Attila Egerházi vede baletní soubor Jihočeského divadla od roku 2009.

Attila Egerházi vede baletní soubor Jihočeského divadla od roku 2009. | foto: archiv Jihočeského divadla

Šéf baletu Jihočeského divadla končí. Jsem šokovaný, říká Egerházi

  • 2
Konec moderního pohybového divadla a návrat klasického baletu? Attila Egerházi, umělecký šéf baletního souboru Jihočeského divadla, příští rok končí. Ředitel Lukáš Průdek mu neprodlouží smlouvu, kterou má do června 2016.

„Baletní soubor vedl úspěšně, dokazují to ceny, které získal jako choreograf, ale i členové jeho ansámblu. O divadle bylo díky tomu slyšet. Soubor pozvedl na určitou úroveň. Ale jeho způsob vedení je velmi osobitý, choreografický rukopis je úzce profilovaný. V regionálním divadle je potřeba udělat změnu, mít někoho s širším záběrem,“ říká Průdek.

Egerháziho zpráva šokovala. „Opravdu jsem to nečekal. Komunikace pana ředitele vůči mně byla pozitivní. Cítil jsem, že chce pokračovat v nastoupené práci stejně jako já. Má legální právo to udělat. Profesionálně tomu moc nerozumím a nevím, co je v pozadí. Ve světě není standardem, aby se propouštěl umělecký šéf po sedmi letech. A navíc, pokud je úspěšný. Já úspěšný jsem, což objektivně dokazují i prestižní ocenění,“ reaguje Egerházi.

Na jih Čech přišel z Maďarska v roce 2009. Tehdy totálně proměnil soubor, propustil velkou část tanečníků a povolal posily především z Maďarska. Upustil od tradičního baletu a věnoval se modernímu tanci.

Získal například Cenu Divadelních novin za Ptáka Ohniváka, pod jeho vedením obdržel sólista Zdeněk Mládek Cenu Thálie, což bylo vůbec poprvé v historii Jihočeského divadla.

Baletní soubor získal za Ptáka Ohniváka Cenu Divadelních novin.

Pro divačku Olgu Krupauerovou je odchod Attily Egerháziho ztrátou. „Bylo to pro mě zjevení. Dynamický, mladý, mezinárodní soubor, který se nebojí hledat nové cesty. Obdivuji Egerháziho odvahu hledat neotřelý přístup a silný příběh. Celá má rodina, včetně manžela a našich tří dětí, se stala nadšenými návštěvníky baletních představení,“ líčí Krupauerová.

Egerháziho pojetí tance mělo však i odpůrce. Některým divákům vadila absence tradičního baletu. „Kvůli tomu jsem přestala na nový soubor úplně chodit, jsem staromilec,“ míní Jana Holoubková.

O tom, že je budoucnost uměleckého šéfa baletu nejistá, svědčila už první vyjádření Lukáše Průdka, který nastoupil jako ředitel loni v listopadu. „Mým přáním je, aby baletní soubor vedle moderny měl i klasická představení. Ta jsou sice dražší, ale regionální divadlo by mělo klasiku nabízet. Současná nabídka je zaměřená na užší diváckou skupinu,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES.

S Egerháziho odchodem skončí s velkou pravděpodobností i současný soubor. Velká část tanečníků přišla do Budějovic právě kvůli němu. „Nevidím do budoucnosti, jen vím, že tanečníci jsou v šoku. Můžu ale slíbit, že dokončím příští sezonu korektně, jsem motivovaný,“ dodává Egerházi.

Jisté je, že už tuto sezonu končí přední sólista Viktor Svidró. Spolu se svou manželkou a tanečnicí Lindou odchází do Prahy. „Chceme pokračovat v umělecké cestě, kterou jsme začali v Budějovicích v roce 2009. Viktor dotančí sezonu na točně, potom bude hostovat jako externista. V Praze máme několik možností, domlouváme spolupráci s Petrem Zuskou z Národního divadla,“ říká Linda Svidró.

V létě uvede soubor před otáčivým hledištěm Labutí jezero, které mělo nedávno premiéru v Českých Budějovicích. Na příští sezonu chystá Attila Egerházi například baletní večer Pas de trois, během kterého vystoupí přímo na scéně houslový virtuos Pavel Šporcl.