Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Severní spojka by v Budějovicích ulevila dopravě, město shání 800 milionů

  • 15
U Českých Budějovic by mohla vyrůst nová komunikace, která by výrazně ulevila dopravě ve městě. Tak zvaná Severní spojka by odvedla až sedm tisíc aut denně z jedné z nejvytíženějších tepen, ze Strakonické ulice. Radní už proto chystají změnu územního plánu. Problém je, že na stavbu za 800 milionů nejsou peníze.

Nová dvouproudá silnice by vedla od kruhové křižovatky u hypermarketu Globus přes Vltavu do Kněžských Dvorů a na Pražskou třídu, kde by se napojila na Okružní ulici. Platila by na ní maximální rychlost 50 kilometrů v hodině.

"Chceme předejít nedorozuměním, která doprovázela projednávání takzvané Jižní spojky, a proto lidé najdou všechny dostupné informace na webu města v sekci doprava. Připomínky mohou lidé podávat do 6. ledna 2012, pak svoláme veřejné jednání," uvádí náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Severní spojka se nejvíce dotkne lidí žijících v Kněžských Dvorech. Pavel Burian se o návrhu dozvěděl před několika týdny a říká, že pokud mu silnice nepovede přímo pod okny domu, pak proti stavbě nic nemá. "Když mi neseberou zahradu a nebude tady velký hluk, tak ať silnici přes naši čtvrť vedou. Určitě se tím zrychlí doprava ve městě, která je katastrofální," říká.

Další obyvatelka, Jana Poláčková, doteď vůbec nevěděla, že by přes její čtvrť měla vést nová silnice. "Asi by mi to vadilo. Teď je tady relativní klid, ale když tu bude jezdit víc aut, tak to se asi nevyspíme," přemýšlí.

Město peníze nemá, spoléhá se na stát

Radní však uklidňují - jde zatím jen o návrh a případná stavba by na život v Kněžských Dvorech neměla mít žádný negativní dopad. "Severní spojka by vedla vlastně pod železniční tratí a ta je přikryta protihlukovým opatřením. Silnice by jistě šla přes nějaké soukromé pozemky, ale to je pak otázka individuálního jednání s vlastníky," vysvětluje Popelová.

Nová komunikace by byla další cestou přes řeku Vltavu a hrála by významnou roli v převedení tranzitní dopravy na okraj města. Analýza poradenské společnosti Mott MacDonald dokonce obchvat hodnotí jako nejpřínosnější z plánovaných silnic v Budějovicích. Ulehčila by totiž i Pražské a Husově třídě.

Také dopravní experti Severní spojku vítají, přesto k ní mají několik výhrad. "Je otázka, jak by se vypořádali řidiči s další odbočkou na kruhové křižovatce u Globusu, kde většina z nich neví, jak správě kruhový objezd projíždět," míní krajský koordinátor Besipu Václav Kovář.

Řidičům připomíná, že přednost tady musí dát vždy řidič, který jede po vnitřním okruhu směrem z centra a odbočuje k hypermarketu. Auta, která vjíždí na kruhový objezd od Vodňan, jsou na hlavní silnici a mají přednost.

Stavba Severní spojky by stála více než 800 milionů korun. Magistrát ale tolik peněz ve svém rozpočtu nemá a spoléhá, že silnici první třídy zaplatí stát. Budovat by se mohla začít nejdříve v roce 2013.