Do Nového Údolí budou turisty od roku 2017 vozit vlaky společnosti GW Train...

Do Nového Údolí budou turisty od roku 2017 vozit vlaky společnosti GW Train Regio. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Miliardový tendr na šumavské lokálky je v ohrožení. Soutěž řeší ÚOHS

  • 20
U antimonopolního úřadu leží soutěž na obsluhu tří jihočeských železničních tratí za 2,25 miliardy korun. Řízení napadly České dráhy. Vlaky mají například jezdit 100 kilometrů v hodině, koleje přitom na takovou rychlost nejsou vůbec stavěné.

Modernější a rychlejší vlaky na šumavské a pošumavské železnici pro Jihočechy i turisty. Přesně to měl zajistit tendr na provoz na třech tratích za zhruba 2,25 miliardy korun na 15 let.

Obří zakázka Jihočeského kraje však dostává vážné trhliny a její úspěch je nejistý. Jeden z neúspěšných účastníků soutěže, České dráhy, napadl řízení.

Tím se už od dubna zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Pokud v nejbližších týdnech nerozhodne, je ohrožené uzavření smlouvy s vítězem, kterým je společností GW Train Regio.

Do roku 2019 by tak tratě dál obsluhovaly České dráhy podle platné smlouvy. Konkrétně se jedná o tratě České Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Volary – Nové Údolí a Strakonice – Volary, známé jako pošumavské lokálky.

Zadávací podmínky jsou přísné

Na kraji už dokonce kvůli uvedeným důvodům připravují náhradní řešení. „Pro zahájení provozu vybraného dopravce v prosinci 2016 je na potvrzení výsledku nabídkového řízení ze strany ÚOHS nejvyšší čas,“ potvrdil Radek Šíma, mluvčí krajského úřadu.

V případě pozdějšího kladného rozhodnutí bude nutno jednat s dopravcem o posunu termínu zahájení provozu. Tím měl být přelom roku 2016/2017. Jenže na zajištění vozidel je potřeba rok a půl až dva roky, takže je skutečně nejvyšší čas.

Poslední informace je z 30. dubna. „ÚOHS tehdy vydal předběžné opatření, kterým zakázal uzavření smlouvy s vítězem tendru do vydání rozhodnutí,“ potvrdila Radka Pistoriusová, mluvčí ČD. Už při řízení dráhy upozorňovaly na možné nedostatky a rizika soutěže, ale protože je celá věc u antimonopolního úřadu, odmítly být příliš konkrétní.

„Podmínky pro pořízení vozidel nejsou zatím nastaveny jednotně. Soukromý dopravce může jednat s dodavateli přímo, my musíme soutěžit podle zákona o veřejných zakázkách. To naši situaci podstatně ztěžuje,“ upozornila Pistoriusová.

V tomto ohledu je podle ČD otevření trhu nedořešené. To už dříve potvrdily i některé další společnosti s tím, že zadávací podmínky jsou příliš přísné a komplikované. I proto se nepřihlásil například RegioJet, na poslední chvíli se rozhodl nabídku nepodat i National Express.

Pro jiné to naopak až taková potíž nebyla. Nabídku podaly zmíněné České dráhy, Arriva a GW Train Regio. Poslední jmenovaná nabídla nejnižší cenu. Za kilometr měla chtít původně 95 korun.

Problémy s rychlostí

Kraj ovšem soutěžil lokálky ve dvou kolech a v tom druhém měla jít s částkou ještě níže, až na 88 korun. Zatímco u prvního kola byli u otevření nabídek všichni zájemci, v druhém si měla zvát hodnoticí komise každého zvlášť a měli možnost ještě konečnou nabídku upravit. Jako poslední předstoupili před komisi zástupci GW Train Regio.

MF DNES nahlédla do dokumentace nabídkového řízení. V podrobných požadavcích je například uvedeno, že provozní rychlost vozidla musí být nejméně 100 kilometrů za hodinu. Jenže na všech třech soutěžených tratích mohou jet vlaky takovou rychlostí jen zhruba po čtyřsetmetrovém úseku u Budějovic.

Na jiných kolejích to není možné, což potvrzuje i mapa traťové rychlosti Správy železniční dopravní cesty. Většinou je to kolem 50 až 60 kilometrů za hodinu. Pokud tedy dopravce nasadí rychlé vlaky podle požadavků, stejně jejich možnosti nepůjde naplno využít. Hodně přísná je i doba změny směru jízdy.

„Každý vlak musí být schopen úvratě v době nejvýše tří minut pobytu ve stanici,“ píše se v požadavcích.

V tak krátké době je to však v některých stanicích velmi složité, alespoň podle vyjádření zaměstnanců Českých drah. Problém to není například pro motorovou jednotku Regionova. Ta však zase nedokáže vyvinout požadovanou rychlost. Přísné požadavky by však mohly dostat na šumavské lokálky soupravy srovnatelné například s moderními RegioPantery. To ale ukáže až případný úspěch celého tendru.