Společnost Angel Wings Rehany Ježkové šije oblečení pro těhotné a ženy nosící...

Společnost Angel Wings Rehany Ježkové šije oblečení pro těhotné a ženy nosící děti v šátku. Její zboží se prodává po celé Evropě i v zámoří. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Šije oblečení pro „šátkařky“. Zboží dodává z Tábora do celého světa

  • 1
Podnikat začala na rodičovské dovolené. Nosila své děti v šátku a neměla k tomu vhodné zimní oblečení. Rehana Ježková se proto rozhodla, že si ho ušije sama. Ostatním maminkám se její výrobky tak líbily, že se z toho posléze stal zajímavý byznys.

Po pěti letech táborská firma Angel Wings prodává bundy, svetry, kabáty a další oblečení pro „šátkařky“ do Evropy i zámoří. Objednávek má Ježková tolik, že nestíhá uspokojovat poptávku. Nabírá nové lidi a zvažuje přemístění do větších prostor.

Jak se z maminky na rodičovské stane podnikatelka v textilním průmyslu?
Já jsem k šití měla vždycky blízko, už ve 13 letech jsem si šila šaty, protože jsem závodně tancovala. Když se mi později narodila dcera, nosila jsem ji v šátku. A protože mám ráda originální věci, měla jsem problém s oblečením. Něco se sem dováželo, ale buď to bylo drahé, nebo to vypadalo jako bunda na ryby. A tak jsem se pod vlivem hormonů rozhodla, že si upravím bundu sama. Odtud nebylo daleko k prodávání dalším maminkám.

Manažeři v kraji

V seriálu MF DNES představujeme úspěšné podnikatele a manažery v Jihočeském kraji.

To ale ještě nebylo plnohodnotné zaměstnání, ne?
Byl to takový přivýdělek při mateřské. Výhodou bylo, že jsem měla spoustu známých v komunitě šátkařek, protože jsem pořádala kurzy nošení dětí. Oblečení jsem si nechávala šít a pak jsem ho prodávala přes vlastní e-shop. Zájem byl obrovský. Naplno se podnikání stalo prací, když šla dcera do školky.

Jak bylo těžké odejít z jisté práce a risknout vlastní podnikání?
Nebyl to vůbec jednoduchý okamžik. V říjnu 2012 jsem zvažovala, jestli půjdu alespoň na částečný úvazek zpátky učit, abych měla nějakou jistotu. Do toho jsem se rozváděla, neměla jsem peníze, bylo to složité. Byl to risk, protože podnikání byl jen lepší přivýdělek. Rozhodla jsem se do toho jít na sto procent a bylo to správné. Začala jsem si nakupovat vlastní materiál a změnila dílnu, která pro mě šila.

Kolik jste toho tehdy prodávala?
Kolem 500 kusů za rok. Teď to dáme za měsíc.

Kdy přišel velký zlom?
Loni v létě jsem se rozhodla, že naberu lidi a začnu vlastní výrobu. Teprve od února funguje naše dílna. A jakmile se to rozjelo, byl to raketový skok. V dubnu se nám otevřela celá Evropa. To byl můj cíl. Český trh je schopný pokrýt sezonu srpen až leden. Ale to mi neuživí lidi po celý rok. Teď už dodáváme do celé Evropy od Anglie, přes Francii, Německo, Itálii a třeba i do Kanady.

Jak se vám povedlo tak rychle prosadit zboží do tolika zemí?
Třeba v Austrálii máme moc šikovnou Češku, která nás tam zastupuje. Zvláštní je, že dostat se na německý trh bylo mnohem složitější než za oceán. Tamní obchody nám nevěřily. Pak jsem našla jednu paní, která dělá na internetu recenze na šátky a podobné potřeby. Poslala jsem jí naše věci, ať je zkusí. Druhý den dala na Facebook, jak se jí to líbilo.

