Nová předměstí se stávají pro sanitky bludištěm. Ilustrační foto

Nová předměstí se stávají pro sanitky bludištěm. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Satelitní čtvrti jsou bludiště, kde záchranky hledají pacienty

  • 2
Ani nejmodernější technika, kterou dnes používají záchranáři, nezaručí, že vždycky najdou pacienta tak rychle, jak obě strany čekají. Nejkomplikovanější cesta bývá v satelitech, na vsích a také v přírodě.

Nekonečné. Tak dlouhé se zdálo Michalovi čekání na záchranku poté, co ho postihla před několika dny v noci náhlá a silná nevolnost. Ačkoli z novostavby v Šindlových Dvorech, kde žije, to k němu mají záchranáři z budějovické základny pět kilometrů, měl pocit, že čeká snad půl hodiny.

"Manželka jim musela znovu volat. Zjistil jsem, že záchranka vůbec neví, kam má jet, a v mapě naši ulici nemá," líčil dvaatřicetiletý podnikatel.

Když ředitel jihočeské záchranné služby Marek Slabý tento případ prověřil, zjistil, že od tísňové výzvy dorazili záchranáři k tomuto pacientovi v minimálním nočním provozu za 15 minut.

"Samozřejmě je to dlouhá doba, předpokládal bych, že tam budeme dřív. Nevidím to jako naši chybu, je to soubor několika nepříznivých náhod," řekl Slabý.

Problémem satelitních městeček, která se překotně rozrůstají kolem velkých měst a patří k nim i Šindlovy Dvory, je prodleva mezi zanesením nových domů a ulic do navigací a map. Záchranáři si pořizují všechny novinky, ale specializované firmy jednotlivé oblasti aktualizují v ročním i delším intervalu.

Někdy funguje satelitní navigace falešně a může záchranářům zkomplikovat cestu. Posádky, které se ocitnou v úzkých, hledají co nejrychlejší řešení na dispečinku, kde mají nejpodrobnější mapy a mohou od volajících lidí získat ještě přesnější údaje.

"V devadesáti procentech případů jsme schopni výzvu 'vytěžit' do dvou minut. Nejhorší jsou lidé, kteří dokola opakují honem přijeďte, ale nejsou schopni pořádně popsat, kam vlastně," řekla dispečerka zdravotnického operačního střediska Lada Šanderová.

Dispečeři pomáhají s navigací

Služba na dispečinku před sebou na monitoru vidí sanitky přímo v terénu a může je navigovat podle nějakých výraznějších orientačních bodů. Ve městech je jich víc, ve vilových čtvrtích a na vsích s domy posazenými v zahradách je to horší.

"V noci to je ještě složitější. Můžeme lidem říct, aby svítili, ale když je to dům v zahradě, nemusí to být skoro vidět. Jednou jsme vpadli do jediného osvětleného domu ve vsi, kde se dívali v klidu na televizi. Pacient byl o čtyři domy dál, kde na nás čekali ve tmě," srovnává Slabý, který je stále i aktivním lékařem záchranky.

Najít lidi v ohrožení života v lese, na vodě či vypadlé po autonehodě ze silnice je zvláštní kapitola, která často prověří i fyzickou zdatnost záchranářů. Jen málokdo jim zatím nadiktuje přesnou polohu z GPS navigace.

"V kopci Podsrp před Strakonicemi mě v noci v autě přepadl mikrospánek. Sletěl jsem z prudkého srázu a nevěděl, co se děje. Naštěstí se mi povedlo vyškrábat se na silnici, ale kdyby to nešlo, těžko by mě tam někdo našel," vylíčil Václav ze Strakonic. S touto zkušeností si dovede představit, že zranění po podobné nehodě zvlášť v cizím prostředí nezvládnou záchranáře přivolat na správné místo.