími, budeme muset udělat vynucené investice. Minimálně ještě letos bude ve ztrátě,“ vysvětlila Vlčková.