Železniční koridor urychlí cestování z Prahy do Budějovic (Ilustrační foto)

Železniční koridor urychlí cestování z Prahy do Budějovic (Ilustrační foto) | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Stát pošle do železnice miliardy. Celková modernizace se však vzdaluje

  • 3
Na trase železničního koridoru Budějovice - Praha letos přibude 15 nových kilometrů trati. Modernizace za 5,4 miliardy má pokračovat na Táborsku. Zahájení dalších úseků ale ohrožují staré posudky dopadů staveb na životní prostředí.

Ten sen má mnoho lidí roky. Nastoupí do vlaku v Budějovicích a za pouhých 90 minut budou v centru Prahy na hlavním nádraží. Souprava se požene po trati až 160kilometrovou rychlostí.

Letos bude na trase zase o několik kilometrů moderní železnice více, splnění snu však paradoxně může být ještě více v nedohlednu. V úseku už dokončují poslední práce za Táborem směrem na Prahu, finišují i na části mezi Horusicemi a Veselím nad Lužnicí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) by pak letos ráda začala rekonstrukci úseku Sudoměřice u Tábora - Votice za 5,4 miliardy korun, který je dnes dlouhý přes 20 kilometrů.

Stavbu ohrožují staré posudky

Jenže zahájení modernizace dalších částí IV. železničního koridoru je ohroženo. Důvodem jsou posudky, které řeší dopady a vliv staveb na životní prostředí, dokumentace známé jako EIA. Je to stejný problém, jaký mají třeba i u částí dálnice D3. Posudky staršího data nejsou totiž v souladu se současnými právními předpisy. O komplikaci se vědělo zhruba deset let, nikdo to však neřešil, a tak se teď zástupci státu musí snažit v Bruselu u Evropské komise.

Návrh ministerstva dopravy a životního prostředí spočívá v tom, že se stanoviska znovu ověří. Zároveň se dokumentace související s EIA zveřejní a bude možné se k ní vyjádřit při územním a stavebním řízení. Evropská komise v týdnu návrh české delegace vzala za základ pro další jednání o kompromisu. Další detaily se budou řešit v tomto měsíci.

„Česká republika je připravena udělat maximum pro ověření dopadů staveb na životní prostředí, nechce ale opakovat celý formální proces EIA. To by mělo zásadní dopad na klíčové dopravní stavby,“ konstatoval ministr dopravy Dan Ťok. Pokud by se nepodařilo návrh prosadit, hrozí zdržení o dva roky. Reálně by to však mohlo být ještě mnohem déle, protože by stát nestihl včas čerpat evropské dotace a ze statního rozpočtu by si nemohl mnoho staveb vůbec dovolit.

Pokud se podaří odstranit tyto problémy, mohla by v druhé polovině roku začít modernizace trati Sudoměřice - Votice.

„Hotovo by pak bylo v roce 2020, nebo 2021. Stavba ještě není vysoutěžená,“ upřesnil Marek Illiaš, mluvčí SŽDC. Nyní tudy mohou vlaky jezdit rychlostí 60 až 100 kilometrů za hodinu. „Aby i zde mohly vlaky dosahovat rychlosti až 160 kilometrů, je potřeba vést tuto část koridoru v nové stopě. Na trati budou také dva tunely, Deboreč o délce 660 a Mezno o délce 840 metrů,“ uvedl Illiaš.

Vznikne tím třeba zcela nová stanice Červený Újezd, která nahradí zrušené stanice Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky ve Středočeském kraji.

Na jihu Čech chybí dva úseky

V jižních Čechách ještě chybí modernizovat úseky z Nemanic v Budějovicích do Ševětína a Dynína a na Táborsku ze Soběslavi do Doubí. „Na úsecích pokračuje projektová příprava a majetkové vypořádání,“ sdělil mluvčí SŽDC. I jich se týká problém s EIA.

Navíc část mezi Ševětínem a Budějovicemi má ještě jedno úskalí. Je jím plánovaný nákladný Chotýčanský tunel o délce pět kilometrů. Jeho odhadovaná cena je však 12 miliard korun a není jisté, jestli na něj někdy bude dostatek peněz. SŽDC se sice této myšlenky nevzdává, stavba však není podle propočtů ekonomicky efektivní. „Ukončit velkoryse modernizovaný koridor jednokolejkou ve stávající stopě by ale bylo velice nešťastné,“ dodal Illiaš.