Škoda CITIGO CNG

Škoda CITIGO CNG | foto: Škoda Auto, SME.sk

Jezdíte na zemní plyn? V Jindřichově Hradci bude nová plnicí stanice

  • 0
Ještě letos se v Jindřichově Hradci otevře už čtvrtá plnicí stanice na CNG v jižních Čechách. Stlačený zemní plyn si u motoristů nachází stále větší oblibu. Výhodou je nižší cena a menší zátěž životního prostředí. Náklady na provoz jsou u aut na CNG až o 50 procent nižší než u benzinového motoru.

"Meziročně vzrůstá prodej CNG minimálně o deset procent," uvedl mluvčí společnosti E.ON Vladimír Vácha.

Firma provozuje plnicí stanici v Českých Budějovicích. A na konci roku plánuje otevřít další v Jindřichově Hradci. Připojí se tak k Táboru, kterou provozuje dopravce Comett Plus, a k Písku, jež spadá pod síť Zliner Energy.

CNG stanice na jihu Čech

České Budějovice

Vrbenská 2

25.90 Kč/kg vč. DPH

18.50 Kč/m3 vč. DPH

Otevřeno: non stop

Platba: CNG karta

Tábor

Chýnovská 1917

25.90 Kč/kg vč. DPH

18.50 Kč/m3 vč. DPH

Otevřeno: Po-Ne 5:30-22:00, non stop pro CNG karty

Platba: hotovost, CNG karta, kreditní karta, CCS karta

Písek

Areál Jitex

26.90 Kč/kg vč. DPH

19.21 Kč/m3 vč. DPH

Otevřeno: non stop

Platba: CNG, EC-MC, VISA, Maestro

Jindřichův Hradec si však firma pro čtvrtou stanici v kraji nevybrala jen podle toho, že se jedná o čtvrté největší město.

"Tuto lokalitu jsme zvolili s ohledem na relativně velkou koncentraci zákazníků uvažujících o obměně svého vozového parku na CNG, dále je tam potenciál rozvoje spolupráce s Českou poštou," upozornil Vácha.

Pošta zvažuje nákup vozů na CNG a v Jindřichově Hradci má depo, takže by mohla využívat plnicí stanici E.ON. Společnost také očekává, že zájem o CNG skokově vzroste s uvedením nové Škody Octavie CNG na český trh.

V České republice je 48 plnicích stanic

Se stlačeným zemním plynem má dobrou zkušenost řada dopravců. Například ČSAD Autobusy České Budějovice nachází na vozech spalujících CNG samá pozitiva.

"O CNG jsme diskutovali jako o nejlepší alternativě, která spojuje ekologický efekt s řadou ekonomických výhod. Kromě nižších nákladů na provoz je důležitá i zdánlivá drobnost, jakou je fakt, že CNG je prakticky nezcizitelné. Krádeže nafty z vozidel pro nás představují nezanedbatelný problém," podotkl generální ředitel společnosti Vladimír Homola.

Náklady na provoz jsou u aut na CNG o 40 až 50 procent nižší než u benzinového motoru. Plyn je navíc šetrnější k pohonné jednotce i k životnímu prostředí. Jedinou nevýhodou je menší síť plnicích stanic. V současné době jich je v Česku 48 (mapu najdete zde). Plzeňský, Zlínský nebo Karlovarský kraj mají pouze po jedné stanici.

Řidiči si proto musí více plánovat cestu. Odborníci ovšem očekávají, že počet stanic v následujících letech rychle poroste a v roce 2020 by jich mohlo být kolem 400.

Motor Jikov sází na rychlý rozvoj CNG

Na většině stanic v Česku jde platit pouze takzvanou CNG kartou. Hotovost ani běžné platební karty někde přístroj nepřijímá. Jednou měsíčně pak zákazníkovi přijde vyúčtování za natankované pohonné hmoty. Postupně se ale platební možnosti rozšiřují.

"Od září bude možné platit i jakoukoli platební kartou, což umožní bezproblémové využívání stanice zákazníky ze zahraničí," upřesnil režim provozu českobudějovické plnicí stanice mluvčí E.ON Vladimír Vácha. Ročně tam prodají 170 až 180 tisíc kilogramů CNG.

Velký potenciál ve stlačeném zemním plynu vidí také jihočeská společnost Motor Jikov. Ta sází na rychlý rozvoj CNG a zaměřila se na vývoj a výrobu plnicích stanic.

"Nárůst zájmu o CNG je výrazný, především ale z oblasti firem a živnostníků, kteří musí nutně uvažovat i s náklady na pohonné hmoty. Velký zájem je z firem provozujících manipulační techniku, přepravních společností a autobusových dopravců," vysvětlil Jiří Slíva, ředitel divize Speciální obrábění a výroba společnosti Motor Jikov Strojírenská v Soběslavi, která plnicí zařízení vyvíjí, vyrábí a distribuuje.

"Zájem o domácí plničky v Česku příliš neroste, zvýšený zájem však zaznamenáváme v zahraničí, například v Nizozemsku nebo Finsku," dodal ředitel divize.

Mnozí řidiči mají zkušenost s LPG, což je kapalný plyn, který vzniká jako vedlejší produkt při těžbě a zpracování ropy. V nádržích vozidel je v kapalném skupenství, takže je nebezpečnější. Proto nemohou auta s LPG do podzemních garáží.

Světové zásoby zemního plynu jsou zatím dostatečné. Podle odhadů by měl vydržet minimálně dalších 250 let. S ropou je to horší, ta by mohla při současném tempu spotřeby docházet už za půl století.