Výkonný ředitel e-shopu levneelektro.cz Petr Václav mladší.

Výkonný ředitel e-shopu levneelektro.cz Petr Václav mladší. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Srovnávače cen jsou jen fintou na zákazníka, říká šéf velkého e-shopu

  • 3
Každý měsíc prodají zboží za 100 milionů korun. Internetový obchod levneelektro.cz společnosti Elektra PV je jedním z největších na českém trhu. Roční obrat budějovické firmy se stovkou zaměstnanců je 1,3 miliardy korun. Řídí ji Petr Václav společně se svým synem Petrem.

Ve středu společnost slavnostně otevřela nový centrální sklad v Českých Budějovicích na Rudolfovské třídě. „Máme vytvořený nový projekt rozšíření skladů přímo u našich dodavatelů. Takže zboží se bude expedovat přímo od nich. Tím se zrychlí celá logistika,“ říká výkonný ředitel Petr Václav mladší.

Petr Václav

Narodil se 8. října 1980 v Českých Budějovicích. Absolvoval obchodní střední školu a pak nastoupil na vojenskou službu. Od svých 12 let pomáhal otci v jeho firmě Elektra PV. Tam pak v roce 2000 také nastoupil. Prošel několika pozicemi, aby chod společnosti detailně poznal. Po pěti letech se stal výkonným ředitelem. Je ženatý, má dvě děti. Jeho koníčkem je cyklistika a sportování všeho druhu. Bydlí na vesnici a relaxuje péčí o hospodářská zvířata – chová šest ovcí, kozy a drůbež.

Jak budete vy nakupovat vánoční dárky? Na internetu?
Z časových důvodů nakupuju na internetu, jak se dá. Vánoční dárky ale nemám vůbec čas shánět, protože Vánoce jsou pro nás nejhektičtější období. Takže si vždycky vyberu něco ze skladu. Žena a děti tak zásadně na Vánoce dostávají elektro. Dárky se u nás často řeší v průběhu roku, kdy je větší klid.

Co pro vás Vánoce znamenají z hlediska prodeje?
Minimálně se nám zdvojnásobí objednávky v některých segmentech. V největším návalu jich chodí až 1 200 denně. Je to spousta starostí, musí se nabrat brigádníci. Problém je, že u největších vánočních taháků má internetový prodejce čistý zisk v řádech jednotek korun, takže z miliardových obratů nezbývá moc.

Předpokládám, že po Vánocích se vám řada zboží vrací.
Ano, dneska má zákazník v ruce trumfy a zboží nám může jakkoli vrátit. V létě frčí to, že si zákazník koupí fotoaparát a kameru, dojede si na dovolenou a pak to vrátí. Na Vánoce si nakoupí konzole, televizi, zkoukne pohádky, zahraje si a pak to zase vrací. Pokud mu nevyhovíme v plném rozsahu, tak nám to osolí v internetových recenzích. Takto se nám vrací deset procent zboží.

Co s ním pak děláte?
Prodáváme je v naší prodejně druhé jakosti se slevou. Na to lidé slyší velmi dobře. Ale samozřejmě je to pro nás velká ztráta. Je to ale pro nás lepší, než když toho zákazníka naštveme a on šíří po internetu, jak jsme špatní.

Je rozdíl, jak na internetu nakupují Češi a lidé na Západě?
U nás se na e-shopech nakupuje stále víc. V mnohých případech buď proto, že lidé mají moc práce, nebo jí mají málo a brouzdají na internetu. Ještě tu jsou ale velké rezervy.

Historie společnosti

Firmu založil v roce 1992 Petr Václav starší jako velkoobchod s elektrem. Po osmi letech k němu nastoupil syn stejného jména. Ten dnes firmu z větší části řídí. „Velkoobchod s nástupem internetu po roce 2000 začal upadat. Naším problémem bylo, že nám trochu ujel vlak. Do internetového byznysu jsme nastoupili až v roce 2005,“ popisuje Petr Václav mladší. 

