Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chci se zaměřit na bývalé východní Německo, říká šéf přes cestovní ruch

  16:49aktualizováno  16:49
Ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek vidí v turismu v kraji spoustu nevyužitého potenciálu. Zlepšit by to měly také nové turistické oblasti, které mají zpestřit nabídku aktivit a zážitků.

Šéf Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek říká, že v Českých Budějovicích chybí chuť pro turistický rozvoj. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Až o třetinu víc turistů v jižních Čechách by si přál ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek. Podle něj má region řadu lokalit, kde se nevyužívá naplno jejich potenciál.

Pomoci mají i nové turistické destinace, které centrála podporuje. Jejich smyslem je orientace na produkt - zaměřovat se na turistické balíčky a propagovat různé aktivity s tím, že podnikatelé v cestovním ruchu musí spolupracovat.

„Předností jižních Čech je jejich rozmanitost. Jsme regionem, který má turistický potenciál v každé své části. To je unikátní. Je to dáno historicky, nikdy tu nebyl průmysl a navíc po dlouhá desetiletí byly jižní Čechy rekreační zónou,“ popisuje ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek.

„Přitom každý kout jižních Čech láká trochu jiného turistu. A my to chceme podporovat. Pokud chceme docílit toho, aby tu turisté zůstávali déle, musíme jim nabídnout rozmanitost. Jsou tu možnosti hektičtějšího turismu, aktivní dovolené, ale i klidného odpočinku,“ dodává Polášek.

Jaromír Polášek (37 let)

Narodil se 29. března 1979 v Českých Budějovicích. Vystudoval Vysoké učení technické v Brně, obor podnikové finance a obchod. Nejprve rok pracoval na České správě sociálního zabezpečení, poté se začal věnovat regionálnímu rozvoji a cestovnímu ruchu. Deset let působil v místní akční skupině Šumavsko. Poté byl tři roky předsedou krajské sítě místních akčních skupin. V červnu loňského roku se stal ředitelem Jihočeské centrály cestovního ruchu. Je ženatý, má syna. Jeho koníčkem je cestování a focení.

Které místo v jižních Čechách má podle vás nejméně využitý turistický potenciál?
Největší propast mezi tím, jaké by to mohlo být a jaké to je, pak jsou to jednoznačně Budějovice. Pak je tu jedna lokalita, kde se snaží, ale potřebují pomoct, aby tam turistů bylo víc, a to je Česká Kanada. Tam cítím velkou chuť a zájem oproti Budějovicím. Krajské město je bohužel turisticky velmi mdlé.

Co by se mělo změnit?
Problém je, že se tu udělá velká akce, a pak dlouho nic. Doufám, že se to s novou turistickou oblastí začne trochu hýbat. Potřebujeme, aby tu byly programy a atraktivity průběžně. Když tady člověk v sobotu a v neděli vidí bloumat turisty po prázdném náměstí, tak to je katastrofa. Problém je, že to tu zatím vůbec nikdo neuchopil. Je tu ideální příležitost stát se centrem pro region. Turista se ubytuje v Budějovicích, odtud bude vyrážet do celého kraje a večer si bude ve městě užívat nějaký program. To je pro turistu ideál, ale zatím se s tím nepracuje. Je tu extrémně nevyužitý potenciál.

Zmiňoval jste turistické oblasti. Těch je nyní šest. Přibudou další?
Ano, celkem by jich mělo být jedenáct. Od února jich začalo fungovat šest, do konce května máme druhé kolo certifikace oblastí. Chtěl bych, abychom měli celý region pokrytý. To by se mělo v červnu povést, až na Třeboňsko, kde je trochu problém. Tam se obávám, že se to jen tak nepovede.

Máte pro letošní sezonu nějaké novinky?
Loni jsme se pustili do elektrokol pro seniory. Začali jsme budovat síť půjčoven. Rozjeli jsme to na Novohradsku a letos bychom to měli propojit s Jindřichohradeckem, kolem Lužnice i na Budějovice. Pořídíme minimálně dalších dvacet kol, takže celkem jich bude 30.