Jaké byly reakce?
Začalo doslova šílenství. Hned ten den začaly chodit desítky objednávek. Bylo to jak na Vánoce. Ozývaly se i ty obchody, které nás dříve nechtěly. Díky té paní jsme se dostali na trhy v Německu, Anglii, Švýcarsku. Teď se ovšem dostáváme do problému opačného - nestíháme.

Nestačíte uspokojovat objednávky?
Jedeme, co to dá. Ale je nás ve firmě jen osm. Neustále sháníme švadleny. Uživili bychom jich dvakrát tolik. Ale nejsou. Máme měsíční čekací lhůty, což mě vůbec netěší. Teď přichází zima, to je nejhektičtější období.

Zimní sezona je pro vás stále nejdůležitější?
Ano. Je to docela kuriózní, protože my přesně vidíme, který den se ochladilo. Jakmile přestalo být horko a teploty spadly, objednávky vzrostly několikanásobně.

Rehana Ježková

Narodila se 26. června 1981 v Táboře. Netradiční křestní jméno má po otci pocházejícím z Bangladéše, který se v Česku usídlil během studií. Vystudovala Fakultu humanitních studií na Univerzitě Karlově v Praze. Poté působila na učilišti v Soběslavi. Během rodičovské dovolené začala šít oblečení pro těhotné a pro ženy nosící děti v šátku. Z toho se postupně stalo její plnohodnotné zaměstnání. Dnes má její firma Angel Wings osm zaměstnanců a výrobky dodává do Evropy, ale i Kanady nebo Austrálie. Je rozvedená, má dvě děti. Jejím koníčkem je sport - fitness a běhání.

Máte také bundu pro muže. To nosí šátky i pánové?
Chlap s dítětem v šátku je děsně sexy! Ale pořád jich bohužel není tolik, takže pány v naší nabídce trochu zanedbáváme.

Spousta lidí stále tvrdí, že nošení dítěte v šátku není zdravé.
V Česku se tento názor ještě u mnohých lidí drží. Kolébkou nošení dětí v dlouhém šátku je Německo. Rozmohlo se to tam v 70. letech 20. století. Ortopedi, fyzioterapeuti a pediatři nošení dlouhodobě zkoumají a výsledky jsou pozitivní. Když ale budete dítě nosit špatně, bude to vadit vám oběma. Pokud je úvaz v pořádku, dítě má správně podsazené kyčle, jsou průchodné dýchací cesty a šátek podpírá páteř po celé délce, tak je to pro dítě naopak vyloženě pozitivní. Je spousta studií, které potvrzují, že na fyzický i psychický vývoj dítěte je pobyt v šátku prospěšný.

Vaši klientelu tvoří těhotné a kojící matky. To je specifická cílová skupina, ne?
Hlavně to není vůbec jednoduchá cílová skupina. Mají jiné návyky. Potřebují se sdružovat, mají svá fóra, dělají srazy. To je pro nás výhodné, protože když je jedna maminka spokojená s naším výrobkem, rychle se to dostane do celé komunity. Jediný způsob, jak se někde prezentovat, je internet, kde si vše mohou jednoduše objednat. Příklad: matce spí dítě, má čas, objedná zboží. Nejefektivnější je reklama na Facebooku. Ale výhod této cílovky je víc.

Například?
Šátkařky mají víc dětí. Obrovskou výhodou také je, že do nich rády investují peníze. I když na ostatních věcech šetří, na dítěti nikdy. Máme třeba zákaznici, která má kompletně všechny naše výrobky od roku 2010 doteď.

Máte v Česku konkurenci?
Jsou tu malé domácí dílny. Většinou se soustředí na jeden nebo dva produkty. V naší velikosti žádná podobná firma není. Nyní jsme co do rozmanitosti největší i v evropském měřítku. Je hezké, když vidím, že se západní konkurence u nás inspiruje.

Jak zvládáte roli svobodné matky a podnikatelky?
Já jsem šťastná, že mám děti, protože mě to nutí vypnout. Když jsou třeba zrovna u táty, jsem v práci pořád, odcházím večer a jsem urvaná. Děti mě drží nad vodou.