Nádraží Holubov leží na trati Budějovice - Černý kříž, na které bude jezdit...

Nádraží Holubov leží na trati Budějovice - Černý kříž, na které bude jezdit soukromý dopravce. | foto: MAFRA

Internet a více pohodlí. Na Šumavu se chystají vyjet soukromé vlaky

  • 7
Antimonopolní úřad zamítl námitky Českých drah, které napadly výsledky miliardového tendru na provoz pošumavských lokálek. Pokud se dráhy znovu neodvolají, Jihočeský kraj může v únoru uzavřít smlouvu.

Zdržení, nejasnosti a komplikace ohledně provozu vlaků na třech jihočeských tratích mohou být do týdne u konce. Pokud nenastanou další problémy, cestující se dočkají modernějších a rychlejších vlaků na šumavské a pošumavské železnici.

Kraj na ně už v roce 2014 vypsal tendr za přibližně 2,25 miliardy korun na 15 let. Opakovaně ho napadly České dráhy jako jeden z neúspěšných uchazečů v soutěži. Antimonopolní úřad však před několika dny jejich námitky zamítl, a tak by se konečně mohlo dostat na podpis smlouvy s vítězem. Tím je společnost GW Train Regio.

„Na začátku února vyprší termín pro podání rozkladu proti rozhodnutí úřadu, pak budeme moudřejší. Věřím, že všechno nasvědčuje tomu, že bychom se konečně mohli posunout dál,“ konstatoval Ivan Študlar, referent pro železniční dopravu a poradce hejtmana pro dopravu.

Provoz by na trasách Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Volary - Nové Údolí a Strakonice - Volary, známých jako pošumavské lokálky, mohla zahájit nejdříve v létě roku 2017, případně pak s nástupem nových jízdních řádů ve stejném roce.

„To by pak bylo v polovině prosince 2017. Hned v jedenácti bodech by to mělo znamenat zvýšení standardů provozu,“ přislíbil Študlar. Jedním z nich má být například bezdrátové připojení k internetu, o něco se má také zvýšit rychlost vlaků.

Čeká se na reakci Českých drah

Jak na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zareagují České dráhy (ČD), však zatím není jisté.

„Vzhledem k tomu, že ještě neuplynula lhůta pro podání opravného prostředku, nebudeme další kroky komentovat,“ reagovala mluvčí drah Radka Pistoriusová. Stejně tak se už dříve vyjádřili i zástupci vítězné firmy a do případného uzavření smlouvy nechtějí sdělovat podrobnosti.

ÚOHS svým rozhodnutím z 11. ledna zamítl návrhy ČD směřující ve většině k zadávacím podmínkám soutěže k zajištění dopravní obslužnosti, takzvaného Provozního souboru Šumava.

„ÚOHS konstatoval, že Jihočeský kraj při posouzení nabídky vybraného dopravce postupoval v souladu s platnou legislativou - zákonem o veřejných zakázkách a zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících a vyhověl testu transparentnosti nabídkového řízení,“ informoval Jakub Straka z kanceláře hejtmana.

Z důvodu odvolání se už celý tendr zdržel zhruba o rok a kraj musel některé věci projednávat znovu. Podezřelá měla být například vítězná nabídková cena, což se ovšem nepodařilo prokázat. GW Train Regio nabídla, že bude jezdit za částku pod 90 korun za kilometr, dráhy pak 112 korun, třetí uchazeč, společnost Arriva, byl jen o něco málo dražší než vítěz.

Samotným cestujícím záleží hlavně na tom, aby se s novým provozovatelem nezačal omezovat provoz. Obavy z toho má například Helena Janásová, která jezdí vlakem každý den pracovně z Holubova do Českých Budějovic a zpět. „To by se nám rozhodně nelíbilo,“ zdůraznila.

Mezi lidmi se totiž mluví o tom, že omezení hrozí, což však Ivan Študlar rázně odmítl.

„Na dobu 15 let, po kterou má být smlouva uzavřena, nic takového nehrozí. Naopak má kraj ve smlouvě možnost provoz navýšit. Součástí je zároveň závazek, že vlaky nebude nahrazovat autobusová doprava,“ ujistil poradce hejtmana.

Kraj si od změny slibuje zvýšení komfortu pro cestující a také větší rychlost. Ta je na pošumavských tratích většinou omezená na 50 až 60 kilometrů za hodinu, takže je otázkou, jak velké bude konečné zrychlení. Trati se ale v poslední době dařilo modernizovat, například tu z Budějovic do Černého Kříže.

České dráhy varovaly, že nástup soukromého dopravce může způsobit problémy. Upozorňují například na skutečnost, že mohou cestujícím s otevřením trhu vzniknout potíže s návazností spojů, omezením některých slev či možností cestovat na jednu jízdenku. Řešení pak bude především na Jikordu, který v kraji organizuje veřejnou dopravu.