Silnice by měla vést ze sídliště Máj kolem hokejového centra Pouzar (na snímku uprostřed dole).

Silnice by měla vést ze sídliště Máj kolem hokejového centra Pouzar (na snímku uprostřed dole). | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Kraj očistil úředníky. Spojka českobudějovických sídlišť rok stála

  • 10
Příprava důležité silnice mezi českobudějovickými sídlišti Máj a Vltava může pokračovat. Úředníci při jejím plánování nebyli podjatí, rozhodl krajský úřad. Stížností je však více. Odpůrcům vadí, že by nová silnice zvýšila hluk v ulici Milady Horákové.

Zakletou přípravu silnice, která by spojila největší českobudějovická sídliště Máj a Vltava, se po roce podařilo postrčit dál. Smutné však je, že skoro na den přesně rok trvalo vydání oznámení, že magistrátní úředníci nebyli při rozhodování o stavbě spojky z ulice Milady Horákové do Strakonické podjatí.

To znamená, že by se mohlo v dohledné době začít stavět. Krajský úřad stížnost zamítl minulý týden.

Zástupci města, ale i Jihočeského kraje jako hlavního investora nyní doufají, že se vše zrychlí a řidiči i obyvatelé především sídlišť se dočkají nové komunikace, díky které by se snadno dostali do centra i ven z Českých Budějovic.

"Osobně mě velice mrzí, že několik obyvatel sídliště Máj blokuje tuto klíčovou stavbu obstrukcemi, což považuji za naprosto nezodpovědné a sobecké," poznamenal primátor Juraj Thoma (Občané pro Budějovice) s tím, že v přípravě propojky město intenzivně pokračuje.

Odpor proti stavbě bude pokračovat

Doposud se s přípravou i kvůli stížnostem na stavbu a její dopady příliš nepohnulo. Pamětníci přitom vědí, že se o ní hovoří už 20 let. Jenže námitek je mnohem více, loni jich bylo předloženo více než třicet. Podle informací MF DNES by je měl příslušný magistrátní odbor vypořádat v těchto dnech.

Jedním z hlavních odpůrců spojky je Radek Vinkler z Máje, který potvrdil, že proti silnici hodlá dále bojovat.

"Zatím jsem rozhodnutí o stížnosti na podjatost úředníků neměl v ruce, ale údajně jsem pouze prošvihl nějakou lhůtu. Pokud je to tak, podám stížnost znovu, případně budu chtít rozklad zmíněného rozhodnutí," reagoval Vinkler, který se sám celým případem zabývá už pět let a zastupuje i některé další obyvatele sídliště. Dodal, že si bude pravděpodobně stěžovat i na podjatost krajských úředníků.

Mnohem více však zdůrazňuje skutečnost, že se po zprovoznění silnice zhorší životní podmínky části obyvatel Máje, hlavně žijících kolem ulice Milady Horákové, na kterou má vozovka přímo navazovat.

"Už dnes jsou tady v některých dnech hlavně v noci překračovány hlukové limity. Představte si, že tudy pojede o několik tisíc aut více. Situace se určitě výrazně zhorší," varuje Vinkler. Napadl proto také například takzvanou akustickou studii, jež se hlukem zabývala. Podle něj se v dokumentu záměrně manipulovalo s čísly.

Navíc nechce věřit, že při stavbě spojky zůstane pouze u jednoho pruhu pro každý směr, ale do budoucna se postaví další dva a bude to začátek pro západní část obchvatu Českých Budějovic.

Do Litvínovic jen po místní komunikaci

To však v minulosti opakovaně odmítli náměstci primátora Ivana Popelová (Občané pro Budějovice) a Miroslav Joch (ČSSD). "Silnici hodláme projektovat pouze jako dvoupruhovou," potvrdila Popelová.

Zmíněný obchvat by měl pokračovat od Milady Horákové do Litvínovic. Kvůli tamní zástavbě už je však víceméně jasné, že tam bude stát maximálně místní komunikace. Českobudějovičtí se však netají, že ji také chtějí postavit.

Ale zpět ke spojce se Strakonickou. Stát by měla podle odhadů 150 až 200 milionů korun. Vedoucí krajského odboru dopravy Jiří Klása potvrdil, že příprava bude určitě pokračovat a zásadní bude získat stavební povolení. I zde mohou nastat kvůli námitkám a stížnostem další průtahy.

Na druhé straně neustálé průtahy vadí řidičům i obyvatelům největšího českobudějovického sídliště.

"Už na samotné silnici v ulici Milady Horákové je vidět, že byla plánovaná pro větší využití. Pro spoustu obyvatel města by byla spojka přínosem a rozhodně v tu chvíli nebude sloužit jako obchvat," domnívá se Helena Ptáčníková, která by stavbu uvítala.