Na českobudějovické Husově třídě vyrostou semafory mezi zastávkami MHD u...

Na českobudějovické Husově třídě vyrostou semafory mezi zastávkami MHD u výstaviště. | foto: MAFRA

Budějovice jsou městem semaforů. Nové vyrostou u nádraží a u výstaviště

  • 16
Stovky řidičů se ještě nedokázaly smířit s tím, že za pár týdnů budou mezi vlakovým a autobusovým nádražím semafory, a už se na ně chystají v Českých Budějovicích další. Tentokrát se objeví mezi zastávkami hromadné dopravy u výstaviště na Husově třídě.

Zlepšení pro chodce a MHD jsou podle mnohých až příliš draze vykoupena tím, že se kouskuje doprava a horší její plynulost na důležitých silnicích.

„K čemu je mezi nádražími podchod. Než definitivně vytlačit chodce na nové přechody, mělo město udělat jezdicí schody a zlepšit jeho přístupnost,“ myslí si jeden z řidičů z Budějovic Jaromír Bartáček. Nelíbí se mu ani plán na nové semafory u výstaviště.

Záměr města je na první pohled bohulibý. Jedná se o první etapu rekonstrukce křižovatky Husovy a Dlouhé louky, tedy dopravně nejrušnějšího místa ve městě. Začne se úpravou zastávek MHD a novým bezpečnějším přechodem s ostrůvkem mezi nimi.

„Signál semaforů bude sehraný s ostatními, aby nedocházelo ke zdržování dopravy,“ slibuje náměstek primátora Petr Holický. Stejně to má fungovat i u nádraží, kde má být zelená na přechodech v souladu s těmi vedlejšími do Lannovy třídy a u lávky přes železnici.

Křížení Husovy třídy a ulice Na Dlouhé louce

Křižovatkou u českobudějovického výstaviště projede denně 56 tisíc aut, a je tak nejfrekventovanější v krajském městě. V ranní špičce tudy za 15 minut projede přes dva tisíce aut. Kříží se tam ulice spojující centrum města s největšími sídlišti Máj, Šumava a Vltava a hlavní silnice ve směru na Plzeň a opačně k hranicím s Rakouskem.

„Už ani teď to tam přece nefunguje. Na červenou stojím u lávky a pak znovu u Lannovy,“ kontruje řidič z povolání Vladislav Stránský. Ani on s dalšími semafory u výstaviště nesouhlasí.

Změny tam chce město stihnout udělat ještě letos. Bude záležet, jestli se Jihočeský kraj pustí do opravy Husovy mezi odbočkou do ulice Na Sádkách a U Kapličky. „Práce, které jdou finančně za městem, potrvají 60 dní a budou stát 5,3 milionu korun,“ upřesnil náměstek primátora pro dopravu František Konečný.

Obě akce jsou součástí projektu Koridor MHD, který upřednostňuje provoz městské hromadné dopravy v Budějovicích. Na mnoha místech už výrazně pomohl snížit zpoždění řady linek. Jeho součástí jsou třeba vyhrazený BUS pruh v Husově třídě, preference na křižovatkách či nové zastávky U Koníčka.

Vyhrazený pruh mají mít v budoucnu autobusy a trolejbusy také u výstaviště ve směru do centra. Součástí této úpravy má být i rekonstrukce křižovatky Husova a Dlouhá louka.

Pro řidiče jedoucí vpravo z Husovy na Dlouhou louku mají vzniknout samostatné odbočovací pruhy a místo přechodu vlevo ve směru od Dlouhého mostu k sídlištím má být lávka.

„Máme studii i rozpracovanou dokumentaci pro územní řízení, ale nemůžeme pokročit. Potřebujeme pozemky u Husovy třídy,“ konstatoval Holický. Jenže jejich majitel je nechce prodat ani vyměnit za jiné.

Na Husově třídě by v budoucnu mohly přibýt ještě další semafory. Byly by navíc jen asi 200 metrů od těch, co budou u výstaviště. V tomto případě by sloužily při výjezdu z parkoviště na výstavišti a na druhé straně od velkého bytového domu U Kapličky, který se právě staví, a dalších objektů.

Město tento projekt zatím pozdrželo, protože se radní v názorech rozcházejí a někteří jsou rázně proti. Výstaviště má navíc nové vedení, a tak není jisté, jestli ve svém areálu bude chtít zřídit záchytné parkoviště. „Budeme o tom jednat, ale zesilují hlasy, aby tam semafory byly, protože jsou problémy s výjezdem z vedlejší silnice,“ sdělil Konečný.

Co se týká přibývající světelné signalizace, tak v uplynulých letech kouskovala dopravu na Dlouhé louce, Strakonické, ale i v Mánesově. Tedy na nejrušnějších místech ve městě sloužících jako městský okruh.

Největší kritiku sklízely semafory u Sconta na Strakonické, kde to následně znamenalo i snížení nejvyšší dovolené rychlosti. Kontroverzní bylo také zřízení dvojice přechodů se světly na Mánesově u Koh-i-nooru. Navíc mají v dohledné době další přibýt na křížení Mánesovy a Dukelské.