Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Ve sporu o žluté autobusy jsou poraženými cestující. Přijdou o spoje

  • 32
Na trase mezi Budějovicemi a Krumlovem a zpět přijdou lidé denně o třicet dva spojů. Důvodem je negativní stanovisko krajského odboru dopravy, kvůli kterému téměř jistě Student Agency nedostane na pražském magistrátu novou licenci na plný provoz na trase Praha - Písek - Budějovice - Krumlov a zpět.

Emoce ochladly, je po volbách. Jenže ve sporu Jihočeského kraje a společnosti Student Agency (SA), který se týká provozu žlutých autobusů, se nic nezměnilo. Bohužel pro cestující. Velmi pravděpodobně brzy přijdou o 16 spojů denně na trase Český Krumlov - České Budějovice a o stejný počet i v opačném směru.

Důvodem je negativní stanovisko krajského odboru dopravy, kvůli kterému téměř jistě Student Agency nedostane na pražském magistrátu novou licenci na plný provoz na trase Praha - Písek - Budějovice - Krumlov a zpět.

Co to má znamenat pro cestující? S nástupem nových jízdních řádů pro rok 2017 platných už od poloviny prosince by nemohli žlutými autobusy jezdit v úseku Krumlov - Budějovice a naopak.

„Dál budeme z Prahy do Krumlova a zpět jezdit. Pouze už nebude možné v Budějovicích nabrat lidi na prázdná místa do Krumlova. Stejné to bude pro zmíněný úsek i zpět. Naše spoje přitom využívají studenti jedoucí do škol a dospělí za prací, nikoli jen turisté,“ konstatoval před několika dny Radim Jančura, majitel SA. Na trase Praha - Krumlov jelo v letošním prvním pololetí s jeho autobusy 330 tisíc lidí.

Vztahy mezi Jančurou a hejtmanem Zimolou se vyhrotily

Požádal proto o pomoc jihočeského hejtmana Jiřího Zimolu. Hejtman zdůraznil, že nemůže zasahovat do rozhodnutí odboru dopravy, který je přeneseným výkonem státní správy. Jejich SMS a e-mailová korespondence se pak mezi nimi natolik vyhrotila, že ji oba zveřejnili. Zimola pak podal na Jančuru trestní oznámení pro podezření ze spáchání trestného činu vydírání i pomluvy.

Jančura kontroval, že také připravuje podání trestního oznámení a hodlá celý rok pokračovat v kampani namířené proti Zimolovi. Hejtman mimo jiné sdělil, že na lince Budějovice - Krumlov a zpět kraj posílil spoje.

„Ty na rozdíl od žlutých autobusů dopravně obslouží celý spádový region, tedy svezou i cestující z menších sídel a obcí,“ upozornil.

Pokud se nic nezmění, bude to od poloviny prosince naopak znamenat o 32 žlutých spojů za den méně. Při srovnání s dalšími dvěma regionálními linkami by to znamenalo úbytek spojů na trase zhruba o třetinu.

Zmíněné posílení bylo navíc především finanční. Kraj totiž začal v červnu dotovat dvě již existující linky, které byly ztrátové. Přesně je zařadil do závazku veřejné služby, což bude stát přibližně pět milionů korun ročně. Je tak celkem logické, že nechce, aby jezdily poloprázdné, protože pak by se ztráta ještě zvětšovala.

Podle jednatele Jihočeského koordinátora dopravy Jiřího Borovky se na problém zadělalo už v roce 2009.

„Někdo neudělal dobré manažerské rozhodnutí. Na trase byly ziskové linky, které kraj nezařadil do dotovaných. Když jim ubylo cestujících, začaly být ztrátové a hrozilo jejich zrušení, což by zhoršilo dopravní obslužnost. Proto se až nyní zařadily do dotovaných,“ vysvětlil Borovka.

Nešťastně se to podle něj sešlo do předvolebního období a zároveň žádosti o vydání nové licence pro žluté busy. Podle krajského odboru je pak legislativa nastavená tak, že nebylo možné pro provoz autobusů SA jiné stanovisko vydat.

„Kraj pak linky na trase Krumlov - Budějovice, jež obsluhují společnosti GW BUS a ČSAD Autobusy ČB, potřebuje pro zavedení a stabilitu integrovaného systému od ledna roku 2017. Systém připravujeme už tři roky,“ dodal Borovka.

Jak vše dopadne, bude jasné za necelé dva týdny. „Společnost Student Agency požádala o odklad svého vyjádření do konce října. Pak padne rozhodnutí,“ dodal Ivo Milec z dopravního úřadu pražského magistrátu.