Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce, aby část dálnice D3 u Bošilce postavila soukromá firma

  10:47aktualizováno  13:04
Poprvé v historii má dálnici postavit za své a starat se o ni soukromá firma. Ministerstvo dopravy už připravuje podklady pro úsek dálnice D3 z Bošilce u Veselí nad Lužnicí směrem do Českých Budějovic. Hotovo by mohlo být v roce 2016.

Část D3 u Bošilce má stavět soukromník. Možná padne mýtus, že v Česku nelze stavět jinak, než draho. (Ilustrační foto) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Osmikilometrový úsek, který by vybudoval a následně provozoval soukromník, by podle plánů mohl být hotov dokonce už v roce 2016. Prvních několik kilometrů dálnice na dluh za bezmála čtyři miliardy korun chce stát postavit u jihočeského Bošilce, tedy na trase z Tábora do Českých Budějovic.

Česká vláda už hledá firmu nebo sdružení firem, které silnici z Bošilce směrem do krajského města postaví. Podle odhadů vyjde stavba na 3,8 miliardy korun.

"Soukromé společnosti, kterými budou velmi pravděpodobně stavební firmy a banky, určí jasnou cenu, za kterou dálnici postaví, a náklady na roční provoz podle přesně daných podmínek a norem. Stát bude tuto sumu splácet a nebude se už měnit. V ceně bude započten i zisk firem," vysvětlil předseda sdružení pro výstavbu D3 a senátor z Chýnova na Táborsku Pavel Eybert.

První projekt a podmínky spolupráce soukromníků a státu při stavbě silnice se už rodí na ministerstvu dopravy. Stavbu musí nyní posvětit vláda, aby firmy mohly své nabídky posílat už v létě. Úsek u Bošilce vybral stát jako pilotní projekt záměrně - není to dlouhá silnice a vše je pro stavbu víceméně připraveno. "Jsou vykoupené pozemky a stavbě brání jen nedostatek peněz," prohlásil ministr dopravy Pavel Dobeš.

Investorům bude stát platit 30 let z mýtného, které vybere

Podle ekonomů by projekt označovaný jako PPP (Public Private Partnership – Partnerství veřejného a soukromého sektoru) mohl být pro investory zajímavý. Už proto, že dálnici jsou soukromníci schopni postavit daleko levněji než stát.

"Projekt bude lákat finančně silné investorské skupiny. Stát totiž patří mezi nejlepší obchodní partnery, protože je zde relativně nízké riziko nezaplacení. Že by se do projektu ale hrnuly desítky sdružení, to neočekávám," odhaduje jihočeský ekonom Zdeněk Žižka.

Soukromým investorům bude stát peníze splácet po dobu 30 let z mýtného, které se na úseku vybere. Protože to však velmi pravděpodobně nebude stačit na pokrytí nákladů, zbytek bude muset dotovat z peněz z jiných úseků dálnice D3 či ze státního rozpočtu.

Obyvatelé Bošilce v dálnici žádnou spásu nevidí. Rychlá rovná silnice už dnes vede mimo jejich obec. "Silnice je v dobrém stavu a odpovídá současnému provozu. Za dálnici budeme rádi, ale že by musela být hned zítra, to si nemyslím," komentoval starosta Bošilce František Drs.

Úsek dálnice D3 z Bošilce (červený bod) směrem na České Budějovice, by měl postavit soukromý investor.

Úsek dálnice D3 z Bošilce (červený bod) směrem na České Budějovice, by měl postavit soukromý investor.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilustrační snímek
Muže čeká soud. Ucpal vstupy do úlů, v nichž se upekla čtyři včelstva

Policisté prošetřují případ poškození včelích úlů na Netolicku. Dvaatřicetiletý muž je podezřelý, že ucpal česna, tedy vchody do úlů, a včely uvnitř tak kvůli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Voda v Budějovicích zůstane Čevaku. Má zakázku na dalších deset let

Další desetiletí se bude starat o dodávku pitné vody v Českých Budějovicích společnost Čevak. Vyhrála koncesní řízení, vše ještě musí schválit zastupitelé....  celý článek

Ambasador projektu Nezastavitelní Jiří Ježek projel Birell bránou na Ještědu.
Nezastavitelní míří k Lipenské přehradě. Pomozte pohybem handicapovaným

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému okolí. To spojuje lidi zapojené do...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.