Jak to bude fungovat? Budou to půjčovny, kde se dá kolo půjčit a jinde vrátit?
Systém je vytvořený tak, že my jsme majiteli kol a na půjčování máme partnery. Půjčovny jsou u infocenter, na místě musí být i servis, kde je technik. Letos nově přidáváme migraci kol, takže na jednom místě si je člověk půjčí a na jiném vrátí.

Musí se kola rezervovat?
Ano, konkrétně na jednotlivých infocentrech. Chceme, aby to pro seniory byla dostupná služba, takže držíme nízkou cenu, jako byla loni. Tedy 99 korun na den. Kola jsou primárně určená starším lidem, mají široké sedlo a jednoduché ovládání.

V posledních letech, kdy byla nižší kupní síla, si mnozí Češi odepřeli zahraniční dovolenou a zůstávali doma, což pozitivně ovlivnilo i turismus v jižních Čechách. Podaří se to udržet, když mají lidé víc peněz?
Musíme si dát realistické cíle. Moře tady prostě nemáme. Ti, kdo tam chtějí, k moři vyrazí. Ale i těm zbyde nějaká dovolená. A na to musíme cílit. Rodina si v létě kromě jedné větší dovolené bere i několik prodloužených víkendů a to je velká příležitost pro nás. Stejně jako lázeňské pobyty, školy v přírodě a firemní akce. V krizi nám to sice nahrávalo, na druhou stranu byl velký tlak na nízkonákladovou dovolenou. Takže lidi moc neutráceli. Teď nám zase nahrává geopolitická situace. Turecko, Egypt, Tunisko, to jsou destinace, které kvůli bezpečnosti netáhnou.

Ve funkci ředitele JCCR jste necelý rok. Jaké jsou vaše dlouhodobé cíle?
Do roku 2020 bychom chtěli dosáhnout toho, aby do jižních Čech jezdilo o třetinu turistů víc. U zahraničních bychom chtěli nárůst asi o 15 procent. Dáváme dohromady projekty s Rakouskem a Bavorskem, odkud jsou nejperspektivnější turisté. Chci se zaměřit také na bývalé východní Německo. Tam si mnozí lidé pamatují na své dovolené v jižních Čechách. Ti, kteří tu byli jako děti, jsou dnes dospělí a tehdy dospělí jsou dnes senioři, kteří hodně cestují. Chceme je přesvědčit, aby se přijeli podívat, co se tady za 30 let změnilo. Mým cílem je udělat z Jihočeské centrály cestovního ruchu silnou krajskou destinační společnost. My nevytváříme nabídky cestovního ruchu, to je na podnikatelích. My to musíme podporovat a následně propagovat. To dosud moc nefungovalo.

Bude centrála nadále navštěvovat všemožné veletrhy cestovního ruchu? Není to v dnešní době už přežitý model?
Jsou různé veletrhy. Já se chci zaměřit na ty pro odbornou veřejnost. To jsou menší akce, ale o to důležitější. Tam jsou ti nákupčí, kteří hledají potenciál v daném území. Ale na klasické veletrhy chodí stále stejní lidé. Pár z nich nakonec na jih Čech třeba skutečně dorazí, ale efektivita vložených peněz je velmi nízká. Proto jsme se pustili i do jiných kanálů. Na Facebooku má stránka Jižní Čechy skoro 13 tisíc lajků a stále to roste. Zároveň jsme se pustili do Instagramu, který je na vzestupu. Chceme také změnit webovky jiznicechy.cz tak, aby byly postavené na produktu.

Jak jsou podle vás perspektivní Boletice? Má tato lokalita turistický potenciál?
Jsou extrémně zajímavé polohou, ponese to s sebou hodně dlouhodobé práce. Je to horizont deseti a více let, než se z toho stane plnohodnotná turistická oblast. Já jsem tam strávil vojnu, je tam úžasná příroda, krásná místa na koupání. Na kola a procházky ideální.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rybník v  Novém Veselí na Vysočině se probouzí do pravděpodobně nejteplejšího...
Rybářství Třeboň u soudu obhajuje chyby v privatizaci. Už podruhé

Chybami při privatizaci akciovky Rybářství Třeboň se letos už podruhé zabývá českobudějovický krajský soud. V obou případech se na nesrovnalosti přišlo v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Jihočeský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.