Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starostové chtějí na koleje konkurenci. Věří, že by přinesla komfort

  8:26aktualizováno  8:26
Hnutí Starostové a nezávislí vyzývají krajské politiky, aby pustili na regionální železniční tratě soukromé dopravce. Ti jsou podle nich levnější než České dráhy, a ještě nabídnou cestujícím větší komfort.

Vlak, v jakých jezdí Jihočeši nyní. | foto: Lucie KándlováMF DNES

"Představitelé kraje si stěžují, že mají v rozpočtu čím dál méně peněz, a přitom Českým drahám každoročně dávají na 340 milionů korun na dorovnání ztrát z provozu regionálních vlaků," nechápe starosta obce Sedlec na Českobudějovicku a šéf krajského hnutí Sarostové a nezávislí Jaroslav Houba.

Železniční doprava v kraji

České dráhy v Jihočeském kraji denně vypraví průměrně 450 vlaků. Funguje tu i soukromá jindřichohradecká úzkokolejka, na jejích dvou tratích jezdí v létě 20 párů spojů a v zimě o něco méně. Jihočeský kraj dotuje provoz na regionálních tratích zhruba půl miliardou korun ročně.

"Kdyby vypsali na provozovatele krajských železnic výběrové řízení, mohli by ušetřit desítky milionů korun," pokračuje Houba.

Někteří soukromí dopravci totiž nabízejí zajištění dopravy Jihočechů po místních železnicích až o dvacet procent levněji než České dráhy, a to při zachování současného počtu spojů i slev jízdného.

Smlouva, kterou kraj uzavřel s Českými drahami, připouští vypsání výběrového řízení na provoz až třiceti procent jihočeských železničních tratí.

Krajský koordinátor dopravy už vytipoval úseky Volary - Prachatice - Číčenice, Volary - Vimperk - Strakonice a Volary - Český Krumlov - České Budějovice s odbočkou do Nového Údolí. Jde zhruba o pětinu regionálních vlakových tras.

"Naši občané i návštěvníci Šumavy si zaslouží moderní, rychlé a pohodlné vlaky. Pokud by tedy některý z železničních dopravců nabídl lepší podmínky než České dráhy, měl by mít možnost ujmout se provozování zdejší trati," míní starosta Vimperka Bohumil Petrášek.

Snahu obcí musí posvětit krajští politici

Snahu obcí o vypsání výběrových řízení teď musí posvětit krajští politici. "Nebráníme se tomu, ale musí to být připravené důkladně," řekl vicehejtman pro dopravu Martin Kuba.

Soukromí dopravci na to už netrpělivě čekají. "Jsme připraveni se výběrového řízení zúčastnit a nabídnout lepší cenu a kvalitu. Může být o 10 až 15 procent nižší a nabízíme klimatizované vlaky s denním tiskem, občerstvením a wi-fi," nastínil Aleš Ondrůj ze společnosti Student Agency.

Pro dominantního dopravce, České dráhy, je konkurence tvrdý oříšek. "Pokud kraj vypíše výběrové řízení, zvážíme, zda se do něj přihlásíme," uvedl Jiří Kafka, ředitel osobní dopravy Českých drah v Jihočeském kraji.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Podolský most byl v roce 1942 postaven vedle staršího řetězového mostu, který...
Orlík zatopil více než pět stovek budov. Z kostelíku je hit potápěčů

Byla to malebná vesnice na břehu Vltavy. Právě tady fungoval přívoz na důležité cestě mezi Pískem a Táborem. Dnes obec Podolsko, která stávala pod Podolským...  celý článek

(Ilustrační snímek)
E-receptů odbavují lékárny málo. Od 1. ledna budou povinné

Do velké českobudějovické nemocniční lékárny přinesou pacienti za měsíc 16 tisíc receptů. Elektronických je mezi nimi zatím jako šafránu. Od 1. ledna je budou...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.