Šestimiliardovou injekci by v následujících letech potřebovaly silnice na jihu Čech, ukázala to koncepce rozvoje silniční sítě v kraji, kterou zpracoval krajský odbor dopravy spolu s poradenskou firmou Mott MacDonald.
nebezpečné úseky silnicMezi pět nejnebezpečnějších úseků zařadili odborníci část silnice u Českého Krumlova směrem na Chvalšiny, křižovatku na obchvatu u Veselí nad Lužnicí, křižovatku Kunifer v Jindřichově Hradci, část silnice před Tálínem ve směru od Písku a křižovatku u Pěčnova na Prachaticku. |
"Dokument vychází z analýzy, která zohledňovala mimo jiné intenzitu dopravy, napojení sídel, zajištění dopravní obslužnosti, předpokládaný rozvoj území a napojení na železniční stanice," uvedl vicehejtman pro dopravu Martin Kuba.
Analýza ukázala, že 38 procent silnic II. a III. třídy vyžaduje nutné opravy. Mezi ty v nejhorším stavu patří velmi zatížené spojnice ve velkých městech, například Budějovická ulice v Táboře nebo Novohradská v Českých Budějovicích.
"Chceme-li mít v kraji kvalitní komunikace, bude třeba do nich investovat v příštích sedmi letech 5,8 miliardy korun, v dalších osmi 4,9 miliardy a následně ještě 3,6 miliardy. V přepočtu na jednotlivé roky to znamená, že v prvních sedmi letech bude nutné vyhradit v krajském rozpočtu zhruba 800 milionů ročně," vypočítal Kuba.
Silnice zůstanou i nadále hlavním investičním výdajem kraje. Letos do jejich obnovy a výstavby chce vložit 1,32 miliardy korun.
Některé silnice změní zařazení
Kromě oprav vozovek v nevyhovujícím, či dokonce havarijním stavu se chce kraj také zaměřit na místa nechvalně proslulá dopravními nehodami. Odborníci jich posuzovali celkem 46.
Koncepce také ukazuje, že vzhledem k vytíženosti a významu bude vhodné změnit u některých komunikací jejich zařazení do vyšší či nižší kategorie.
Povýšení na silnici I. třídy by se tak měl dočkat například úsek z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou, z Jindřichova Hradce na hranici s Rakouskem nebo současná silnice z Písku směrem na Strakonice.
Z III. třídy na II. třídu se má změnit například silnice z Českých Budějovic do Kamenného Újezda. Naopak některé méně vytížené komunikace II. třídy budou převedeny do kategorie III. třídy. Jedná se například o úseky Radomyšl – státní hranice, Malonty – Pohorská Ves nebo Slavonice – státní hranice.