Stavba může začít. (Ilustrační snímek)

Stavba může začít. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Budějovice schválily výběrové řízení, doprava kolem nádraží se zrychlí

  • 4
Stavba nejdelšího úseku zanádražní komunikace v Českých Budějovicích za 150 milionů může začít, už stačí jen podepsat smlouvu. Radní totiž schválili výsledky výběrového řízení a pokud se nikdo neodvolá, od září by se mohlo stavět. Dvoukilometrový úsek spojí Mladé se Suchým Vrbným. Odpadne tak popojíždění v kolonách.

Je to silnice, která může v mnohém změnit zavedené pořádky v českobudějovické dopravě. Výrazně totiž uvolní Novohradskou, část Mánesovy a Nádražní ulici. To vše by měla dokázat zanádražní komunikace, jejíž další část začnou dělníci stavět zřejmě už v září.

Jedná se dokonce o dva úseky. První začíná za Mladým zhruba v prostoru supermarketu Penny a vyústí asi po dvou kilometrech v Pětidomí v ulici U Lávky. Druhý je kratší a povede z Vrbenské, kde naváže na již hotovou část zanádražní a skončí v Dobrovodské.

"Budějovičtí i jihočeští radní už schválili výsledky výběrového řízení. Rozhodnutí dostanou na vědomí zúčastněné firmy a pak běží patnáctidenní lhůta pro odvolání. Pokud se nikdo neodvolá, může začít stavba. V polovině září už by se mohlo pracovat," potvrdil náměstek primátora Miroslav Joch.

Zakázku získala společnost Swietelsky za nabídkovou cenu 153 milionů korun bez DPH. Rozpočet přitom počítal s dvojnásobnou částkou 320 milionů.

Na velkolepý projekt chybějí peníze

Ve stejnou dobu by měla začít i stavba druhého zmíněného úseku kolem plynáren. Oba úseky by měly být hotové do konce roku 2014. "Součástí stavby je mimo jiné také cyklostezka," zdůraznila už dříve Ivana Popelová, náměstkyně primátora.

Zanádražní silnice je projekt Jihočeského kraje a města. Budějovičtí však pouze na vlastní náklady musí vyřešit propojení dvou nových zmíněných úseků. Jedná se o pár set metrů na Dobrovodské mezi železniční lávkou a Plynárenskou.

"Původní etapa je velkolepý projekt podjezdu pod kolejištěm z Dobrovodské ke křižovatce Průmyslové, Mánesovy a Nádražní. Tato stavba je však v nedohlednu a dvě nové etapy musíme spojit tak, aby byla zanádražní plně funkční," pokračoval Joch.

Měl na mysli například úpravu křižovatky Dobrovodské a U Lávky, kde bude po dokončení stavby jiné uspořádání přednosti v jízdě. Tu by měli řidiči jedoucí právě po zanádražní. Ve hře je i umístění semaforů. Na radnici chtějí tuto zakázku vypsat v září.

Poslední úsek Husovou kolonií

Po dokončení už bude chybět jen poslední úsek. Z již hotové zprovozněné části u Pekárenské směrem do Blahoslavovy a Husovy kolonie až ke kruhové křižovatce, která spojuje Nádražní a Okružní. Řidiči se tak pohodlně dostanou přes město ve směru od Trhových Svinů až na takzvanou okružní propojku, tedy na výpadovku na Třeboň a Jindřichův Hradec.

"Hlavně by to mělo hodně uvolnit Novohradskou a Nádražní. Věřím, že se tím doprava hodně rozmělní a třeba u viaduktu bude mnohem větší klid," slibuje si řidič z povolání Stanislav Ondráček z Budějovic.

Kompletní musí být nejpozději do konce roku 2015 tak, aby bylo možné získat, a především řádně vyčerpat případné evropské dotace i na poslední úsek.

Dokumentace na poslední etapu je hotová, kraj se připravoval tak, aby mohl zažádat o evropskou dotaci. Na začátku příštího roku by se mohlo stihnout vypsat výběrové řízení. Poslední úsek bude podle odhadů asi nejdražší, především pro město. Budějovičtí totiž společně se silnicí plánují i rekonstrukci kanalizace, která má vliv na celou Husovu kolonii.