"Práce v současnosti pokračují pouze v omezené míře. Zem je ještě promrzlá. Velmi nízké teploty nám neumožňují provádět především pokládky asfaltových vrstev. Negativně by to ovlivnilo kvalitu," potvrdila Edita Novotná, mluvčí Strabagu, který je součástí sdružení firem, jež dálnici staví.
Auta měla po dálnici z Tábora do Veselí jezdit už v roce 2011
Aktuální předpověď počasí navíc není příznivá ani do dalších dnů, takže velký posun na stavbě nikdo nemůže čekat. Nový termín otevření? Vše směřuje z června k srpnu. Nikdo však nyní raději nechce předjímat.
"O přesném termínu zprovoznění vedeme v současné době jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic," pokračovala Novotná. Ředitelství v Praze na dotazy MF DNES nereagovalo.
Tím navíc potíže nekončí. Sdružení firem také čekalo na proplacení některých faktur od ŘSD v hodnotě desítek milionů korun. Mělo se jednat o některé změny na stavbě a vícepráce. Nyní už je větší část faktur po splatnosti uhrazena.
"Se zástupci investora řešíme veškeré sporné záležitosti v rámci standardních obchodních vztahů," uzavřela Novotná.
Smutné je, že auta měla po dálnici z Tábora do Veselí jezdit už v roce 2011, jenže už tehdy stavaři upozorňovali na problémy, jež se pak potvrdily. Harmonogram narušilo postupné přebírání stavenišť, protože v době, kdy získalo sdružení firem zakázku, ještě chyběla na některé úseky stavební povolení.
Navíc je možné, že se situace kolem dalších úseků dálnice D3 zlepší. Alespoň to vyplynulo z nedávné schůzky zástupců Českých Budějovic a Jihočeského kraje s ředitelem ŘSD Davidem Čermákem.
Letos se mají začít stavět dva úseky - z Veselí nad Lužnicí do Bošilce (5 125 metrů) a z Borku do Úsilného (3 160 metrů).
"Po různých spekulacích a prohlášeních jsme dostali ujištění, že je dálnice D3 absolutní prioritou. Je také potřeba vyčerpat evropské prostředky do roku 2015. Stavba má zpracovanou dokumentaci i povolení od Veselí nad Lužnicí po Úsilné," upozornil náměstek budějovického primátora Miroslav Joch.
Letos se podle něj dokončí výkupy pozemků v úseku Bošilec - Ševětín a pokračovat budou pro část Úsilné - Dolní Třebonín, se kterými pomohou Budějovice i kraj.