U nás není moc běžné, že by si lidé objednávali zboží na velkých zahraničních webech, jako je Amazon nebo eBay. Ale to se bude měnit. Myslím, že další generace nebude už řešit, jestli je internetový obchod lokální, nebo zahraniční. Pro nás to bude samozřejmě horší, ale musíme se přizpůsobit.

Spousta internetových obchodů má ve svém názvu levné nebo nejlevnější. Je cena na internetu pro zákazníka natolik určující?
Lidé hledají levné v názvu proto, že chtějí ušetřit. Těch je zhruba 70 procent. Existuje zboží, na kterém může zákazník při hledání ušetřit stokoruny, většinou ale nejnižší cenu nabízí amatérské e-shopy, kde lidé podstupují riziko, že jim zboží nebude dodáno, popřípadě nebude kde ho reklamovat, když obchod zanikne.

Jsou pro vás spíše výhodou, nebo nevýhodou srovnávače cen? Jsou tam i recenze obchodů, což může být přínosné...
Je to tak půl na půl. Možná v dnešní době převládají negativa. Sice tam máme vidět ocenění za nejoblíbenější shop roku a skvělé recenze, ale to nic neznamená. Určující je, kolik jim zaplatíme, jak vysoko se budeme na srovnávači zobrazovat. Všechno je to finta na zákazníky. Nerozhodují recenze, ale peníze. Pokud si zaplatíte hodně, jste nahoře. My v dnešní době platíme zbožovým vyhledávačům v řádu milionů korun měsíčně, abychom se tam mohli zobrazovat. Pro nás jsou ty náklady už v podstatě neakceptovatelné vůči výkonu, který nám srovnávače přinášejí. Bohužel, jsou u zákazníků trendem, takže tam musíme být.

Kamenné obchody dříve e-shopy velmi kritizovaly, že si k nim zákazníci chodí zboží osahat a nechat si poradit a pak nakupují u vás. Je mezi vámi stále taková nevraživost?
Situace se změnila. Náklady na kvalitní e-shop jsou dnes větší než v případě kamenných prodejen. Ceny se srovnaly. Dnes se stává, že lidé si najdou něco na internetu a jdou si to vyzkoušet a třeba i koupit do kamenné prodejny. U nás zákazník najde u každého produktu nejen popisky a recenze, ale také několik kvalitních obrázků z našeho vlastního ateliéru. Každou položku, kterou máme, si sami fotíme. Pro rok 2015 máme připravený zcela nový e-shop.

Ve vaší nabídce už dávno není jen elektro. Jste třeba největším on-line prodejcem kuchyňských dřezů. Jak to k sobě zapadá?
Je to logické. Kupujete vestavné spotřebiče, potřebujete k tomu i kuchyňský dřez. Prodáváme ale třeba i bazény, protože je odebíráme od firmy, která nám dodává infrasauny, což je elektro.

Plánujete další rozšiřování sortimentu?
Nejraději bychom spíše ubírali. Některé komodity už nejsou příliš efektivní. My nechceme za každou cenu prodávat všechno, ale to, čemu rozumíme. Dnes nabízíme 21 tisíc položek, skladem je zhruba 73 tisíc kusů zboží.

Co se kupuje nejvíc?
Kusově to jsou malé domácí spotřebiče. Obratově asi pračky, lednice, mrazáky a další bílé zboží. Před Vánoci jsou skvělé prodeje televizí a herních konzolí. V minulém roce jsme měli 250 tisíc zákazníků. Nejvíc nám roste segment hobby a zahrada – sekačky, kultivátory, skleníky. Tohle je sortiment, na který se v roce 2015 musíme zaměřit, protože má velký potenciál. Velké řetězce s hobby produkty se ekonomicky trápí. Předpokládám, že velký přesun zákazníků bude směrem k internetovému prodeji.